جمعه, 10ام فروردين

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی یادمان بر خاک این مدرسه بوسه زنید، بوعلی‎سینا در آن درس می‎داد

یادمان

بر خاک این مدرسه بوسه زنید، بوعلی‎سینا در آن درس می‎داد

برگرفته از فر ایران

هر روز، ناله و فریاد برمی‎آوریم که بزرگان ما را می‎دزدند و به نام خود معرفی می‎کنند. مولانا جلال‎الدین را «ترک» کرده‎اند و ابن سینا را «عرب» و ...
در حالی که ما گام‎های لازم را در نگاه داشت بزرگان خود بر‎‏‎نمی‏داریم، انتظار داریم که ملت‎ها‎ی کم دانش و کشور‎های ساخته و پرداخته‎ی دست استعمار که هنوز عمر آن‏‎ها به پنجاه سال هم نمی‎رسد، جسارت نورزند و برگنجینه پر بار و بی‎همتای فرهنگ و ادب ملت ایران، دست‏اندازی نکنند.
چندی پیش، از گستاخی یکی از همین شیخ‎نشین‎های کرانه‎ی خلیج‎فارس در ادعای عرب بودن ابن‎سینا، کوچک و بزرگ برانگیخته‎ شدیم و البته فرزانگان و میهن‏دوستان، فرهیختگان و ...، پاسخ‎های لازم را دادند و ...
در حالی که، مدرسه‎ی ابن‎سینا (مدرس ابن سینا) یعنی جایی که این بزرگ مرد دنیای دانش در آن درس می‎داده و بدون هر گونه دودلی، می‎بایست زیارت‎گاه همه‎ی پزشکان و دانش جویان پزشکی و پیرا‎پزشکی این کشور باشد، مهجور و ناشناخته در گوشه‎ای از شهر اصفهان، «خاک می‎خورد».
این مدرسه، در خیابان ابن‎سینای اصفهان، محله‎ی در دشت کوچه‎ی مسجد پاگلدسته، قرار دارد. جای شادمانی است که در گذشته‎ای نه چندان دور، سازمان میراث ]یادمان‎های[ فرهنگی اصفهان، توانست از کسانی که این ساختمان را تصرف کرده‎ بودند، خلع ید کند و آن را به ثبت برساند: اما این کار کافی نیست.
ابن‎سینا، افزون بر دانش پزشکی، در فلسفه و دانش‎های دیگر نیز جایگاهی بالا دارد؛ اما امروزه او در کشور ما و جهان، بیش‎تر به عنوان یک پزشک شناخته می‎شود. از این رو، شایسته است که دانشکده‎ی پزشکی دانشگاه اصفهان با هم یاری همه‎ی دانشکده‎های پزشکی سراسر کشور، در رابطه با میراث فرهنگی، خانه‎های همسایه‎ را بخرند و آن را در خور مقام « ابن‎سینا» ، باز سازی کنند، به گونه‎ای که بتواند جایی برای بالاترین بررسی‏ها و پژوهش‎های رشته پزشکی در ایران گردد.
بدون تردید، این ساختمان، هم چنان که گفته شد، زیارتگاه‎ همه‎ی دست‎اندر‎کار پزشکی در کشور خواهد شد و هزاران نفر از دیگر کشور‎ها، برای زیارت دبستان ابن سینا، به ایران خواهند آمد.

 

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه