جمعه, 10ام فروردين

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی زیست بوم محیط زیست در هفته ای که گذشت؛ خطر ابتلا به ایدز و هپاتیت با نگهداری میمون آسیایی در منازل/ ابتلای شیرهای سیرک شیراز به سرطان خون

زیست بوم

محیط زیست در هفته ای که گذشت؛ خطر ابتلا به ایدز و هپاتیت با نگهداری میمون آسیایی در منازل/ ابتلای شیرهای سیرک شیراز به سرطان خون

خطر ابتلا به ایدز و هپاتیت با نگهداری میمون آسیایی در منازل، ابتلای شیرهای سیرک شیراز به سرطان خون، اجرای 6راهکار زیست‌محیطی احیای دریاچه ارومیه، کشتار بی رحمانه یک پلنگ دیگر وهشدار به مسئولان در خصوص وضعیت زرد آب تهران از مهمترین اخبار محیط زیست در این هفته بود.

new nike football boots 2012 2017 - 002 - Nike Air Max 270 ESS Ανδρικά Παπούτσια Γκρι / Λευκό DM2462 | AIR JORDAN 4 BLANCAS Y ROJAS - BabylinoShops - nike air jordan grey low heels shoes blue sneakers

به گزارش خبرنگار مهر، این هفته  اعتراض نسبت به وضعیت سیرک ها در کشور و نگهداری حیوانات غیر متعارف در منازل و آخرین اقدامات برای احیا دریاچه ارومیه در صدر اخبار زیست محیطی قرار داشتند که در ادامه برخی این اخبار را مرور می کنیم.

راه اندازی 41 محوطه کشاورزی پایدار در حوضه آبریز دریاچه ارومیه

روز شنبه مدیر ملی طرح حفاظت از تالابهای ایران از راه اندازی 41 محوطه کشاورزی پایدار در حوضه آبریز دریاچه ارومیه ظرف یک ماه آینده خبر داد.

محسن سلیمانی افزود: با کمک جهاد کشاورزی استانهای آذربایجان شرقی و غربی کشاورزی پایدار در 41 محوطه در حوضه آبریز دریاچه ارومیه معرفی و استقرار می یابد.

به گفته وی، هدف از اجرای این طرح مساعدت جوامع محلی و کشاورزان در احیای دریاچه ارومیه است که با آموزش و ظرفیت سازی انجام می شود.

مدیر ملی طرح حفاظت از تالاب های ایران اظهار داشت: افزایش بازدهی آب در درون مزارع، استفاده از نهاده های شیمیایی کمتر و افزایش درآمد کشاورزان از بخش های عمده این طرح است به شرطی که آبی که صرفه جویی می شود برای احیای دریاچه ارومیه و نه افزایش زمینهای کشاورزی مصرف شود.

وی تصریح کرد: این طرح از اردیبهشت امسال در بخشهای آموزش و ظرفیت سازی کار خود را آغاز کرده و ظرف یک ماه آینده تکنیک های اصلاحی در مزارع اجرا می شود.

 

اجرای 6راهکار زیست‌محیطی احیای دریاچه ارومیه/ رایزنی با ژاپنی‌ها برای اصلاح میان‌گذر دریاچه

روز یکشنبه معاون دفتر زیستگاهها و امور مناطق سازمان محیط زیست با بیان اینکه از 24 راهکار نجات دریاچه ارومیه در کارگروه احیا، 6 راهکار به عهده سازمان محیط زیست است گفت: تا پایان سال جاری تمام این راهکارها عملیاتی می شود.

دکتر مسعود باقرزاده کریمی با بیان این مطلب افزود: تشکیل ستاد احیای دریاچه ارومیه یک سازوکار اجرایی است که مهمترین مزیت آن نسبت به طرحهای قبلی درک صحیح و شناخت درست معضل دریاچه ارومیه است.

وی در پاسخ به این که نخستین مصوبه هیات دولت احیای دریاچه ارومیه بود و با گذشت حدود یک سال از این مصوبه و تشکیل ستاد و کارگروه های احیای دریاچه چه اقدام عملی در این خصوص انجام شده؛ گفت: مهمترین اقدامات جلوگیری از ساخت سدها، متوقف کردن توسعه ها و حتی توقف مطالعه برای توسعه بوده است.

وی در پاسخ به این که کدام یک از این شش راهکار در یک سال اخیر اجرایی شده گفت: در حال حاضر 40 کیلومتر لوله کشی برای رساندن آب شرب به جزایر اقماری دریاچه ارومیه و حیات وحش 70 درصد پیشرفت فیزیکی داشته است.

به گفته کریمی همچنین جمع آوری آب باران از سطوح دریاچه ارومیه برای آبرسانی به حیات وحش نیز تا حدودی پیشرفت داشته که تا پایان سال جاری هر دوی این موارد به طور کامل عملیاتی خواهند شد.

نام ایران در فهرست کشورهایی که حیوانات را از سیرک حذف کرده‌اند قرار گیرد

در این روز جمعی از دوستداران محیط زیست و حیات وحش کشور در نامه‌ای سرگشاده به رییس‌جمهوری خواستار درج نام ایران در فهرست کشورهایی که حیوانات را از سیرک حذف کرده‌اند شدند.

در این نامه که به امضای 1000 نفر از فعالان و دوستداران محیط زیست و حیات وحش کشور رسیده خطاب به دکتر حسن روحانی - رییس شورای عالی حفاظت محیط زیست آمده است: «ضمن قدردانی از توجه و تلاش‌های اخیر جنابعالی جهت رفع معضلات زیست‌محیطی کشور، نظر به اینکه روز به روز شاهد نمونه‌های بارز حیوان آزاری در سیرک های کشور هستیم، از حضورتان خواهشمندیم جهت پایان دادن به ظلمی که بیرحمانه بر مخلوقات بیگناه خداوند به نام تفریح روا می‌رود یاریمان فرمایید.»

 

تب نگهداری رزوس به عنوان حیوان خانگی / خطر ابتلا به ایدز و هپاتیت با نگهداری میمون آسیایی

روز دوشنبه نسبت به خطرات نگهداری نوعی میمون آسیایی در منازل و خطرات آن برای سلامت صاحبانش هشدار داده شد.

رزوس یکی از گونه‌های وحشی و بومی جنوب شرق آسیا ست که این روزها در کانون توجه هنجار شکنانی قرار گرفته که تا دیروز با نگهداری خزندگانی مانند ایگوانا که هیچ جذابیتی به عنوان حیوان خانگی نداشت سعی داشتند نشان دهند با دیگران فرق دارند اما غافل از اینکه این میمون غیر بومی بیماریهای مشترک خطرناکی از جمله ایدز و هپاتیت با انسان دارد.

شیرهای سیرک شیراز سرطان خون دارند/ارائه گزارش بیماری شیرها به سازمان محیط زیست

روز سه شنبه  یک دامپزشک حیات وحش اعلام کرد: شیرهای سیرک شیراز که چندی پیش به دلیل شرایط بد نگهداری در سیرک قشم خبر ساز شدند به سرطان خون که ویروسی قابل انتقال به سایر گربه سانان است مبتلا هستند.

دکتر ایمان معماریان با بیان این مطلب افزود: تابستان سال 1390 به دستور دفتر شکار وصید سازمان محیط زیست ایران برای بیهوش کردن و خونگیری از یک شیر نر در مجموعه باغ وحش و سیرک شیراز که ادعا شده بود شیر ایرانی است، برای انجام آزمایشات و مشخص شدن صحت این ادعا از باغ وحش شیراز بازدید شد و تحت بیهوشی از حیوان خونگیری به عمل آمد.

به گفته وی، علاوه بر نمونه برداری برای  انجام آزمایشات ژنتیکی از SNAP Combo FeLV Ag/FIV Antibody Test Kit نیز استفاده شد که در مورد بیماری ویروسی سرطان خون  FeLV نتیجه تست مثبت بود و گزارشات در همان زمان به سازمان محیط زیست ارائه شد.

معماریان اظهار داشت: سال 1391 جهت انجام معاینات و بیهوش کردن پلنگ ایرانی زنده گیری شده و باز گرداندنش به طبیعت بار دیگر از سوی باغ وحش شیراز بعد از انجام معاینات و بیهوشی بر روی پلنگ درخواست شد تا از دو شیر آفریقایی ماده باغ وحش شیراز هم خونگیری انجام شود و پس ازخونگیری به عمل آمده تحت بیهوشی، بار دیگر SNAP Combo FeLV Ag/FIV Antibody Test Kit نشان از مثبت بودن بیماری ویروسی سرطان خون داشت.

دست اند کاران سیرک قشم که چندی پیش به دلیل شرایط بد نگهداری شیرها در قفس خبر ساز شدند و سازمان محیط زیست وعده تعطیلی سیرک آنها  را داد همین دست اندر کاران سیرک شیراز هستند که گفته می شود مجوز فعالیت در کرج را نیز از سازمان محیط زیست گرفته اند.

 

خطر انتقال ویروس شیرهای آلوده سیرک شیراز به گربه سانان/ سرطان خون شیرها قابل درمان نیست

روز چهار شنبه یک دامپزشک دیگر با بیان اینکه ویروس سرطان خون شیرهای باغ وحش سیرک شیراز قابل انتقال به دیگر گربه سانان است، گفت: امکان از بین بردن کامل این بیماری وجود ندارد.

امیر رضا عامری نایینی با اشاره به بیمار بودن شیرهای سیرک شیراز که در شهر های مختلف نمایش می دهند، افزود: ویروس سرطان خون گربه از طریق تماس طولانی مدت و نزدیك به هم گربه آلوده از طریق بزاق؛ ادرار یا دیگر ترشحات بدن به دیگر گربه ها انتقال پیدا می كند بنابراین گربه هایی كه از ظرف آب و غذا یا محل دفع مشترك استفاده می كنند، گربه هایی كه زیاد هم دیگر را می لیسند و گربه های جنگجو بیشتر در معرض خطر قرار دارند.

کشتار بی رحمانه یک پلنگ دیگر/ آزار و اذیت در آخرین لحظات زندگی حیوان مصدوم

در این روز مدیر دیده بان حقوق حیوانات از کشتار بی رحمانه یک پلنگ دیگر در ایلام خبر داد و گفت: در فیلمی که در آخرین لحظات زندگی این حیوان مصدوم گرفته شده صحنه های ناجوانمردانه آزار پلنگ مصدوم با کوبیدن سنگ به صورت حیوان بی نوا ثبت شده است.شهرام امیری شریفی با بیان این مطلب افزود: در یکی از آخرین نمونه ها و در فیلمی از آخرین لحضات عمر یک پلنگ در غرب کشور، مظلومیت عمیق این حیوان ارزشمند را نمایش داده می شود.

شریفی تصریح کرد: گفته می شوداین فیلم به روستای «گله دار» منطقه «کبیر کوه» در استان ایلام تعلق دارد و شکارچی حاضر در تصویر بومی منطقه «بدره» است.

 

تلف شدن یک ماده آهو و دو بره بر اثر برخورد با خودرو در پارک ملی گلستان

روز چهارشنبه مدیر روابط عمومی محیط زیست گلستان از تلف شدن یک ماده آهو و دو بره بر اثر برخورد با خودرو در پارک ملی گلستان خبر داد.

احمد دباغیان با بیان این مطلب افزود: ظهر روز گذشته برخورد یک دستگاه خودرو سواری L90 با یک آهوی ماده در جاده آسیایی پارک ملی گلستان منجر به تلف شدن آهو شد.

به گفته مدیر روابط عمومی اداره کل حفاظت محیط زیست استان گلستان، این ماده آهو که دو بره همراه خود داشته است هنگام عبور از عرض جاده در محدوده دشت میرزابایلو با خودرو برخورد و راننده خودرو نیز پس از تصادف فرار کرده است.

وضعیت زرد آب تهران هشداری برای مسئولان/ 30 درصد کاهش هدر رفت آب با نوسازی خطوط انتقالی

روز چهار شنبه همچنین رئیس ستاد محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران با بیان اینکه وضعیت آب در پایتخت زرد اعلام شده گفت: با نوسازی خطوط انتقال آب می توان تا 30 درصد از هدر رفت آب جلوگیری کرده و از وضعیت زرد ظرف دو سال به وضعیت سبز برسیم.

دکتر علی محمد شاعری با بیان این مطلب افزود: در روزهای اخیر وضعیت تهران و شیراز از نظر منابع آب زرد اعلام شده که این زنگ خطر و هشداری برای مسئولان است که اگر جدی گرفته نشود ممکن است به زودی مانند اصفهان و یزد از نظر منابع آب به وضعیت بحران یا قرمز برسیم.

وی با بیان اینکه در مدیریت منابع آب کاهش مصرف مهمترین مسئله ای است که باید رعایت شود اظهار داشت: در حال حاضر از 320 لیتر سرانه مصرف که برای هر نفر در پایتخت در مبدأ اختصاص می دهند تنها حدود 250 لیتر به منازل می رسد یعنی حدود 70 لیتر پرت و هدر رفت آب به دلیل فرسودگی خطوط انتقال آب در پایتخت داریم.

رئیس ستاد محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران با بیان اینکه این میزان پرت و هدر رفت آب در خطوط انتقال آب حدود 70 درصد است تصریح کرد: با نوسازی این خطوط ظرف یکی دو سال آینده در یک طرح ضربتی می توان بحران آب در پایتخت را مدیریت کرد و از وضعیت زرد به وضعیت سبز برسیم.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه