جمعه, 10ام فروردين

شما اینجا هستید: رویه نخست تازه‌ها خبر اوج بارش شهابی برساوشی در آسمان یکشنبه/ رصد شهاب از سراسر ایران

خبر

اوج بارش شهابی برساوشی در آسمان یکشنبه/ رصد شهاب از سراسر ایران

دبیر انجمن نجوم اهواز زمان اوج بارش شهابی برساوشی را روز یکشنبه 22 مرداد اعلام کرد و گفت: زمان اوج بارش شهابی در ایران روز است ولی از زمان غروب خورشید می توان در هر ساعت 100 شهاب را رصد کرد.

001 - DC4091 - NikesneakersShops , nike air chromeposite for sale california cheap - Jordan Jordan 1 Mid MMD (Black) | amazon adidas kids sandals boots clearance 2017

خسرو جعفری زاده در گفتگو با خبرنگار مهر، با اشاره به پدیده بارش شهابی برساوشی افزود: بارش برساوشی یکی از معروفترین بارشهای شهابی است که هرسال صورت می گیرد. این بارش شهابی از بازمانده های دنباله دار 109 p سویفت تاتل است.

دبیر انجمن نجوم دوره تناوب این دنباله دار را 130 سال یکبار ذکر کرد و اظهار داشت: آخرین باری که این دنباله دار به ملاقات خورشید آمد سال 1992 میلادی بوده است.
 
وی ادامه داد: هر زمان که این دنباله دار به خورشید نزدیک می شود به دلیل آنکه گرد و غبار و بازمانده های بسیاری در مسیر خود بر جای می گذارد، بارشهای شهابی غنی از شهاب ایجاد می کند به گونه ای که در بارش شهابی سالهای 1992 و 1990 از این دنباله دار، شهابهای زیادی مشاهده شد.
 
زمان اوج بارش در هفته آینده

جعفری زاه با اشاره به جزئیات بارش شهابی برساوشی در سال جاری توضیح داد: بارش شهابی برساوشی در سال جاری به وقت جهانی روز 12 اگوست مصادف با روز یکشنبه 22 مرداد به اوج بارش می رسد.
 
وی با بیان اینکه زمان دقیق اوج بارش بسته به زمانی است که زمین به توده بازمانده دنباله دار سویفت تاتل می رسد، خاطر نشان کرد: بر اساس محاسبات انجام شده زمان اوج بارش به وقت جهانی در بین ساعتهای 12 تا 14 ظهر خواهد بود که این زمان در ایران ساعت 15 تا 18:30 می شود.
 
دبیر انجمن نجوم اهواز با تاکید بر اینکه زمان اوج بارش در ایران در روز صورت می گیرد، یادآور شد: رصدگران ایرانی برای رصد این پدیده نجومی باید تا غروب خورشید در ساعت 20:20 منتظر بمانند.
 
خلق دو تصویر زیبای نجومی

این ستاره شناس با بیان اینکه آسمان امسال برای رصد بارش شهابی برساوشی مناسب است، ادامه داد: در زمان اوج بارش، ماه را در آسمان نداریم ولی یک روز پس از اوج بارش هلال ماه میان سیاره زهره و مشتری قرار می گیرد. به این ترتیب شاهد دو پدیده زیبای نجومی در هفته آینده خواهیم بود.
 
100 شهاب در یک ساعت

دبیر انجمن نجوم اهواز با اشاره به تعداد ZHR این بارش اضافه کرد: تعداد ZHR (تعداد شهابهایی که در یک ساعت قابل مشاهده است) بارش شهابی برساوشی 100 شهاب است و کانون بارش در صورت فلکی برساوشی در مرز بین ذات الکرسی و برساوش صورت می گیرد.

وی همچنین زمان طلوع کانون بارش (صورت فلکی برساوشی) در ایران را در ساعت بین 10 تا 11 ذکر کرد و گفت: مکان طلوع بارش نیز در شمال شرق آسمان است.
 
جعفری زاده با بیان اینکه سرعت شهابهای بارش شهابی برساوشی کم است، توضیح داد: شهابهای این بارش با سرعت 59 کیلومتر در ساعت به جو زمین برخورد می کنند که در مقایسه با سایر بارشها که سرعت آنها گاه به 70 کیلومتر در ساعت می رسد کم است از این رو شهابهای این بارش پرنورتر هستند.
 
وی دلیل اهمیت این بارش را غنی بودن تعداد شهابها و پرنوری شهابهای دانست و افزود: این امر باعث شد تا در سال گذشته با وجود ماه بدر در آسمان شهابهای پرنور با قدر (درخشندگی) منفی 4 و 5 رصد کنیم.
 
وضعیت رصد پدیده بارش شهابی برساوشی

جعفری زاده به بیان وضعیت بارش در شهرهای مختلف پرداخت و خاطر نشان کرد: این بارش از کلیه نقاط کشور قابل مشاهده است ولی کانون بارش برای شهرهای شرق ایران زودتر طلوع می کند.
 
وی در عین حال خاطر نشان کرد: مردم در داخل شهرها منتظر دیدن شهاب نباشند؛ چراکه به دلیل آلودگی نوری مشاهده این پدیده با دشواری همراه است.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه