پنج شنبه, 30ام فروردين

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی زیست بوم بازگشت ریزگردها به آذربایجان غربی/ آلودگی 6 برابر حد مجاز

زیست بوم

بازگشت ریزگردها به آذربایجان غربی/ آلودگی 6 برابر حد مجاز

خبرگزاری مهر: با وجود بارانی بودن هوای آذربایجان غربی طی روزهای اخیر، مردم این استان بار دیگر با هجوم میهمان ناخوانده ریگردهای عربی، به جای اکسیژن، خاک استنشاق کرده و خانه نشین شدند.

nike air force 1 low uv | nike acg alder mid for sale california real estate

به گزارش خبرنگار مهر، مردم شهرهای استان آذربایجان غربی از بامداد روز چهارشنبه میزبان دوباره ریزگردهای عربی هستند این درحالی است که طی روزهای دوشنبه و سه شنبه هفته جاری مردم استان بویژه شهرستانهای شمالی و ارومیه شاهد بارش باران و جاری شدن سیلابهای شدید بودند.

بروز پدیده گرد و غبار روند عادی زندگی مردم این استان را مختل کرده و در برخی مواقع به دلیل وضعیت خاص مردم از جمله مصدومان شیمیایی سردشت شاهد بروز مشکلات اساسی در بخش سلامت مردم این منطقه هستیم این درحالی است که تاکنون در طول چند سال اخیر به نظر می رسد اقدامات چندان اساسی برای رفع این چالش بین المللی زیست محیطی صورت نگرفته است.

نکته قابل تامل اینکه هشدارهای زیست محیطی مسئولان، نمایندگان مردم آذربایجان غربی تنها به سوژه گزارش های خبری خبرگزاریها و مطبوعات محلی استان تبدیل شده و به نظر می رسد تاکنون مشکلات و وضعیت هشدار گونه زیست محیطی استان در سطح ملی و بین المللی تاثیرات چندانی در راستای چاره اندیشی برای رفع این مشکل زیست محیطی در پی نداشته است.

به هر حال بروز این پدیده که در سالهای گذشته تنها تعداد معدودی از شهرهای کشور را درگیر کرده بود امروز به مشکل اساسی تمامی استانهای کشور تبدیل شده و وقت آن رسیده است که مسئولان بلند پایه با اتخاذ راهکارهای عملی و نشستهای بین المللی در این خصوص چاره اندیشی کنند.

موج جدیدی از گرد و غبار غلیظ  سلماس را فرا گرفت
 
موج جدیدی از گرد و غبار غلیظ و کم سابقه از بامداد امروز چهارشنبه شهرستان سلماس  را فرا گرفت، غلظت گرد و غبار به حدی است که بیشتر شهروندان سلماسی امروز را با استفاده از ماسک از منازل خود خارج شدند .

هم اکنون در سطح شهر بیشتر مردم به ویژه افرادی که در فضای باز کار می کنند و حتی رانندگان وسایط نقلیه از ماسک استفاده کرده اند و افراد مسن و کودکان نیز امروز عمدتا از منازل خود خارج نشده اند.

رئیس اداره هواشناسی سلماس گفت: این ریزگردها از کشور عراق وارد کشور شده و تا اواخر امروز این شهرستان را ترک می کنند.

حمیدرضا جباری اظهار داشت: بیشترین اثراتی که گرد و غبارهای اخیر روی انسان می گذارد در سیستم تنفسی و مخاط بینی و چشم انسان است.

مدیر شبکه بهداشت و درمان سلماس نیز افزود: اثرات این پدیده در چشم به صورت خارش، سوزش، آب ریزش و افزایش حساسیتهای ناحیه چشم و در بینی، حلق و گلو افزایش ترشحات دستگاه تنفسی فوقانی، نمود پیدا می کند.

وی ادامه داد: این پدیده روی دستگاه تنفسی تحتانی و بیشتر در افرادی تاثیر می گذارد که دچار حساسیتهای راههای تنفسی یا همان بیماری آسم هستند و در این افراد حالاتی نظیر تنگی نفس، سرفه، خس خس سینه مشاهده می شود.

مدیر شبکه بهداشت و درمان سلماس گفت: گرد و غبارها در دراز مدت روی افردی که در معرض این پدیده قرار دارند گاهی به صورت بیماری انسداد مزمن مجاری تنفسی و همچنین چسبندگی ریه مشاهده می شود.

 

هوای مهاباد در تسخیر گرد و غبار

همچنین موج جدیدی از گرد و غبار غلیظ و کم سابقه از بامداد امروز چهارشنبه شهرستان مهاباد در جنوب آذربایجان غربی را فرا گرفته و بروز این پدیده همچنین موجب شده تا دید افقی در این شهرستان کاهش و عبور و مرور وسایط نقلیه در محورهای برون شهری با مشکلاتی مواجه شود.

اداره حفاظت محیط زیست مهاباد نیز با صدور اطلاعیه ای از کسانی که دارای مشکلات تنفسی، قلبی و ریوی هستند و بویژه کودکان و افراد مسن خواست تا امروز را در حد امکان از منازل خود خارج نشوند .

آلودگی هوا در سردشت به 5.4 برابر حد مجاز/ جانبازان شیمیایی از منازل خارج نشوند

رئیس اداره حفاظت محیط زیست سردشت گفت: با ورود گرد و غبار غلیظ و ریزگردها میزان آلودگی هوا در این شهرستان به 5.4 برابر حد مجاز رسانده است .

کریم خضری با بیان اینکه هم اکنون میزان غلظت ریزگردها 650 میکروگرم بر متر مربع رسیده است، اظهار داشت: بروز این پدیده همچنین دید افقی رادر این شهرستان به 200 متر رسانده است.

خضری از بیماران قلبی و ریوی و بویژه مصدومان شیمیایی خواست تا از تردد در هوای آزاد خودداری کرده و تا حد ممکن از منزل خارج نشوند.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه