پنج شنبه, 09ام فروردين

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی یادمان تجدید نظر در عرصه و حریم برخی محوطه‌های تاریخی کشور

یادمان

تجدید نظر در عرصه و حریم برخی محوطه‌های تاریخی کشور

برگرفته از ایسنا

معاون میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی و گردشگری تأکید کرد: لازم است، در برخی سایت‌ها و محوطه‌های تاریخی، بازنگری‌هایی در بحث عرصه و حریم انجام شود.

مسعود علویان‌صدر در گفت‌وگو با خبرنگار بخش میراث فرهنگی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، بیان کرد: تعیین عرصه و حریم، ضوابط خاصی دارد که براساس مطالعات باستان‌شناسی انجام می‌شود. درباره‌ی عرصه‌ها و حریم‌های تعیین‌شده نیز در شورای ثبت به این نتیجه رسیدیم که لازم است، در برخی سایت‌ها و محوطه‌های تاریخی بازنگری انجام شود.

او در این‌باره گفت: دلیل این تصمیم به این امر برمی‌گردد که برخی باستان‌شناسان اقرار می‌کردند، در مراحل تعیین حریم شاید بنا به مقتضیات زمان، تصمیم‌گیری کرده‌اند و لازم است، مطالعات و بررسی‌ها دوباره انجام شود.

وی ادامه داد: به همه استان‌ها اعلام کرده‌ایم، در صورتی که براساس مطالعات جامع کارشناسی در حوزه‌ی باستان‌شناسی به تجدید نظر‌هایی در عرصه و حریم بتوانند برسند، از آن استقبال می‌کنیم. البته این تجدید نظر فقط کاهش در عرصه و حریم نیست، شاید در جایی عرصه و حریم افزایش یابد.

به گزارش ایسنا، چندی پیش، مدیرکل میراث فرهنگی و گردشگری استان همدان از تجدید نظر در عرصه و حریم محوطه‌ی تاریخی هگمتانه خبر داد که این تجدید نظر به کاهش وسعت عرصه و قرارگیری بخشی از آن در حریم محوطه منجر خواهد شد.

در این‌باره، علویان‌صدر با اشاره به این‌که هنوز این تجدید نظر را نگرفته است، گفت: چنین موضوع‌هایی ابتدا در پژوهشگاه سازمان بررسی و سپس در شورای سیاست‌گذاری ثبت مطرح می‌شوند، پس از آن، در صورت تصویب، رسما اعلام خواهند شد.

معاون میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی و گردشگری همچنین اظهار کرد: عرصه‌ی آثار تاریخی دو نوع است؛ یکی در بنا که عرصه مشخص است و دیگری در محوطه‌های تاریخی که براساس سونداژ تعیین می‌شود. در این‌باره پیش می‌آید که کارشناسان فاصله‌ی سونداژ‌ها را در حد استاندارد نزنند. به همین دلیل، هیچ زمانی برای بررسی دیر نیست و ما باید همیشه بررسی را سرلوحه‌ی کار خود قرار دهیم.

او تأکید کرد: ما باید مطالعات و اطلاعات خود را درباره‌ی محوطه‌های تاریخی افزایش دهیم. هنوز نتوانسته‌ایم، چنان که در شأن محوطه‌های تاریخی است، به آن‌ها بپردازیم. این برداشت خوبی از محوطه‌های تاریخی نیست که فقط بگوییم یک تپه، تاریخی است آن هم بدون این‌که مردم محتوای واقعی آن را بدانند و در فرهنگ عامه‌ی خود از آن بهره‌برداری کنند. ما باید محوطه‌ها را برای حضور مردم و پژوهشگران آماده کنیم. در این راستا تلاش می‌کنیم، در هر استان دست کم یک سایت نمونه را مانند سایت ـ موزه‌ای که در دره‌گز افتتاح کردیم، داشته باشیم.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه