شنبه, 08ام ارديبهشت

شما اینجا هستید: رویه نخست تازه‌ها خبر مشتری دارای گرمای داخلی است

خبر

مشتری دارای گرمای داخلی است

براساس اطلاعات کاوشگر ناسا در مدار سیاره مشتری و پژوهش دانشمندان روی 560 تصویر از ابرهای این سیاره دانشمندان به این نتیجه رسیدند که مشتری دارای گرمای داخلی است. «جت استریم» آمریکای شمالی که از غرب به شرق در فراز این قاره می‌وزد سهم مهمی در آب و هوا دارد و هوای سرد را از شمال به سمت مدارات پایین می‌آورد یا مناطق غربی را از دمای هوای زمستانی محافظت می‌کند.

cheap shoes nike dunk sb silver box collection - Low shoes - GiftofvisionShops - nike jordans retro 1 camo shoes black friday deals , Sneakers - Women's shoes | SBD - nike sb trainer endor khaki gum white and green - 016 Release Date - Air Jordan 4 Red Thunder CT8527

«جت استریم»ها (Jet stream) یک جریان هوای با سرعت بالا هستند که به صورت یک تونل باد فرضی در ارتفاعات بالای اتمسفر زمین در لایه «تروپوپاز» قرار گرفته است.

جت استریم در سطح زمین به واسطه گرمایی ایجاد می‌شود که از سوی خورشید به زمین می‌رسد و ستاره شناسان پیشتر فرض کرده بودند که جت استریم‌های مشابه در سیاره مشتری نیز چنین خاستگاهی دارند. این در حالی است که اطلاعات جدیدی از سوی کاوشگر کاسینی ناسا که از اول ژوئیه 2004 در مدار مشتری بوده نشان می‌دهد که جت استریم‌های مشتری دارای یک منبع قدرت متفاوت است و این منبع قدرت گرمای درونی این سیاره است.

مشتری (ژوپیتر) یک سیاره بزرگ گازی است که اتمسفر آن عمیق است و لایه‌های ضخیمی از ابر در ارتفاعات بالای آن وجود دارد. جت استریم‌ها در لایه‌های مختلفی وجود دارند، برخی از آنها برای چشم غیرمسلح قابل مشاهده است و دیگران زیر ابرهای بالایی پنهان شده‌اند.

دوربین‌های کاسینی می‌توانند با انعکاس نور نزدیک مادون قرمز تصویری از لایه‌های پایین تهیه کند، اگر چه این تصاویر نخستین چشم‌انداز ما به دینامیک اتمسفری در لایه‌های پایین بوده که نور خورشید در وسعت قابل توجه به آن نفوذ نمی کند. یک تیم به ریاست «تونی دل جنیو» از موسسه مطالعات فضایی «گودارد» در نیویورک با استفاده از نرم افزار دنبال کردن ابرها حرکات و سرعت‌ ابرها را در 560 تصویری که بین سال‌های 2005 تا 2012 جمع‌آوری شده بود تحلیل کردند.

این گروه که نتایج پژوهش‌های خود را در مجله «ایکاروس» منتشر کردند، اظهار داشتند که جت استریم‌های مشتری به جریان‌های مخالف اتمسفر مشتری مرتبط است. این جریان‌های مخالف در اتمسفر بالاتر ضعیف هستند، نقطه‌ای که تحقیقات قبلی نشان داده بود گرمای آن به علت وجود خورشید است و در سطوح پایین‌تر قوی‌تر هستند. دانشمندان در نتیجه پژوهش‌های جدید توانستند به این نتیجه برسند که این گرمای سیاره‌ای از گرمای خورشید سرچشمه نگرفته است.

براساس گزارش لس آنجلس تایمز، گرمای داخلی در سطوح پایین‌تر این سیاره آب را تبخیر کرده است و پیش از متراکم کردن برای تولید ابر و باران به لایه‌های بالاتر اتمسفر می‌رساند.

این شکل از تراکم، گرما تولید می‌کند که در نتیجه آن جریان‌های مخالفی ایجاد می‌شود که جت استریم‌ها را حرکت می‌دهند. جت استریم را می‌توان یک تونل باد پر سرعت در ارتفاعات بالا دانست. این رخداد معمولاً در ارتفاعات حدود 11 هزار متر بالای سطح زمین دیده می‌شود. در زمان جنگ جهانی دوم ژاپنی‌ها با استفاده از این پدیده به آمریکا حمله کردند. آنها با محاسبات دقیق بالن‌هایی را که پر از بمب بودند تا ارتفاع 15000 متری بالا می‌فرستادند و این کانال باد آنها را تا آمریکا حمل می‌کرد، زیرا تا آن زمان هنوز هیچ هواپیمایی توان پرواز تا آمریکا را نداشت.


منبع: روزنامه اطلاعات

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه