یکشنبه, 21ام مهر

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی یادمان انباشت آثار تاریخی روی یکدیگر، شیوه جدیدی برای نمایش آثار

یادمان

انباشت آثار تاریخی روی یکدیگر، شیوه جدیدی برای نمایش آثار

تعدادی اثر تاریخی در محوطه بقعه شیخ یوسف سروستانی۴ الی ۵ سال است که به شکل نامناسبی بر روی هم انباشته شده، این در حالی است که اداره کل میراث فرهنگی استان، بدون اشاره به برخی از این آثار اظهار می‌کند که در آینده فضای مسقفی را برای آنها ایجاد خواهد کرد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، آرامگاه شیخ یوسف سروستانی، بنایی تاریخی است که در تاریخ ۲۱ آبان ۱۳۱۷ با شماره ۳۱۸ به ثبت ملی رسیده است. این بنا که محل تدریس و زندگی این منجم ایرانی نیز بوده

است در مرکز شهر سروستان در استان فارس واقع شده و با اینکه متعلق به دوران ایلخانی است، اما ویژگی‌های سبک معماری دوران ساسانی را دارد و شیوه سنگ‌تراشی آن نیز مانند خدای نامه مسجد جامع عتیق شیراز است.

هرچند که این بنا به عنوان یکی از آثار ارزشمند و ثبت شده تاریخی دچار آسیب‌هایی شده و نیاز به مرمت و رسیدگی دارد، اما آنچه در این بنا بیش از دیگر مسائل توجه بازدیدکنندگان را به خود جلب می‌کند،

تعدادی آثار تاریخی از جمله سه ته ستون، چند سنگ قبر و یک سنگ بزرگ آسیاب (که ممکن ات کاربرد دیگری داشته باشد) است که به روی هم انباشته شده است.

این آثار حدود ۵ سال است که در حیاط‌‌ رها شده‌اند

سیاوش آریا، پژوهشگر تاریخ و فرهنگ و کنشگر حوزه میراث فرهنگی در گفت‌و‌گو با خبرنگار ایلنا در مورد این آثار گفت: به نظر می‌آید که سنگ قبر‌ها متعلق به دوران میانی اسلامی و سه ته ستون احتمالا

برای دوران ساسانی باشند، زیرا نمونه مشابه آن در میان آثار دوران ساسانی به چشم می‌خورد، اما باید این مساله دقیق‌تر بررسی شود، همچنین مشخص نیست که این ۳ ته ستون از کجا آمده‌اند که اکنون در

حیاط این آرامگاه قرار گرفته‌اند.

وی با بیان اینکه حدود ۴ الی ۵ سال است که این آثار در حیاط محوطه قرار دارند، افزود: متاسفانه این آثار به شکل نامناسبی بر روی هم انباشته شده‌اند. هر کدام از این آثار یکی از یادمان‌های تاریخی کشور

هستند که از بین رفتن آن‌ها به تاریخ کشورمان ضربه می‌زند.

آریا ضمن اظهار نگرانی از اینکه نگهبانی درستی از این آثار صورت نمی‌گیرد، افزود: اگر هر یک از این آثار در کشورهای دیگری بودند، آن‌ها را در «بوق و کرنا» کرده و برای به رخ کشیدن پیشینه‌شان

از آنها استفاده می‌کردند.

وی با بیان اینکه این آثار بدون هیچ محافظتی در زیر باد، باران و تابش خورشید هستند، افزود: کشف آثار بسیار اقدام خوبی است، اما بعد از آن نباید این یادمان‌ها فراموش شوند، اگر مسئولان تصمیم دارند که

از این اثر در شهر خودش نگهداری کنند، باید آنجا موزه‌ای درست کنند. در غیر این صورت باید این آثار به موزه شهر‌های دیگر منتقل شود.

فضای مسقفی برای آن‌ها پیش بینی می‌کنیم

روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری استان فارس در ارتباط با این آثار تاریخی‌‌ رها شده در حیاط بقعه شیخ یوسف سروستانی پس از پیگیری‌های فراوان خبرنگار ایلنا و منع

کردن رئیس اداره میراث فرهنگی سروستان از مصاحبه، متنی را برای ایلنا ارسال کرد که در آن توضیح داده است: «در محوطه مقبره تعدادی قبر وجود دارد که اکثریت آن‌ها در محل خود قرار دارد. سنگ

قبرهای دیگری نیز در حیاط قرار دارند که مربوط به قرن ۱۱-۱۲ هجری به بعد است.

سنگ قبرهای موجود در محوطه اثر در واقع پس از مرمت و تعمیر بقعه مشهور به بیضاوی (مصالح به کار رفته آجر و گل است) در جلوی در ورودی دوم در حین عملیات مرمت کشف شده که در گوشه‌ای از

حیاط اثر گذاشته شده است.

همچنین سنگ قبر شیخ حیدر سروستانی مربوط به قرن ۷ در یکی باغات کشف شده و سنگ عصاری مکشوفه در باغات رباط به حیاط مقبره انتقال یافته است.»


 روابط عمومی اداره میراث فرهنگی استان همچنین بدون هیچ گونه اشاره به وجود ته ستون‌های موجود در حیاط این بنا و قدمت سنگ عصاری، در این نامه اشاره کرده است: «در محوطه مقبره هیچ اثری از

دوره ساسانی موجود نیست.»

در ادامه این نامه در مورد برنامه‌های ادار کل میراث فرهنگی استان برای حفاظت از این آثار، پس از ۵ سال و باز هم بدون اشاره به ته ستون‌ها و سنگ عصار آمده است: یکی از برنامه‌های آتی میراث

فرهنگی در خصوص ساماندهی برخی از قبور سنگی این بنای تاریخی پیش‌بینی یک فضای مسقف برای حفاظت و نگهداری از این قبور است.

همچنین روابط عمومی این اداره کل در مورد این سوال که این بنا با توجه به وضعیتی که دارد، چه زمانی مرمت شده است؛ عنوان کرد: آخرین بار در سال ۹۰ مقبره شیخ یوسف سروستانی مرمت شده است.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه