پنج شنبه, 30ام فروردين

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی زیست بوم محيط زيست 910131- جنگل ابر منطقه حفاظت شده محیط زیست می‌شود - کویرلوت منطقه بدون حیات ندارد

زیست بوم

محيط زيست 910131- جنگل ابر منطقه حفاظت شده محیط زیست می‌شود - کویرلوت منطقه بدون حیات ندارد

الحاق جنگل ابر به مناطق حفاظت شده محیط زیست، اعلام عدم وجود منطقه فاقد حیات در کویر لوت، فرونشستهای نیم متری در دشتها، افت 60 متری سطح آب زیرزمینی در ایران، قرار گرفتن ایران در رتبه اول فرسایش خاک در جهان و آلودگی 46 برابر حد مجاز خلیج فارس ازمهمترین اخبار این هفته حوزه محیط زیست بود.

75% - تسوق أونلاين في السعودية مع خصم 25 , أحذية ازياء رياضية الجري للرجال , adidas copa mundials in color today schedule 2016 , نمشي | Jordan 1 Retro High OG University Blue (PS) - 134 - AQ2664 - nike shox pet print pages for kids free dinosaur

 به گزارش خبرنگار مهر، حوزه محیط زیست در هفته ای که رو به پایان است، شاهد اخبار و رویدادهای مختلفی بود که چکیده ای از مهمترین این خبرها را مرور می کنیم.

کویرلوت منطقه بدون حیات ندارد/ بلندترین هرمهای ماسه‌ای دنیا درریگ یلان

روز چهارشنبه هفته جاری مدیر کانون سبز فارس اعلام کرذ: پژوهش های کویر شناسان نشان می دهد در کویر لوت منطقه فاقد حیات وجود ندارد و ریگ یلان (لوت شرقی ) بلندترین هرم های ماسه ای دنیا را دربر دارد.
وی افزود: در پی پژوهش مطالعاتی چند ساله کارشناسان کانون سبز فارس در بیابان لوت، بوم سازگانهای گرم و خشک این بیابان که10 درصد از خاک کشور را به خود اختصاص داده است مورد شناسایی قرار گرفت و مشخص شد در در کویر لوت منطقه فاقد حیات وجود ندارد و ریگ یلان (لوت شرقی ) بلندترین هرم های ماسه ای دنیا را دربر دارد.

پسماندهای صنعتی و کشاورزی مهمترین معضل زمین در ایران

همچنین مدیرکل سابق دفتر آب و خاک سازمان محیط زیست در این روز گفت: عدم مدیریت پسماندها به ویژه پسماندهای صنعتی و کشاورزی که حجم زیادی از مواد خطرناک مانند فلزات سنگین ، مواد رادیو اکتیو و سموم شیمیایی را وارد محیط می کنند مهمترین معضل زمین در کشور است.
سروش مدبری مدیرکل سابق دفتر آب و خاک سازمان محیط زیست با بیان این مطلب افزود: زباله های الکترونیک و پزشکی هم ازمسائلی هستند که سلامت زمین را تهدید می کنند اما حجم آنها در مقابل دو مورد قبلی بسیار ناچیزاست .
به گفته وی، در حال حاضر یکی از مهمترین معضلات زمین در کشور ما عدم نگرش توسعه پایدار در توسعه صنعتی است.

جنگل ابر منطقه حفاظت شده محیط زیست می‌شود

اما سه شنبه این هفته معاون محیط طبیعی سازمان محیط زیست گفت: تا پایان بهار 91 جنگل ابر جزء مناطق تحت حفاظت سازمان حفاظت محیط زیست می‌شود.
دکتر اصغر محمدی فاضل با بیان این مطلب افزود: از حدود دو سال پیش سازمان محیط زیست پیگیر قرار دادن جنگل ابر در محدوده مناطق حفاظت شده سازمان محیط زیست است و در خواست های خود را در این خصوص به سازمان جنگلها ارائه کرده است .
به گفته وی، در حال حاضر سازمان محیط زیست مراحل حقوقی و قانونی را برای این منظور انجام داده و دستورالعملی با امضای رییس سازمان حفاظت محیط زیست مبنی بر توسعه مناطق حفاظت شده به ویژه در مناطقی که شرایط خاص طبیعی دارند به شورای عالی محیط زیست برای بررسی ارائه شده است.
فاضل اظهار داشت: بر این اساس، شورای عالی محیط زیست در حال بررسی الحاق جنگل ابر به علاوه 26 منطقه دیگر به مناطق حفاظت شده سازمان محیط زیست است.

فرونشست های نیم متری در دشتها/ افت 60 متری سطح آب زیرزمینی در ایران

عضو هیأت علمی موسسه تحقیقات جنگل و مرتع در این روزعنوان کرد: فرونشست های نیم متری در دشتها و افت 60 متری سطح آب زیرزمینی مهمترین معضل زمین در ایران است.
محمد درویش عضو هیأت علمی موسسه تحقیقات جنگل و مرتع گفت: اساسی ترین تهدیدی که پایداری زمین را در کشور ما به مخاطره انداخته است افت سطح آبهای زیرزمینی و نشست زمین به دلیل توسعه ناپایدار و برداشتهای بی رویه است.
به گفته وی، بر اساس آمار شرکت مدیریت منابع آب در70 دشت مرکزی کشورسال گذشته سطح آب زیرزمینی بیش از دو متر کاهش داشته و در مناطقی مانند کرمان، فارس، جهرم، نیریز و ورامین بین 40 تا 60 متر سطح آب زیرزمینی افت کرده است.
درویش اظهار داشت: اتفاقی که منجر به کویری شدن مساحت 400 هزار هکتاری در دریاچه ارومیه شده افت سطح آب زیرزمینی در این حوزه بین 28 تا 30 سانتیمتر است.
وی افزود: بین سالهای 1971 تا 2001 در طی 30 سال سطح آبهای زیرزمینی در کشور 15 متر کاهش یافت یعنی به طور متوسط سطح آب زیرزمینی در این مدت سالیانه نیم متر کاهش داشته این در حالی است که ازسال 2001 تا 2011 یعنی در 10 سال اخیر این نرخ به 70 سانتیمتر در سال افزایش یافته است .

ایران در رتبه اول فرسایش خاک در جهان است

یک استاد دانشگاه گفت: در سال 2011 ایران در رده اول فرسایش خاک در جهان قرار گرفت این در حالیست که در سال 2010 در رده دوم قرار داشت.
دکتر اسماعیل کهرم پدر محیط زیست ایران دوشنبه هفته جاری مقوله آب را مهمترین چالشی معرفی کرد که زمین در کشور ما با آن روبروست.
به اعتقاد این استاد دانشگاه، مدیریت ناصحیح آب در کشور از طرفی باعث خشک شدن تالابها و دریاچه ها وبروز پدیده ریزگردها شده و از سوی دیگر باعث افت سطح آب زیر زمینی وفرونشست دشتها درکشور شده و از همه مهمتر به دلیل عدم هدایت درست آب باران در عرصه های بدون پوشش گیاهی فرسایش شدید خاک را در پی داشته است.

سالیانه حداقل 2 میلیارد تن خاک در ایران شسته می‌شود

یک کارشناس محیط زیست با بیان اینکه سالیانه حداقل دو میلیارد تن خاک در ایران شسته می شود گفت: البته در برخی منابع فرسایش خاک در کشور سالیانه معادل 4 میلیارد تن برآورد شده است که به نظر این یک فاجعه ملی است.
ناصر کرمی کارشناس محیط زیست یکشنبه این هفته اظهار داشت: در حال حاضر فرسایش خاک مهمترین معضل زیست محیطی اقتصادی و حتی سیاسی کشور است و با این رویه ایران در چند سال آینده به کشوری بی برگ و بار و غیر حاصلخیز تبدیل می شود.
به گفته وی، البته در برخی منابع فرسایش خاک در کشور سالیانه معادل 4 میلیارد تن برآورد شده است که به نظر این یک فاجعه ملی است.
کرمی با بیان اینکه مهمترین علل ایجاد فرسایش خاک در ایران چرای دام بیش ازظرفیت مراتع است اضافه کرد: بیش از80 درصد مساحت ایران را مراتع تشکیل می دهند و در حال حاضر در مراتع ایران 3 برابر بیش از ظرفیت، دام چرا می کند.

آلودگی خلیج فارس 46 برابر حد مجاز است/ خزر یکی از آلوده ترین آبگیرهای جهان

عضو هیئت علمی موسسه تحقیقات جنگل و مرتع روز شنبه هفته جاری گفت: میزان آلودگی خلیج فارس و دریای عمان 46 برابر حد مجاز است که البته بیشتر آلودگیها مربوط به خلیج فارس است.
محمد درویش افزود: در حال حاضر آلودگی آبهای سطحی و زیرزمینی در اثر ورود فاضلابهای صنعتی و خانگی یکی از مهمترین مشکلات زمین در کشور است.
به گفته وی، دایره گسترش آلودگیهای آبهای سطحی هم اکنون به آبهای مرزی مانند خلیج فارس، دریای عمان و دریای خزر رسیده است.
درویش اظهار داشت: در حال حاضر آلودگی خلیج فارس و دریای عمان 46 برابر حد مجاز است که البته بیشتر آلودگیها مربوط به خلیج فارس است.
به اعتقاد درویش، دریای خزر نیز یکی از آلوده ترین آبگیرهای دنیاست و دو گونه مهم ماهی خاویار و کیلکا در آن رو به نابودی و انقراض هستند.

ممنوعیت تردد خودروهای فرسوده از تیرماه در 8 کلانشهر

قائم مقام سازمان حفاظت محیط زیست جمعه هفته گذشته از ممنوعیت تردد خودروهای فرسوده از تیرماه امسال خبر داد و گفت:در طرح جدید جامع کاهش آلودگی هوا سن فرسودگی جدید تعریف شده است.
علی محمد شاعری با اعلام این خبر اظهار داشت: بر اساس سنی که برای اتوبوس ها، مینی بوسها، تاکسی و خودروهای سواری شخصی تعریف شده است، نیروی انتظامی موظف است از تیرماه از تردد خودروهای فرسوده در سطح شهر جلوگیری کند و این مصوبه به نیروی انتظامی ابلاغ شده است.
معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه مصوبه سن جدید خودروهای فرسوده به نیروی انتظامی ابلاغ شده تأکید کرد: نیروی انتظامی نیز آمادگی خود را برای اجرای این مصوبه اعلام کرده است.
شاعری تصریح کرد: همچنین تا قبل از تیرماه بر اساس همان سن فرسودگی قبلی، نیروی انتظامی می بایست از تردد خودروهای اسقاطی، دودزا و فاقد معاینه فنی جلوگیری کند.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه