سه شنبه, 29ام اسفند

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی زیست بوم کارشناس حیات وحش در استان سیستان و بلوچستان: کشته شدن خرس سیاه در ایران یک استثنا است

زیست بوم

کارشناس حیات وحش در استان سیستان و بلوچستان: کشته شدن خرس سیاه در ایران یک استثنا است

واکنش ها به کشته شدن یک خرس سیاه در کوهستان‌های منطقه حفاظت شده بم هنوز ادامه دارد. کارشناسان حیات وحش کماکان اعتقاد دارند کشته شدن خرس سیاه بابت مسمومیت، یک استثنا بوده و در زیستگاه‌های خرس سیاه در ایران کم‌سابقه است.

Air Jordan 3 Blue Cement CT8532 400 Release Date 1 | Latest Releases , IetpShops - Women's Nike Air Jordan 1 trainers - nike air force suede blauw shoes boots sale free

خبرگزاری میراث فرهنگی- گروه محیط زیست- در حالی که چند روز پیش منابع محلی از کشته شدن یک خرس سیاه ایرانی در منطقه ای کوهستانی از مناطق حفاظت شده بم _پناهگاه حیات وحش زریاب بم_  به CHN خبر داده بودند، واکنش ها به این خبر از سوی فعالان حقوق حیوانات و کارشناسان حیات وحش توام با تعجب است.
 
«حسین جانپرور»، کارشناس حیات وحش در استان سیستان و بلوچستان در مورد دلایل احتمالی کشته شدن خرس سیاه در بم به CHN گفت: «کشته شدن این خرس در منطقه بم یک استثنا است و پیش از این چنین موردی گزارش نشده است.»
 
به گفته او، احتمال تلف کردن خرس سیاه توسط انسان در زیستگاه های آن بسیار ضعیف است و ممکن است طعمه سمی برای جانور دیگری تدارک دیده شده بوده و توسط خرس خورده شده باشد.
 
او اضافه کرد: «خرس های سیاه به راحتی از درختان نخل بالا می روند و خرما می خورند، این احتمال وجود دارد که باغداری از این خرس به خصوص تجربه بدی داشته و خواسته تلافی کند اما باز هم من تصور می کنم این مورد بسیار بعید است.»
 
جانپرور زمان های زیادی را در زیستگاه خرس سیاه گذرانده و در تهیه مستند «مم، خرس سیاه» نیز همکاری داشته است. او در مورد شرایط زیستگاه خرس سیاه در ایران و احتمال رویارویی این حیوان با انسان گفت: «در استان سیستان و بلوچستان زیستگاه خرس سیاه اساسا بکر و صعب العبور است به طوری که برای هر بار دیدن این خرس باید دو سه روز را به طور کامل در طبیعت و در زیستگاه این حیوان گذراند. به این علت به طور معمول این حیوان با انسان ها رو در رو نمی شود.»
 
او البته فراموش نکرد که بگوید در استان سیستان و بلوچستان از آن جا که حیات وحش و انسان ها به هم نزدیک نیستند، احتمال دیدن خرس سیاه بسیار کم است.
 
جانپرور در پاسخ به این پرسش که آیا تاکنون در استان سیستان و بلوچستان خرس سیاه توسط انسان کشته شده است یا خیر، گفت: «خیر تاکنون چنین اتفاقی نیفتاده است و موردی که گفته می شد پدر و مادر توله ای کشته شده و این توله را اداره محیط زیست نگهداری کرده است، در واقع جدا شدن مادر از توله و گم شدن توله بوده است.»
 
استان سیستان و بلوچستان یکی از مهم ترین زیستگاه های خرس سیاه آسیایی در ایران است. گفته می شود بیشترین تعداد خرس سیاه تاکنون در نیکشهر، منطقه حفاظت شده پوزک استان سیستان و بلوچستان دیده شده است، هر چند آماری دقیقی از تعداد این حیوان در این استان اعلام نشده است.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه