سه شنبه, 29ام اسفند

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی یادمان بیانیۀ «جامعه باستان‌شناسی ایران» دربارۀ لزوم توجه به حفاظت از نقش برجسته‌ها و سنگ‌نگاره‌های باستانی

یادمان

بیانیۀ «جامعه باستان‌شناسی ایران» دربارۀ لزوم توجه به حفاظت از نقش برجسته‌ها و سنگ‌نگاره‌های باستانی

در هفته‌های اخیر اخبار تخریب‌ها، آسیب‌ها و بی‌توجهی‌ها به آثار تاریخی - فرهنگی بیش از پیش به گوش می‌رسد. از آن جمله می‌توان به مواردی چون آسیب به نقش برجسته‌های بَرمِ دِلَک و تنگ قندیل در استان فارس (خبرگزاری میراث فرهنگی 13و 25/6/1391)، نقش برجسته خان‌تختی در استان آذربایجان غربی (خبرگزاری ایرنا 25/6/1391) و مجموعۀ باستانی طاق (تاق) بستان در استان کرمانشاه (خبرگزاری مهر 15/7/1391) اشاره کرد. این‌گونه رویدادها در شرایطی اتفاق می‌افتد که هر سال بودجه‌های کلانی به حفاظت از آثار تاریخی - فرهنگی اختصاص می‌یابد.

اتفاقات ناگوار در مجموعۀ باستانی تاق بستان یکی از موارد قابل تأمل در این زمینه است. طی هفته‌های اخیر اداره کل میراث فرهنگی استان کرمانشاه در چارچوب ساماندهی مجموعۀ باستانی تاق بستان اقدام به خاکبرداری در جلوی تاق‌ها و نقش‌برجسته‌های مجموعه تاق بستان کرده است. اما بر اساس تصویرها و گزارش‌های منتشر شده، این کار با استفاده از ماشین‌آلات سنگین و مته برقی و در فاصله بسیار نزدیک به تاق‌ها صورت گرفته که امری کاملاً غیر معمول است. مسؤولان پروژه در پاسخ به ابراز نگرانی دوستداران و اهالی میراث فرهنگی، اعلام کرده‌اند که این کار پس از مطالعات اولیه و کارشناسی انجام یافته است! پرسش اساسی از مسؤولان میراث فرهنگی استان کرمانشاه این است که تا چه حد از بی‌خطر بودن این‌گونه عملیات پیش از استفاده از ماشین‌آلات سنگین اطمینان حاصل شده است؟ تا چه حد جوانب مختلف این امر مهم با استفاده از نظرات کارشناسان از جمله باستان‌شناسان و کارشناسان حفاظت و مرمت سنجیده شده و در میان گذاشته شده است؟ و کارشناسانی که این برنامه‌ها بر اساس نظر آن‌ها انجام گرفته چه کسانی هستند و آیا از دانش و تجربه کافی در این زمینه‌ها برخوردارند؟

«جامعه باستان‌شناسی ایران» انتظار دارد که مسؤولان محترم سازمان میراث فرهنگی در خصوص آسیب‌ها و تخریب‌ها به سنگ‌نگاره‌های باستانی توجه کافی نشان دهند و به‌ویژه انتظار می‌رود که اداره کل میراث فرهنگی استان کرمانشاه درباره عملیات خاکبرداری و برنامه حفاظتی در تاق بستان به نگرانی‌های اهالی میراث فرهنگی و به‌ویژه باستان-شناسان پاسخ گویند و در این باره روشنگری کنند. «جامعه باستان-شناسی ایران»، ضمن یادآوری مسؤولیت‌ها و وظایف سازمان میراث فرهنگی در حفاظت از مواریث فرهنگی کشور، ضروری می‌داند که مسؤلان محترم در اجرای برنامه‌هایی نظیر آنچه در تاق بستان اتفاق افتاده است، برای کاهش صدمات و آسیب‌های احتمالی به آثار و سرمایه‌های فرهنگی، از متخصصان و کارشناسان صاحب نظر بهره کافی ببرند.

«جامعه باستان‌شناسی ایران» امیدوار است که مسؤولان میراث فرهنگی استان کرمانشاه در اسرع وقت دربارۀ ابهام‌ها و پرسش‌هایی که درباره روش‌های غیر معمول خاکبرداری در مجموعه باستانی طاق بستان صورت گرفته، پاسخ گویند و روشنگری نمایند.

 

مجموعۀ باستانی تاق بستان در استان کرمانشاه

مجموعۀ باستانی تاق بستان در استان کرمانشاه

دیدگاه‌ها   

0 #1 Guest 1391-07-23 16:53
خب این امر و این دسته بی توجهی ها اول بار نیست که به گوش میرسد. اما با این حال جمعیت فرپاد شیراز حمایت خود را از بیانیه یاد شده اعلام مینماید.
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه