پنج شنبه, 09ام فروردين

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی یادمان زنگ خطر تخریب در مسجد امام اصفهان

یادمان

زنگ خطر تخریب در مسجد امام اصفهان

برگرفته از همشهری آنلاین -میراث‌ایران  - مسجد جامع عباسی که به مسجد تاریخی امام در میدان نقش جهان اصفهان نیز شهرت دارد دچار برآمدگی 60‌سانتی‌متری در بخش گنبد شده است.



مسجد تاریخی امام یکی از بی‌نظیرترین بناهای تاریخی است که می‌توان از آن با عنوان اوج معماری ایران یاد کرد؛چنانچه رنگ فیروزه‌ای سر در و مناره‌ها و گنبد این مسجد در میان رنگ خاکی و سفید بدنه‌های میدان مبین و گویای یک سیطره و برتری معنویت در میدان نقش جهان است.محمد حسن مقضی مرمتکار با سابقه کشورمان با اشاره به وضعیت ناراحت‌کننده گنبد مسجد امام به خبرگزاری مهرگفت: اکنون این محل به لانه مناسبی برای پرنده‌ها تبدیل شده و برخی از قسمت‌های گنبد نیز نزدیک 60سانتی‌متر بالا آمده است.

مقضی افزود: مسجد امام و کاشی‌های آن در حال تهدید است و ممکن است کاشی‌های بالای قوس که هم‌اکنون باد کرده فرو بریزد و کاشی‌های زیر خود را نیز به سبب ضربه وارده دچار آسیب کند.
این مرمتگر بناهای تاریخی و کارشناس کاشی‌های معرق گفت: سازمان میراث فرهنگی کارشناس کاشی ندارد، البته کارشناس دانشگاهی دارند که حتی نمی‌توان با این افراد حرف زد.مقضی درخصوص زمان مورد نیاز برای مرمت این گنبد تاریخی و یا مرمت حداقل سه ترک از این گنبد که دارای مشکل اساسی است، افزود: اگر قالب اولیه نباشد، باید ابتدا یک قالب گرفته شود و حدود سه ماه زمان مورد نیاز برای ساخت قالب است و مرمت نیز نزدیک یک سال طول می‌کشد.گنبد مسجد امام دارای 16 ترک است که در حال حاضر 3 ترک آن دارای مشکل اساسی است و لازم است تا درخصوص مرمت بخش‌های برآمده آن به فکر چاره بود.

JmksportShops , Chaussures, sacs et vêtements , Livraison Gratuite | IetpShops , New Balance 327 Moonbeam Leopard , men air max jordan 13 , 4011496719 , Where To Buy

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه