پنج شنبه, 09ام فروردين

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی یادمان مدیرعامل شرکت عمران و بهسازی شهری: حفظ بناهای تاریخی در وضعیت بحرانی است

یادمان

مدیرعامل شرکت عمران و بهسازی شهری: حفظ بناهای تاریخی در وضعیت بحرانی است

محمد سعید ایزدی معاون وزیر راه و شهرسازی با انتقاد از خارج شدن برخی از بناهای ثبت ملی شده و آسیب به بناهای باارزش تاریخی و معاصر گفت: معتقدم تا زمانی که نتوانیم وجهه عمومی توجه و پاسداشت به میراث فرهنگی یعنی دغدغه و دلواپسی را نزد همه مردم ایجاد کنیم اقدامات همه در سطح باقی خواهد ماند و محدود به یک دوره خاص خواهند شد.

JmksportShops , Chaussures, sacs et vêtements , Livraison Gratuite | SBD - 100 Release Date - nike lebron ambassador 7 360 2017 edition appraise Tech Grey CT8527 - nike lunar woven chukka rainbow color wheel drive

خبرگزاری میراث فرهنگی – میراث فرهنگی - محمدسعید ایزدی درباره ارزیابی خود از وضعیت بناهای باارزش تاریخی کشور (ثبت‌ملی شده و نشده) گفت: متاسفانه به لحاظ عملکرد دستگاه‌های‌ مسئول و کم‌توجهی ارگان‌هایی که نسبت به حفظ و نگه‌داری بناهای تاریخی در کشور مسئولیت دارند در وضعیت بحرانی به سر می‌بریم، ضمن این‌که مردم نیز به دلیل عملکرد مسئولان و کم‌توجهی در هر دو عرصه مدیریت و آگاهی‌رسانی عمومی، ذهنیت مثبتی نسبت به اقدامات انجام شده در این زمینه ندارند. معتقدم بی‌توجهی گسترده‌ای نسبت به بناهای ارزشمند وجود دارد که باعث ضربه‌های فراوانی شده به حدی که می‌گویم امروز و در شرایط فعلی از نظر حفظ بناهای تاریخی در وضعیت بحرانی به سر می‌بریم.
 
معاون وزیر راه و شهرسازی با اظهار تاسف از وضعیت موجود بناهای تاریخی افزود: در بسیاری از شهرهای تاریخی، آثار منحصربه‌فردی داشتیم که متاسفانه آنها را از دست دادیم و در حال حاضر نیز تعداد اندکی از بناهای تاریخی به جا مانده‌اند که باید در حفظ آنها نهایت تلاش خود را به کار ببندیم. به عنوان نمونه، در شهر اصفهان، معدود ساختمان‌های ارزشمندی داریم که به نظر می‌رسد از ویران کردن آنها احساس شرم وجود دارد ولی بقیه ساختمان‌ها به راحتی از ثبت ملی خارج و تخریب شده‌اند.
 
مدیرعامل شرکت عمران و بهسازی شهری ایران با اشاره به اینکه علاوه بر کم توجهی مسئولان در دوره‌های مختلف و عدم آگاهی رسانی به عامه مردم برای پاسداشت آثار تاریخی با ارزش قدیمی و معاصر، وجهه‌های دیگری نیز برای بی‌توجهی و بی‌تفاوتی نسبت به بناهای تاریخی قابل بررسی است گفت: منحصر کردن دید و نگاه به ساختمان‌های متعلق به یک دوره خاص نوع دیگری از بی‌توجهی به میراث با ارزشی است که در شهرها موجود هستند. معتقدم، اساسا نسبت به میراث معاصر در سال‌های اخیر کم‌توجهی شده و همین مساله باعث شده تا طی سالیان اخیر، روند تخریب بناهای تاریخی سرعت بیشتری به خود بگیرد.
 
این مقام مسئول و فعال میراث‌فرهنگی کشور تاکید کرد: تلاش ما در سال‌های گذشته این بوده که علاوه بر ساختمان‌های ارزشمند و تاریخی که متعلق به پیش از دوران معاصر هستند، ساختمان‌های دوران معاصر را نیز به عنوان میراث معاصر و صنعتی مورد توجه ویژه قرار دهیم و برای حفظ آنها تلاش کنیم.
 
ایزدی با تاکید بر اینکه بی‌توجهی تنها شامل بناها و آثار باارزش و قدمت تاریخی نبوده و شامل میراث معاصر نیز می‌شود گفت: این بی‌توجهی نه تنها دامنگیر ساختمان‌ها و بناهای تاریخی شده بلکه دامنگیر محیط اطراف بناها نیز شده است. به عنوان‌نمونه، راه‌های تاریخی، عناصر وابسته به راه‌های تاریخی همچون پل‌ها، ایستگاه‌های راه‌آهن، کارخانه‌های تاریخی ارزشمند، متاسفانه در دوره‌های مختلف مورد بی‌توجهی قرار گرفته و برخی از آنها نیز دچار تخریب و آسیب‌های جدی شده‌اند.
 
معاون وزیر راه و شهرسازی در تشریح جنبه‌های دیگر حفظ آثار و ابنیه باارزش تاریخی، توجه ویژه به میراث‌معنوی را با اهمیت برشمرد و افزود: وجهه دیگری از میراث‌فرهنگی علاوه بر مباحث کالبدی، میراث‌معنوی است که متاسفانه کم‌کاری‌ها و بی‌توجهی‌های عمده‌ای را در این بخش شاهد بودیم. اگرچه تلاش‌هایی را طی دو سال گذشته هم به لحاظ ساختار جدید سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری و هم به لحاظ فعالیت‌های ارزشمند وزارت راه و شهرسازی برای حفظ آثار و ابنیه تاریخی در وجوه مختلف میراث فرهنگی همچون کالبد، میراث‌معنوی، تاریخی، معاصر و حتی فرهنگی شاهد بودیم اما معتقدم، این تلاش‌ها کافی نیستند و روند تخریب آثار همچنان ادامه دارد.
 
دغدغه عمومی برای پاسداشت میراث‌فرهنگی در اذهان عمومی ایجاد کنیم
 
ایزدی تاکید کرد: معتقدم تا زمانی که نتوانیم وجهه عمومی توجه و پاسداشت میراث فرهنگی یعنی دغدغه و دلواپسی را نزد همه مردم ایجاد کنیم تاثیر اقدام‌های انجام شده بسیار سطحی خواهد بود و محدود به یک دوره خاص خواهند شد.
 
وی ادامه داد: شرکت عمران و بهسازی شهری ایران تلاش کرد تا در سال گذشته بر اساس پایبندی که ایجاد کرد کارخانه ریسباف را به عنوان آخرین باقی‌مانده از میراث‌صنعتی اصفهان نجات دهد. تاکید می‌کنم که این کارخانه به عنوان آخرین اثر باقی‌مانده واجد ارزش‌های فراوان در اصفهان باقی مانده است که خوشبختانه حفظ شد. در کاشان چیزی از کارخانه‌های صنعتی باقی نمانده، در شمال کشور نیز تک به تک کارخانه‌های چای و بقیه مستحفضات در حال تخریب است.
 
معاون وزیر راه و شهرسازی در ارزیابی کلی خود از وضعیت بناهای باارزش تاریخی در کشور گفت: در حال حاضر، به لحاظ نگه‌داری و حفظ بناهای باارزش تاریخی و به ویژه معاصر در شرایط خوبی قرار نداریم و به بیانی دیگر در شرایط بحرانی به سر می‌بریم.
 
او در پاسخ به این پرسش که قوانین موجود برای حفظ بناهای تاریخی کافی است و آیا قوانین موجود در حوزه حفظ و احیای بناهای تاریخی به نجات‌ آنها می‌آیند یا خیر؟ گفت: به لحاظ قوانین، ما جزو معدود کشورهای پیشرو در دنیا هستیم زیرا ما در سال 1309 قانون حفظ آثار تاریخی را مصوب کردیم و در سال‌های مختلف، اصلاح‌هایی را نیز به آن افزودیم.
 
انتقاد معاون وزیر راه و شهرسازی از رعایت نشدن قوانین حفظ آثار و بناهای تاریخی
 
ایزدی تاکید کرد: معتقدم به لحاظ قانونی نقص عمده یا خلاء جدی نداریم. آنچه که مهم است عمل به قانون و احترام به قانون است. در سال‌های اخیر و طی 5 تا 6 سال گذشته مگر ثبت آثار تاریخی مطابق قانون حفظ آثار تاریخی کم رخ داد؟ چطور ممکن است با یک شکایت عادی و با رای دیوان عدالت اداری، شخص ثالث بتواند آثاری را که نه تنها متعلق به وی نبوده بلکه متعلق به شهر و کشور است و به همین دلیل هم به ثبت ملی رسیده به راحتی از ثبت ملی درآورد و تخریب کند!؟
 
قوانین نیازمند به روز شدن هستند
 
معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: معتقدم ما قانون داریم اما احترام به قانون در کشور کافی نیست، قانون داریم اما عمل نمی‌کنیم. اگرچه، قوانین نیز نیازمند بازنگری و به روز شدن هستند اما در وهله اول چیزی که به آن احتیاج داریم احترام و عمل به قانون است.
 
وی در پایان افزود: حفظ و باززنده‌سازی بناهای تاریخی باید به عنوان دغدغه همه مسئولان باشد و بدانند که ما در نقطه بحرانی قرار گرفته‌ایم و اگر ما به داد این باقی‌مانده آثار نرسیم این تنها ثروت ما که پشتوانه دیرینه‌ای دارد تخریب و از بین می‌رود. همچنین باید بر روی وجهه پیشگیرانه موضوع نیز تلاش کنیم که از طریق آموزش و ترویج میسر است

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه