جمعه, 31ام فروردين

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی زیست بوم محیط زیست در 7 روز؛ نگرانی از نابودی جنگلها/ درخواست اشد مجازات برای قاتلین خرسها

زیست بوم

محیط زیست در 7 روز؛ نگرانی از نابودی جنگلها/ درخواست اشد مجازات برای قاتلین خرسها

درخواست رئیس سازمان محیط زیست از نمایندگان برای تصویب طرح صیانت از جنگلها، درخواست از قوه قضاییه برای اشد مجازات قاتلین خرسها و... از مهمترین اخبار حوزه محیط زیست در این هفته بود.

SneakersbeShops® , Shop Online For Luxury, High-End Fashion, Expensive & Authentic Designer Brands | Air Jordan 1 Bubble Gum Atmosphere DD9335 - SBD - 641 Release Date - pallet of nike shoes for women

به گزارش خبرنگار مهر، حوزه محیط زیست در هفته رو به پایان، شاهد اخبار و رویدادهای مختلفی بود که چکیده ای از مهمترین این خبرها را مرور می کنیم.

بازیافت حلقه گم شده محیط زیست

در اولین روز از هفته جاری یک فعال محیط زیست اعلام کرد: بر اساس آمار در ایران روزانه 45 هزار تن زباله تولید می شود که درصد ناچیزی از آن تفکیک و بازیافت می شود؛ که معنی آن این است که ما در حال از بین بردن پایداری سرزمین خود هستیم.

به گفته محسن تیز هوش، هنوز در بسیاری از شهرهای کشور از سیستم دفع زباله به شیوه های سنتی استفاده می شود و در حقیقت موضوع تفکیک زباله از مبدا به حلقه گمشده محیط زیست انسانی ایران تبدیل شده است زیرا اقداماتی که در این راستا صورت گرفته کافی و در خور نیست.

وی افزود: شهروندان ایرانی به نوع کالایی که خریداری می کنند اهمیت نمی دهند بنابراین روزانه حجم زیادی از مواد خطرناک که برای طبیعت بسیار مضر هستند تولید، مصرف و در نهایت به شیوه های نا کارآمد در دل طبیعت دفع می شوند و روز به روز به بحرانهای غیر قابل کنترل زیست محیطی نزدیکتر می شویم؛ به عنوان مثال روزانه حجم زیادی از پلاستیک، شیشه، کاغذ و نخاله های ساختمانی تولید می شوند که در نهایت بدون آنکه حجم عظیمی از آنها به چرخه مصرف برگردند به مکانهای دفع زباله برده شده و بدین ترتیب ما فرصت مناسبی را برای احیای سرزمین خود از دست می دهیم .

ارسال استاندارد تخلیه فاضلاب در خزر به کشورهای همسایه

یکشنبه هفته جاری، معاون دریایی سازمان حفاظت از محیط زیست از ارسال استانداردهای تخلیه فاضلاب های بیوصنعتی و کشاورزی به محیط دریای خزر به سه کشور همسایه خبر داد.

عبدالرضا کرباسی در گفتگو با خبرنگار مهر در این باره گفت: چندی پیش استانداردهای تخلیه فاضلاب های بیوصنعتی و کشاورزی به محیط دریای خزر برای اولین بار تدوین شده است.

معاون دریایی سازمان حفاظت از محیط زیست تصریح کرد: این استانداردها هم شامل فلزات سنگین، مواد آلی، سموم کشاورزی و همچنین انواع میکروب ها و باکتری ها می شود و به نوعی تهیه شده است که برای مناطق حساس، نیمه حساس و غیرحساس کاربرد لازم را دارد.

کرباسی اظهار داشت: بزودی استانداردهای تهیه شده را به کشورهای عضو کنوانسیون تهران (آذربایجان، ترکمنستان، قزاقستان و روسیه) ارسال و از آن کشورها نیز درخواست می شود تا این استانداردها را اجرایی کنند.

طراحی اولین موزه محیط زیست دریایی تا پایان امسال

در این روز کرباسی معاون دریایی سازمان محیط زیست همچنین از طراحی اولین موزه محیط زیست دریایی تا پایان سال جاری خبر داد و گفت: این موزه در یک لنج فرسوده که متعلق به بخش خصوصی است و در یکی از سواحل چابهار قرار دارد راه اندازی می شود.

وی اظهار داشت: همچنین اکواریوم هایی در این موزه تعبیه می شود تا در آنها انواع و اقسام گونه های آبزیان متعلق به خلیج فارس و دریای عمان نمایش داده شود. البته این آبزیان توسط مردم و بخش خصوصی تهیه می شود.

معاون دریایی سازمان محیط زیست تصریح کرد: کسب هر نوع درآمد از محل ورودی موزه محیط زیست دریایی غیر قانونی است و قرار است بازدید از این موزه برای عموم مردم رایگان باشد.

درخواست از نمایندگان برای تصویب طرح صیانت از جنگلها

روز دوشنبه محمد جواد محمدی زاده رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در مورد تصویب نشدن دوفوریت طرح حفظ و صیانت از جنگلها در مجلس گفت: تصویب نشدن دو فوریت این طرح به معنای مخالفت نمایندگان با اصل طرح صیانت از جنگلها نیست اما علت مخالفت را باید از خود نمایندگان سئوال کنید.

وی افزود: نمایندگان مجلس می خواهند کمیسیونهای تخصصی خانه ملت بررسی های بیشتر و جامع تری روی این طرح انجام دهند. در هر صورت صیانت از جنگل ها یکی از مهمترین راهکارهای صیانت از محیط زیست کشورمان است.

محمدی زاده با بیان اینکه باید ازخود نمایندگان علت مخالفت آنها را سئوال کنید اظهار داشت: سازمان حفاظت محیط زیست به عنوان یکی از حافظان محیط زیست کشور و سازمان جنگلها و مراتع به عنوان مرجع اصلی بر تصویب دو فوریت طرح صیانت از حریم جنگل ها پافشاری و اصرار دارند.

به اعتقاد معاون رویس جمهور، اگر این طرح نواقص قانونی دارد می توان با کار کارشناسی انها را برطرف کرد اما اصل خود طرح صیانت از جنگلها نباید از دستور کار مجلس خارج شود.

وی ابراز امیدواری کرد نمایندگان مجلس با توجه به ضرورت تصویب این طرح برا ی حفاظت از منابع طبیعی و محیط زیست همکاری و تعامل لازم را داشته باشند

بر اساس طرح حفظ و صیانت از جنگلها تا 5 سال آینده اجازه هیچگونه برداشت از جنگلهای کشور داده نمی شود. این طرح تاکنون چندین بار با قید دو فوریتی در مجلس مطرح شده است ولی نمایندگان مجلس بررسی دو فوریتی آن را تصویب نکردند. این طرح روز یکشنبه گذشته نیز بار دیگر در صحن علنی مجلس مطرح شد ولی با مخالفت نمایندگان روبه رو شد. بدین ترتیب این طرح به صورت عادی در دستور کار مجلس قرار می گیرد.

در خواست اشد مجازات برای قاتلین خرسها

در این روز رئیس سازمان محیط زیست خواستار اشد مجازات برای قاتلین خرسهای سمیرم شد.

محمد جواد محمدی زاده با بیان این مطلب افزود: سازمان محیط زیست به عنوان شاکی این پرونده از قاضی دادگاه می خواهد تا اشد مجازات را برای متهمان اصلی کشتار و سلاخی سه قلاده خرس در بخش ونک شهرستان سمیرم،در نظر بگیرد تا دیگر شاهد بروز چنین حوادث در حیات وحش کشور نباشیم.

وی تأکید کرد: محیط زیست تا گرفتن رأی قطعی برای متخلفان این پرونده دست از تلاش خود بر نمی دارد.

محمدی زاده اظهار داشت: معاونت حقوقی محیط زیست استان اصفهان به عنوان نماینده سازمان محیط زیست در دادگاه متهمان کشتار و سلاخی سه قلاده خرس سمیرم که فردا در سمیرم برگزار می شود شرکت خواهد کرد.

دفاع نماینده سازمان محیط زیست از متهم کشتار خرسهای سمیرم

سه شنبه هفته جاری رئیس انجمن حمایت از حیوانات گفت: در جلسه دادگاه روز گذشته متهمان خرسهای سمیرم با وجود اینکه رییس سازمان محیط زیست خواستار اشد مجازات برای متهمان شده بود اما نماینده این سازمان از آنها دفاع کرد.

دکتر سید جاوید آل داود با بیان این مطلب افزود: 18 ماه حبس تعزیری و عدم استفاده از اسلحه شکاری به مدت 5 سال مجازاتی است که در قانون برای چنین تخلفی در نظر گرفته شده است اما هنوز حکم قطعی متهمان در دادگاه روز گذشته صادر نشده است.

به گفته وی، دادگاهی که به موضوع سلاخی سه قلاده خرس در سمیرم رسیدگی می‌کرد، روز گذشته به صورت غیابی و بدون حضور متهمان در دادگاه، تشکیل جلسه داد.

آل داوود اظهار داشت: یکی از متهمان این پرونده متواری و دیگری نیز با قرار وثیقه آزاد بوده است که بر این اساس هیچکدام از متهمان در جلسه دادگاه حضور نداشته‌اند.

رئیس انجمن حمایت از حیوانات با اشاره به درخواست رییس سازمان محیط زیست مبنی بر در نظر گرفتن اشد مجازات برای متهمان این پرونده تصریح کرد: اما نماینده این سازمان تمام اظهارات قبلی مدیر کل محیط زیست استان اصفهان در خصوص سابقه دار بودن متهمان را تکذیب کرد و با بیان اینکه متهمان سابقه تخلف نداشته ، اسلحه آنها مجاز بوده و منطقه شکار ممنوع نبوده است به دفاع تمام قد از متهمان پرداخت.

وی با بیان اینکه این اظهارات نماینده سازمان محیط زیست می تواند در تخفیف دادن به متهمان نقش داشته باشد افزود: بین حرف تا عمل در سازمان محیط زیست فاصله زیادی وجود دارد.

شهرکهای صنعتی فاقد 25 درصد فضای سبز، اجازه فعالیت ندارند

روز سه شنبه رئیس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: شهرک های صنعتی حداقل باید 25 درصد فضای سبز و جنگل کاری داشته باشند و در غیر این صورت اجازه فعالیت نخواهند داشت.

محمد جواد محمدی زاده در حاشیه مراسم درختکاری به مناسبت هفته هوای پاک در پارک پردیسان افزود: امروزه شهرک های صنعتی در تمام شهرهای کشور با سرعت در حال توسعه هستند.

وی تاکید کرد: اگر ملاحظات زیست محیطی دراین شهرک ها رعایت نشود منشاء آلودگی هوا خواهند شد و از این رو تمام شهرک های صنعتی موظفند 25 درصد فضای فیزیکی خود را به فضای سبز و جنگل کاری اختصاص دهند.

معاون رئیس جمهوری گفت: همچنین برای واحدهای صنعتی بزرگ مانند کارخانه های سیمان ، فولاد و مس دستورالعمل هایی اتخاذ شده که حداقل 25 درصد فضای فیزیکی آنها به جنگل کاری اختصاص یابد که در برخی واحدها بیش از حد تعیین شده فضای سبز و جنگل کاری ایجاد شده است.


ارائه طرح دوفوریتی مقابله با آلودگی هوا به هفته آینده موکول شد

در این روز عضو فراکسیون محیط زیست مجلس شورای اسلامی گفت: ارائه طرح دوفوریتی مقابله با آلودگی هوا که پیش از این قرار بود این هفته در صحن علنی مطرح شود به هفته آینده موکول شد.

کمال الدین پیرموذن با بیان این مطلب افزود: با توجه به اهمیت آلودگی هوا، هفته گذشته نمایندگان طرحی دو فوریتی را در سه محور تهیه کردند که قرار شد چهارشنبه در صحن علنی مجلس مطرح شود اما به دلیل حجم زیاد کار در این روز در مجلس، ارائه این طرح به هفته آینده موکول شد.

عضو فراکسیون محیط زیست ادامه داد: طرح دو فوریتی درخصوص آلودگی هوا در سه محور بهینه سازی سوخت، استانداردسازی واحدهای آلاینده، برخورداری صنایع کشور به ویژه صنعت خودروسازی از استاندارد یورو4، توسعه فضای سبز و محور حمل و نقل عمومی تهیه و در صحن علنی ارائه می شود.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه