پنج شنبه, 09ام فروردين

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی زیست بوم تقاضا برای بخشش محیط بان دنا/ تشدید بیماریها بر اثر تغییرات آب و هوایی

زیست بوم

تقاضا برای بخشش محیط بان دنا/ تشدید بیماریها بر اثر تغییرات آب و هوایی

تقاضای معاون رئیس جمهور از خانواده مقتول برای بخشش محیط بان دنا، حمایت سازمان محیط زیست از شکایت شهردار تهران از سفارت انگلیس، رده آخر ایران در کمپین کاشت یک بیلیارد درخت و عدم دریافت گزارش از جاده‌سازی در جنگل ابراز مهمترین رویدادهای زیست محیطی این هفته بود. 

Air Jordan 3 Blue Cement CT8532 400 Release Date 1 | 811006 - Jordan XXX Black Cat - nike air max griffey 360 low - 010

 

 به گزارش خبرنگار مهر، حوزه محیط زیست در هفته ای که رو به پایان است، شاهد اخبار و رویدادهای مختلفی بود که چکیده ای از مهمترین این خبرها را مرور می کنیم.

تقاضای معاون رئیس جمهور از خانواده مقتول برای بخشش محیط بان دنا

رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست با بیان اینکه از خانواده مقتول تقاضای بخشش و رأفت محیط بان دنا را داریم گفت: اگر در این ماجرا خصومت و غرض شخصی وجود داشت مسلما قتل عمد محسوب می‌شد اما محرز شده که هیچ عمدی در کار نبوده است.

این هفته محمدجواد محمدی زاده با بیان اینکه کمال همدردی را با خانواده متوفی که جوانشان را از دست داده اند داریم، افزود: انتظار داریم این خانواده محترم نیز با توجه به اینکه محیط بان دنا ( اسد تقی زاده) در حین انجام مآموریت تیراندازی کرده و منجر به فوت فرزندشان شده و هیچگونه غرض شخصی با متوفی نداشته این جوان را مورد عفو و عطوفت خود قرار دهند.

شکایت شهردار تهران از سفارت انگلیس

شهردار تهران دستور داد پرونده تخلفات سفارت انگلیس در باغ قلهک از شهرداری به قوه قضائیه ارسال شود.

این هفته محمد باقر قالیباف در جمع تعدادی از مدیران شهرداری تهران گفت: در ایام اخیر بر اساس گزارشهای موثق عوامل سفارت انگلیس مبادرت به خشک کردن، قطع کردن و آتش زدن درختان باغ قلهک کرده اند.

وی با اشاره به این که نابودی بیش از 300 درخت قدیمی در فاصله زمانی کوتاه اقدامی نیست که بتوان از آن چشم پوشی کرد گفت: به همکارانم در شهرداری تهران ابلاغ می کنم در کوتاهترین زمان ممکن پرونده تخلفات سفارت انگلیس در باغ قلهک را به قوه قضائیه ارجاع داده و مطمئنم دستگاه قضایی با دقت، سرعت و قاطعیت نسبت به اعاده حقوق شهروندان اقدام خواهد کرد.

حمایت سازمان محیط زیست از شکایت شهردار تهران از سفارت انگلیس

اما در ادامه واکنشها به این اقدام سفارت انگلیس رئیس سازمان محیط زیست با بیان اینکه شهرداری به عنوان حامی فضای سبز شهری باید تخریب و قطع درختان باغ قلهک را پیگیری کند گفت: سازمان محیط زیست در این زمینه از شهرداری حمایت می‌کند. رویکرد سازمان محیط زیست توسعه فضای سبز است و در همه مصوباتش تمام دستگاهها را ملزم به گسترش فضای سبز کرده است.

به گفته وی، از آنجایی که مسئولیت فضای سبز داخل شهرها به عهده شهرداری است به عنوان مدعی باید قضایایی مانند تخریب حدود 300 اصله درخت در سفارت انگلستان را مجدانه پیگیری کند و سازمان محیط زیست نیز از این پیگیریها و برای برخورد با متخلفان به طور قاطعانه حمایت می کند.

رتبه آخر ایران در کمپین کاشت یک بیلیارد درخت

یک فعال محیط زیست گفت: بر اساس گزارش برنامه توسعه ملل متحد (UNEP)، ایران در کمپین کشت یک بیلیارد درخت، رده آخر را دارد.

مهرداد مسیبی با بیان این مطلب افزود: این گزارشها نشان می دهد برخی کشورها با وجود منابع سرشار نفتی و ثروت، رد پایی قوی در دخالتهای انسانی بر زیست کره خود داشته بی آنکه اندکی از این ثروت را برای کشت درختی هزینه کنند.

دلیل مهاجرت پرندگان فرار از تغییرات آب و هوا است

رئیس انجمن دیده بان میانکاله گفت: دلیل اصلی مهاجرت های فصلی یا به اصطلاح رفت و برگشت سالانه پرندگان ، مقابله جمعیت گونه ها با تغییرات آب و هوایی و زیست محیطی است.
حر منصوری افزود: دلیل اصلی مهاجرتهای فصلی، یا به اصطلاح رفت و برگشت سالانه، مقابله جمعیت گونه ها با تغییرات آب و هوایی و زیست محیطی و انتخاب مناطقی برای تکثیر و زمستان گذرانی است، به نحوی که بیشترین امکان جهت بقا و تکثیر نسل فراهم شود.

هیچ گزارشی از جاده‌سازی در جنگل ابر دریافت نشده است

این هفته مدیرکل دفتر زیستگاههای سازمان محیط زیست گفت: اخیراً هیچ گزارشی از ساخت غیر قانونی جاده در جنگل ابر دریافت نشده است.

ناصر مقدسی افزود: سازمان محیط زیست بر موضع خود مبنی بر ممانعت از ساخت جاده در جنگل ابر استوار است و هیچ تغییری در این نگرش ایجاد نشده است.

وی تصریح کرد: اگر چه برخی کارشناسان محیط زیست و منابع طبیعی خبرهایی مبنی بر تخلف و ادامه جاده سازی در این جنگل می دهند اما هیچ گزارش رسمی از ادامه این فعالیت ها به دفتر زیستگاههای سازمان محیط زیست نرسیده است.

استفاده از انرژی خورشیدی برای تأمین برق سازمان محیط زیست

رئیس مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم گفت: تا پایان امسال بخش عمده ای از برق سازمان محیط زیست از انرژیهای نو و خورشیدی تأمین می شود.

سید امیر فاتح وحدتی از بکار گیری انرژی نو در ساختمان مرکزی سازمان حفاظت محیط زیست خبر داد و گفت: پس از نصب و بهره برداری از واحدهای مذکور در بیش از 9 ماه سال نیاز به مصرف سوختهای فسیلی وجود ندارد و در صورت ضرورت در سه ماهه زمستان به تناسب 70% از سیستم های خورشیدی نصب شده و 30% از سوختهای فسیلی به عنوان سوخت کمکی استفاده خواهد شد.

وی افزود: استفاده از انرژیهای نو در دیگر دستگاههای دولتی در سراسر کشور به ویژه کلان شهر ها مانند انرژی خورشیدی به جای انرژی های فسیلی ازسال آینده بر اساس مصوبات برنامه جامع کاهش آلودگی هوا در دستور کار قرار می گیرد.

افزایش بیماریها بر اثر تغییرات آب و هوایی

این هفته معاون بهداشت وزارت بهداشت از افزایش بیماریهای واگیر و غیر واگیر بر اثر تغییرات آب و هوایی خبر داد.

علیرضا مصداقی نیا روز شنبه در نشست کمیته ملی راهبردی تغییرات آب و هوایی و سلامت افزود: گرم شدن زمین، بالا آمدن آب دریا، وقوع سیل در پاکستان بویژه در کشورهای آسیای جنوب شرقی، خشکسالی زیاد در سومالی و بخشهایی از ایران، از آثار تغییرات آب و هوایی است.

وی گفت: خشکسالی و قحطی منجر به کم آبی می شود که خود موجب به وجود آمدن مشکلات دیگری از جمله دسترسی کم مردم به آب و کاهش کیفیت آب می شود.

مصداقی نیا گفت: در اثر آبهای آلوده، بیماریهای منتقله به وسیله آب و مواد غذایی در آب و هوای گرم افزایش می یابد و امنیت غذایی کشورها از بین می رود.

اکتشاف نفت در پارک ملی کویر منوط به بررسی زیست محیطی است

مدیرکل دفتر زیستگاههای سازمان محیط زیست گفت: پیش از بررسی کامل اثرات زیست محیطی هیچ اقدامی برای اکتشاف نفت در پارک ملی کویر انجام نمی‌شود.
ناصر مقدسی افزود: هنوز جلسات بررسی اثرات اکتشاف نفت بر محیط زیست پارک ملی کویر تشکیل نشده است و هرگونه اقدامی مستلزم بررسی در این جلسات است.
مقدسی اظهار داشت: تا کنون هیچ گزارشی مبنی بر پیشرفت پروژه اکتشاف نفت در پارک ملی کویر ارسال نشده است.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه