جمعه, 10ام فروردين

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی زیست بوم اخبار محیط زیست در 7 روز؛ افزایش آلاینده ها در کلانشهرها/ اعتراض به قطع درختان اتوبان یادگار امام

زیست بوم

اخبار محیط زیست در 7 روز؛ افزایش آلاینده ها در کلانشهرها/ اعتراض به قطع درختان اتوبان یادگار امام

هشدار هواشناسی به افزایش آلاینده ها در کلا شهرها ، اعتراض به قطع درختان اتوبان یادگار امام ، انتشاراطلس مهره داران ایران تا پایان امسال ، هشدار بانک جهانی نسبت به گرمای شدید هوا در نیم قرن آتی، تامین 7 هزار نیروى مورد نیاز سازمان محیط زیست و انتقاد از عملکرد سازمان جنگلها در مقابل طرح های عمرانی از مهمترین اخبار این هفته حوزه محیط زیست بود.

shock drop air force 1 full uv reactive | Air Jordan 4 Retro "Metallic Red" - nike air lightning low shoes - CT8527 - 112

 به گزارش خبرنگار مهر، حوزه محیط زیست در هفته ای که رو به پایان است، شاهد اخبار و رویدادهای مختلفی بود که چکیده ای از مهمترین این خبرها را مرور می کنیم.

اعتراض به تصمیم قطع 40 اصله درخت کهنسال اتوبان یادگار امام

چهارشنبه هفته جاری ، مدیرکل منابع طبیعی استان تهران در واکنش به احتمال قطع 40 اصله درخت کهنسال اتوبان یادگار امام گفت: با توجه به وضعیت آلودگی هوای تهران شهرداری دست کم باید فضای سبز موجود را حفظ کند.
غلام عباس عبدی نژاد با بیان این مطلب افزود: البته تصمیم گیری در خصوص فضای سبز شهری در حیطه وظایف منابع طبیعی نیست و در اختیار شهرداری است اما با توجه به وضعیت آلودگی هوا و مشکلاتی که برای جمعیت 5/8 میلیون نفری در کلان شهر تهران وجود دارد بهتر است شهرداری فضای سبز موجود را حفظ کند.
به گفته وی، البته در بسیاری از موارد توجیه شهرداری در قطع درختان یک منطقه این است که به جای آن در مکان دیگری نهال کاری می شود اما آنچه مسلم است نهال هایی که حداکثر 10 ساله هستند به هیچ عنوان کارایی درختان کهنسال را در بهبود وضعیت آب و هوا ندارند.
به اعتقاد مدیرکل منابع طبیعی استان تهران، اگرچه تصمیم گیری در مورد حفظ و یا از بین بردن فضای سبز شهری در اختیار شهرداری است اما بهره مندی از آب و هوای سالم حق همه مردم است و همین موضوع مسئولان تمام حوزه ها را موظف به رعایت این حق می کند.

اطلس مهره داران ایران تا پایان امسال منتشر می شود

در این روز، مدیر کل دفتر حیات وحش سازمان محیط زیست از انتشار اطلس مهره داران ایران به دو زبان فارسی و انگلیسی تا پایان سال جاری خبر داد.
حسین محمدی با بیان این مطلب افزود: در حال حاضر اطلس پستانداران، پرندگان، خزندگان، دوزیستان و ماهیان ایران در شورای چاپ و نشر سازمان محیط زیست در حال بررسی است و امیدواریم تا پایان سال جاری با همکاری بخش خصوصی منتشر شود.
به گفته وی، این اطلس که با تلاش بیش از200 نفر از کارشناسان ملی و بین المللی و عکاسان حرفه ای تهیه شده است حاوی آخرین اطلاعات مربوط به فون مهره داران ایران است.
محمدی اظهار داشت: در این اطلس نقشه پراکنش هر گونه به تفکیک در محیط GIS ، ویژگیهای بوم شناختی و زیست شناسی هر گونه و تصاویر مستند از آنها تشریح شده است.

بانک جهانی نسبت به گرمای شدید هوا در نیم قرن آتی هشدار داد

سه شنبه این هفته، بانک جهانی درباره افزایش چهار درجه ای دمای هوا تا سال 2060 میلادی هشدار داد و تاکید کرد: این افزایش دما بسیار بالاتر از انتظار جامعه بین الملل است و به ویژه برای کشورهای فقیر مشکلات بسیاری به بار می آورد.
دنیایی با چهار درجه سانتی گراد گرمای بیشتر تغییرات آب و هوایی گسترده ای را به همراه خواهد داشت که پیامدهای آن موج گرمای شدید، کاهش بی رویه ذخایر مواد غذایی و افزایش سطح دریاها خواهد بود موضوعی که صدها میلیون نفر را در جهان تهدید خواهد کرد.
همچنین بانک جهانی هشدار داد هیچ تضمینی وجود ندارد که جهان بتواند خود را با چنین تغییراتی منطبق کند.
پیش از این میزان گرمای هوا در شصت سال آینده دو درجه بالاتر پیش بینی شده بود.
بر اساس این گزارش میزان انتشار گاز دی اکسید کربن تغییرات آب و هوایی و پدیده گرم شدن زمین را تشدید خواهد کرد و در قرن حاضر با افزایش چهار درجه ای دمای هوا روبرو خواهیم شد.

تامین 7 هزار نیروى مورد نیاز سازمان محیط زیست

در این روز رئیس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: در حال توافق نهایی هستیم تا مجوز استخدام هفت هزار نیرو را دریافت کنیم و منتظر ابلاغ آن از معاونت توسعه مدیریت و منابع انسانی رئیس جمهور هستیم.
محمد جواد محمدی زاده درباره تامین نیروی انسانی مورد نیاز برای بخش های مختلف سازمان حفاظت محیط زیست اظهار داشت: بر اساس توافقی که با معاونت توسعه مدیریت و سرمایه انسانی رئیس جمهور انجام دادیم در مجموع 11 هزار نیرو برای انجام ماموریتها نیاز داریم زیرا شهرستانهای جدیدی ایجاد شده است که باید اداره محیط زیست در آنها ایجاد شود و استانها نیز مقداری کارشان متنوع شده و فعالیتهای ما نیز گسترده شده است.
وی افزود: در حال توافق نهایی هستیم تا مجوز استخدام هفت هزار نیرو را دریافت کنیم که در حال قطعی کردن این موضوع هستیم تا ابلاغ آن را از معاونت توسعه مدیریت و منابع انسانی رئیس جمهور دریافت کنیم.
محمدی زاده یادآورشد: از این تعداد نیرو تنها 700 نفر در تهران خواهد بود و مابقی به سایر استانها اختصاص دارد.

افزایش آلاینده ها در تهران و کلانشهرها از پنج شنبه

مدیرکل پیش بینی و هشدار سریع سازمان هواشناسی نیز روز سه شنبه با اشاره به سکون نسبی هوا و افزایش پتانسیل آلودگی در شهرهای صنعتی و پر جمعیت به ویژه کلانشهر تهران نسبت به روند افزایش چگالی آلاینده ها، کاهش کیفیت هوا و کاهش دید افقی در این مناطق هشدار داد.

شیوه برخورد باکاراکال در پی کشتار تعدادی از آنها به روستاییان خراسان جنوبی آموزش داده شد

دوشنبه این هفته ، عضو انجمن یوز پلنگ ایرانی از آموزش اهالی برخی روستاهای خراسان جنوبی به دلیل کشتار چندین قلاده کاراکال در این منطقه خبر داد.
علی مقانکی با بیان این مطلب افزود: کاراکال یکی از گربه سانان متوسط الجثه ایران محصوب می شود که کمتر موردمطالعه قرار گرفته است. با این حال، در برخی مناطق این جانور به دلیل نزدیک شدن به سکونتگاههای انسانی، بخصوص محل های تجمع دامهای اهلی ازبین برده می شود و چنین موضوعی تا به حال مورد ارزیابی قرار نگرفته است.
به گفته وی، در پی گزارش اخبار غیررسمی حاکی از کشته شدن چند کاراکال به دست اهالی روستاهای منطقه آرک و کرنگ در استان خراسان جنوبی طی سال جاری، برنامه ای برای ارزیابی تعارض جوامع محلی و گوشتخواران منطقه توسط انجمن یوزپلنگ ایرانی آغاز شد.

سازمان جنگلها توان مقابله با طرحهای عمرانی را ندارد

یکشنبه این هفته رئیس جامعه جنگلبانی ایران گفت: تشکیلات سازمان جنگلها تا اندازه ای ضعیف شده که توان مقابله با پروژه های عمرانی و حفظ عرصه های طبیعی حتی در صورت تخریب منابع با ارزش را ندارد.
کاظم نصرتی در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به قطع درختان پارک تحقیقاتی جهان نمای کرج به بهانه توسعه اتوبان همت افزود: متأسفانه در سال های اخیر اجرای پروژه های عمرانی در عرصه های طبیعی تبدیل به یک رویه شده و تابع ضوابط و مقررات خاصی نیست.
به گفته وی، در اکثر پروژه های عمرانی در ابتدای پروژه بین ارگان مربوط و سازمان جنگلها و مراتع و یا سازمان محیط زیست درگیری و تقابل ایجاد می شود اما در نهایت از آنجایی که توان سازمانهای متولی منابع طبیعی در کشور کم است مسئولان آنها ناچارند متقاعد شوند و یا نادیده گرفته می شوند و پروژه به صورت غیرقانونی آغاز می شود.
نصرتی با اشاره به اهمیت پارک جهان نما کرج اظهار داشت: این پارک که در دهه 40 تا 50 ساخته شده ویژگیهای منحصر به فردی دارد و در گذشته سران کشورهای مختلف گونه های بومی کشورشان را در این پارک کاشته اند و از تنوع ژنتیکی بسیار بالایی برخوردار است.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه