جمعه, 10ام فروردين

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی یادمان خانه «بهزاد» پس گرفته شد و تبدیل به موزه شد

یادمان

خانه «بهزاد» پس گرفته شد و تبدیل به موزه شد

خانه‌ی «حسین بهزاد» که برخلاف وصیت این استاد مینیاتورگر، به فضای اداری سازمان میراث فرهنگی و گردشگری تبدیل شده بود، پس از مرمتی، بار دیگر به موزه‌ی هنرهای سنتی تبدیل شد.

air-jordan-4-retro-cement-x-new-era-chicago-bulls-sneaker-hook-up-hat | Grailify - white nike air force mid mens 9.5 sandals size - nike sky hi dunk on people youtube Light Smoke Grey

دی‌ماه 1371 خانه‌ی حسین بهزاد، طبق قرادادی به سازمان میراث فرهنگی اهدا شد تا خانه‌ای که این هنرمند نقاشی‌های ایرانی اواخر عمرش را در آن سپری کرد، طبق وصیتش به موزه تبدیل شود و سازمان هم مسوول حفظ و صیانت از این خانه باشد؛ اما در چند سال اخیر، این خانه که زمانی محل آمد و شد شاگردان بهزاد و نگارگران بود، به فضای اداری تغییر کاربری داد، چنان که باعث نارضایتی و شکایت بازماندگان استاد بهزاد شد.

 

 

حالا و پس از چند سال چالش بر سر چگونگی تملک و حفظ این خانه‌، سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری بر آن شد تا به وصیت این نقاش ایرانی جامه‌ی عمل بپوشاند. بعدازظهر امروز (یکشنبه، 20 بهمن‌ماه) خانه‌ی استاد حسین بهزاد بار دیگر درهایش را روی هنرهای سنتی ایرانی گشود و به موزه‌ی هنرهای سنتی تبدیل شد.

بهمن نامورمطلق - معاون هنرهای سنتی و صنایع دستی - که پس از آمدنش به سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری پیگیر بازگرداندن خانه‌ی حسین بهزاد و عمل کردن به آن چیزی شد که این استاد مینیاتورگر ایرانی در وصیتش خواسته بود، به خبرنگار بخش صنایع دستی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) گفت: خانه‌ا‌ی که استاد بزرگ نقاشی ایرانی در اواخر عمرش در آن زندگی می‌کرد، در توافقی در اختیار سازمان قرار داده شد که در حوزه‌ی مینیاتور و نگارگری استفاده شود؛ ولی متأسفانه در دوره‌ی گذشته، کارکرد آن را تغییر دادند و به مرکزی اداری تبدیل شد.

وی اظهار کرد: تغییر کاربری این خانه سبب اعتراض و گله‌ی بازماندگان استاد بهزاد و شاگردانش شده بود. بنابراین پس از حضورم در این سازمان، از طریق آقای نجفی - رییس پیشین سازمان میراث فرهنگی و گردشگری - پیگیر شدیم کارکرد اصلی این خانه، به آن بازگردانده و دوباره محلی برای نگارگری و هنرهای سنتی شود.


معاون صنایع دستی با بیان این‌که خانه در اختیار موسسه‌ی «میراث ایرانیان» بود و اکنون پس گرفته شده است، ادامه داد: حضور آن‌ها در این خانه اشکال داشت و ما پس از تحویل گرفتن، خانه را مرمت کردیم تا شکل اولیه‌ی آن بازگردد و به مرکزی فرهنگی و هنری تبدیل شود. اکنون در این خانه چهار نگارخانه به نام استاد بهزاد و آثارش ایجاد شده است.


به گفته‌ی او، خانه در زمانی که به فضایی اداری تغییر کاربری داده شده بود، اندکی نیز با دخل و تصرف در معماری مواجه شد که تلاش کردیم با مرمت دوباره، فضای اصلی آن بازگردد. خوشبختانه کار اصلی را انجام دادیم و امروز این خانه با حضور رییس سازمان، خانواده‌ی استاد بهزاد و جمعی از هنرمندان، پیشکسوتان و شاگردان او، رییس منطقه‌ای اکو و رایزنان پاکستان و تاجیکستان افتتاح شد.


نامورمطلق همچنین به برپایی نمایشگاهی از آثار منصور وفایی، آخرین هنرمند بازمانده‌ی نقاشی قهوه‌خانه‌ای، در یکی از نگارخانه‌های خانه‌ی بهزاد اشاره و بیان کرد: در حالی که آثار این هنرمند نقاشی قهوه‌خانه‌ای در خانه‌ی بهزاد به‌نمایش درآمده، استاد وفایی نیز در این محل به‌طور زنده به خلق آثارش می‌پردازد و در این موزه،‌ حضوری دائمی خواهد داشت.


او همچنین گفت: استاد وفایی همزمان با آغاز کارش در این نگارخانه، اثر تازه‌ای را با موضوع چوگان شروع کرده که بهانه‌ی آن هم تلاش برخی کشورها برای به تصاحب نام چوگان است.

وی اظهار کرد: خلق زنده‌ی آثار هنرمندان در این خانه و امکان بازدید دانشجویان و علاقه‌مندان از آثار آن‌ها، زمینه‌ی تربیت هنرمندان جوان‌تر را فراهم می‌کند و راه هنرمندان پیشکسوت را بدون دنباله‌رو نمی‌گذارد. امیدواریم در آینده‌ی نزدیک هم ارتباطی را با آموزش و پرورش برقرار کنیم تا این خانه محل بازدید دانش‌آموزان باشد.

نامورمطلق همچنین به برپایی نمایشگاه دیگری با موضوع نگارگری در نگارخانه دیگری از این خانه اشاره کرد و درباره‌ی چگونگی اداره‌ی خانه‌ی بهزاد و حضور دیگر هنرمندان در آن، توضیح داد: قرار شد این خانه را به‌صورت هیئت امنایی همراه خانواده‌ی استاد بهزاد، هنرمندانی که با او درارتباط بودند و سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری اداره کنیم تا الگوی مدیریتی برای مکان‌های فرهنگی و هنری شود.

خانه‌ی بهزاد در تهران، خیابان آزادی، خیابان نوفلاح، چهارراه کلهر قرار دارد.

 

منبع: ایسنا

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه