جمعه, 31ام فروردين

شما اینجا هستید: رویه نخست تازه‌ها خبر دست عامل از بین برنده کهکشانها رو شد! - کشف بادهای قوی در نزدیکی یک سیاهچاله فوق‌عظیم

خبر

دست عامل از بین برنده کهکشانها رو شد! - کشف بادهای قوی در نزدیکی یک سیاهچاله فوق‌عظیم

دانشمندان موفق به کشف بادهای شدید بی‌سابقه در نزدیک سیاهچاله مرکزی یک کهکشان شدند.

adidas born original women costume for sale - تسوق تشكيلة اديداس اوريجينالز للرجال مع تخفيضات 25 , نمشي - 75% أونلاين في السعودية | air force purple heart , Giftofvision

به گزارش بخش علمی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، منجمان به رهبری «موسسه تحقیقات فضایی» هلند و با استفاده از داده‌های تلسکوپ‌های ناسا و آژانس فضایی اروپا (از جمله هابل) دریافتند هسته شفاف یک کهکشان مارپیچ به دلیل وجود بادهای قوی، تابشهای پرتو ایکس بیشتر از حد انتظاری را از دست داده‌ است. این کهکشان در فاصله 245 میلیون سال نوری از زمین واقع شده است.


این یعنی بادهایی که قادر به حرکت از میان دیسک فوق‌ داغ احاطه‌کننده سیاهچاله این کهکشان حرکت می‌کنند، سرعتی معادل پنج برابر بیش از آنچه پیش‌بینی شده بود، دارند. بادهایی از این دست در نهایت موجب تاریک‌شدن و ناپدیدشدن کهکشان‌ها می‌شوند.


توفان‌های بادی با سرعت بالغ بر 1000 کیلومتر در ثانیه شناخته‌شده هستند اما بر اساس مطالعه جدید، آن‌ها می‌توانند با سرعت بیش از 5000 کیلومتر در ثانیه حرکت کنند.


این مشاهدات در هسته کهکشان NGC 5548 انجام شد که حاوی ناحیه‌ای با نور اشعه ایکس قدرتمند است. این ناحیه سیاهچاله مرکزی کهکشان را احاطه کرده است.


بادهایی که به ندرت در قلب کهکشان‌هایی از این دست مشاهده می‌شوند، می‌توانند فرآیندهای مبهم تعامل بین کهکشان‌ها و سیاهچاله‌های مرکزی‌شان را برای دانشمندان شفاف کنند.


جزئیات این مطالعه در مجله Science Express منتشر شد.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه