جمعه, 10ام فروردين

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی یادمان انتقاد شدید صراف به وضعیت موزۀ هگمتانه

یادمان

انتقاد شدید صراف به وضعیت موزۀ هگمتانه

حسین زندی

دکتر محمد رحیم صراف در همایش یک روزه باستان شناسی همدان به وضعیت و مکان گزینی «موزۀ هگمتانه» که در عرصه تپه تاریخی هگمتامه در حال احداث است انتقاد کرد.

این همایش که در یکی از کلیساهای «پایگاه میراث فرهنگی و گردشگری هگمتانه» با عنوان پاسداشت فعالیت‌های دکتر صراف برگزار شده بود و قرار بود به کارنامه باستان شناسی در این تپه تاریخی بپردازد، اما آنچه در نهایت ارائه شد با تبلیغات و برنامه هایی که مدیر کل میراث فرهنگی و گردشگری همدان پیش تر اعلام کرده بود متفاوت بود.

از حضور نیافتن "مقام ها ومدیران عالی رتبه همدان" و نیامدن" دکتر حجت قائم مقام رئیس و معاون میراث فرهنگی سازمان"  و  حضور نیافتن "سرلک رئیس پژوهشکده باستانشناسی "ادعا های که از هفته ها پیش تر از طرف برگزارکنندگان مطرح شده بود سوال هایی را در ذهن شرکت کنندگان ایجاد کرد! به ویژه اینکه برگزاری برنامه های تبلیغاتی بدون برنامه و ناقص توسط مدیران میراث همدان در مدت سه ماه گذشته که همزمان بود با تغییر دولت به چه نتیجه ای منجر خواهد شد؟

در قسمت دوم برنامه پس از ارائه مقاله "گزارش مختصر کاوش های باستان شناسی تپه هگمتانه" توسط دو تن از شرکت کنندگان که دو بخش از آن به شرح و گزارش موزه منطقه ای می پرداخت . در آن به این نکته اشاره می شد که در محل احداث موزه و فاصله نزدیک آن آثار تاریخی وجود داشته است و با صخره برداری محل، آثار نابود شده است.

دکتر محمدرحیم صراف باستان شناس پیشکسوت پس از ارائه مقاله مذکورگفت: آیا در همدان منطقه دیگری برای  احداث موزه وجود نداشت ، این موزه علاوه بر گودبرداری برای احداث موزه به فضاهای جانبی برای پارک، فضای سبز، تاسیسات و... نیز نیاز دارد،این باستان شناس اشاره کرد پس از احداث ممکن است بخش بزرگی از تپه نیز از بین برود و برای ایجاد این فضاها در نظر گرفته شود ،وتضمینی وجود ندارد که بقیه تپه تخریب نشود. صراف ادامه داد: از طرفی  احداث موزه در کنار بازار اصلی همدان اصلا مناسب نیست، آیا نمی شد پیش از احداث موزه مطالعه ای در زمینه مکان گزینی صورت می گرفت و با توجه به فاصله لازم با محوطه موضوع خاکبرداری، زیرسازی و صخره برداری لازم بررسی شود؟ این باستان شناس در بخش دیگری از سخنانش به این نکته اشاره کرد که به نظر این موزه با شرایط محلی و بودجه مصرف شده غیرقابل احداث است. همچنین در پایان این همایش شرکت کنندگان  از موزه هکمتانه بازدید کردند که پس از 8 ماه تعطیلی بازگشایی شده بود ،اما علت  و بهانه ای که موجب تعطیلی موزه شده بود باعث تعجب برخی باستانشناسان شد، چرا که زمان وهزینه صرف شده برای تعمیرات با آنچه دیده می شد همخوانی نداشت.

احداث موزۀ هگمتانه در ضلع جنوب غربی محوطه هگمتانه و در کنار بازار آغاز شد و با گذشت بیش از دو سال و هزینه ای معادل 25 میلیارد ریال تنها به صورت گودالی خودنمایی می کند. این موزه بخش بزرگی از محل کاوش نشده هگمتانه را نابود کرده است. گفته می شود محلی که برای احداث این موزه در نظر گرفته شده ، بر روی یکی از قنات های قدیمی همدان قرار دارد و حجم آب اجازه ادامه فعالیت را نمی دهد همچنان مسئولان از کمبود بودجه گله مند هستند در حالی که اگر مکان یابی مناسبی انجام می گرفت و نیاز به صخره برداری نبود با 25میلیارد ریال بخشی از ساختمان موزه ساخته می شد. آنچه در سال های گذشته در میراث فرهنگی و در کنار آثار تاریخی همدان مشاهده می شود تخریب هایی است که نتیجه بی تدبیری برخی مدیران بوده است و پس از صرف هزینه های گزاف و بودجه هنگفت متوجه نادرست بودن پروژه ها می شوند.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه