پنج شنبه, 30ام فروردين

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی زیست بوم یک جفت گورخر آسیایی میهمان دره باغ بوانات فارس شدند

زیست بوم

یک جفت گورخر آسیایی میهمان دره باغ بوانات فارس شدند

خبرگزاری مهر: مدیر کل حفاظت محیط زیست استان فارس گفت: دوراس گورخر آسیایی شامل یک راس نر و یک راس ماده از سایت تکثیر و پرورش منطقه گوراب کالمند در استان یزد زنده گیری و در سایت مطالعات و تکثیر پرورش در منطقه دره باغ بوانات در استان فارس رها سازی شدند.

991 - CN9671 - Blauw - Nike Air Max 1 By You Custom herenschoen - nike air max lays blue cheese commercial actor | Nike Air Jordan 1 "Black/Pink" Release Date , IicfShops , maroon and silver nike shox women outlet

به گزارش خبرگزاری مهر، حسینعلی ابراهیمی کارنامی با اعلام این خبر افزود: سایت دره باغ بوانات دارای 400 هکتار عرصه طبیعی و مکانی بسیار مستعد و امن برای نگهداری و پرورش گور خر ایرانی است و گونه های گیاهی کم نظیری چون قیج،گز،درمنه،طاق و... را در خود جای داده و میتواند با دارا بودن شرایط آب و هوایی مستعد به پناهگاهی امن برای زاد و ولد گونه ارزشمند گور آسیایی تبدیل شود.

وی افزود: گور خر ایرانی پستاندار بزرگ و زیبایی   است که این گونه در فهرست IUCN جزو گونه های در معرض خطر قرار گرفته است.

ابراهیمی کارنامی همچنین گفت: برای جلوگیری از انقراض این گونه ارزشمند مطالعات جامعی در استان فارس انجام شده و در طرح مذکور به دنبال زیستگاه مطلوب و مناسب دیگری در استان فارس جهت پرورش گورایرانی بودیم که به همین منظور    مطالعاتی با هدف بهره برداری از سایت گور خر ایرانی در منطقه دره باغ بوانات انجام شد.

ابراهیمی اضافه کرد: منطقه دره باغ بوانات در چند دهه قبل میزبان گله های بسیار زیادی از گورخر آسیایی بود اما متاسفانه به دلیل شکار بی رویه و عدم توجه به فصل زاد و ولد و شرایط این گونه ،با انقراض گور خر در دره باغ مواجه شدیم که امید است با رها سازی این گونه در زیستگاه طبیعی و تاریخی خود ،بتوانیم نسل آن را در این منطقه احیا کنیم.

وی همچنین بیان داشت: در حال حاضر بیشترین تعداد گورخر ایرانی در جهان در منطقه حفاظت شده بهرام گور زیست می کنند و در تبادل گونه ای برای تقویت ژنتیکی ،همکاری خوبی بین استانها بوجود آمده و امیدواریم این همکاریها منتج به دستاوردهای مطلوب برای احیاء گونه های در معرض خطر انقراض و نادر گردد.

وی در ادامه مهمترین اقدامات حفاظتی این اداره کل در جهت حفاظت از این گونه ارزشمند را علت یابی بیماریهای احتمالی این گونه ، انجام مطالعات در خصوص رفتار، وضعیت تغذیه و زیستگاه آنها و همچنین انجام تغییرات لازم بمنظور بهبود وضعیت تغذیه، ایجاد شرایط زیستگاهی مناسب تر، حفاظت بهینه     و لایروبی مستمر چشمه و آبشخورهای آن و غیره ... دانست که باعث شده تا گور خرهای استان فارس در حال حاضر از شرایط زیستگاهی بهتری برخوردار باشند.

گور ایرانی از نظر ظاهری شباهت زیادی به الاغ داشته ولی قدری از آن بزرگتر است . جمجمه نسبتا کشیده ای دارد گوش های بلند، باریک و نوک تیزی دارد که از نظر اندازه حد فاصل گوش های اسب و الاغ است.

دم نیز بلند است و از موهای کوتاهی پوشیده شده ولی در قسمت انتهایی دم موها به تدریج بلند می شوند پوشش زمستانی نسبتا بلندتر و رنگ آن هم قدری تیره تر , تقریبا خاکستری متمایل به قهوه ای است.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه