جمعه, 10ام فروردين

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی یادمان خبر‌هایی از تخریب دوباره ی بافت تاریخی در شیراز

یادمان

خبر‌هایی از تخریب دوباره ی بافت تاریخی در شیراز

نه ماه پس از تخریب بافت تاریخی شیراز دوباره با وجود وعده و وعید مسوولان مختلف در کمتر از یک‌سال بار دیگر تخریب بافت تاریخی اسکندریه شیراز رخ داد و در طول دو روز گذشته سه بنای تاریخی دیگر در ضلع شرقی حرم شاهچراغ (ع) تخریب شدند.

nike court royale mens white hair style chart , Botas Beige | SBD - 100 Release Date - nike lebron ambassador 7 360 2017 edition appraise Tech Grey CT8527 - nike lunar woven chukka rainbow color wheel drive

به گزارش هنرنیوز،‌ هنوز 9 ماه  از خبر نخستین تخریب های تاریخی در بافت تاریخی شیراز نمی گذرد. اواخر شهریور سال گذشته  بود که خانه‌ی «پورنواب»، «حلی‌ساز» و سه خانه‌ی تاریخی دیگر در این بافت تاریخی تخریب شد.

این تخریب ها رو به گسترش بود که سرانجام با ارسال ۵ نامه‌ی جداگانه‌، مسعود سلطانی‌فر، معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری به دفتر مقام معظم رهبری، وزیر کشور، دادستان کل کشور، استانداری و تولیت آستان حرم شاهچراغ (ع)  توقف روند تخریب بافت تاریخی شیراز را خواستار شد.


این در حالی است که 3 خرداد 94 پیروز حناچی معاون شهرسازی و معماری وزارت راه و شهرسازی پس از گذشت حدود سه ماه از صحبت‌های اولیه درباره تغییرات طرح تفضیلی برای نجات بافت تاریخی اعلام  کرد: طرح در بخش طرح تفصیلی به جاهای خوبی رسیده است، در واقع اکنون به آستانه‌ی تصویب طرح تفضیلی در شورای عالی معماری وشهرسازی به جهت اهمیت موضوع رسیده‌ایم.

اما حالا پس از گذشت ۹ ماه و کمتر از یک سال بار دیگر این اتفاق رخ داده و موج جدیدی از تخریب در این بافت تاریخی آغاز شده است.

این اتفاقات در حالی رخ می دهد، که پس از بروز این تخریب‌ها در دو روز گذشته، معاون میراث فرهنگی به رسانه ها توضیح داد که هر چند فقط یک خانه‌ی پهلوی تخریب شده با این وجود مراتب ناراحتی مسئولان سازمان میراث فرهنگی را از تخریب‌ها به استانداری شیراز و مسئولان شورای عالی شهرسازی ابلاغ کرده است و حتی دو نیروی یگان حفاظت سازمان میراث فرهنگی و گردشگری در منطقه مستقر شده‌اند تا از هر اقدامی توسط مالکان جلوگیری شود!

به گزارش هنرنیوز، حال زمزمه هایی مبنی بر احتمال تخریب بیشتر در روزهای آتی شنیده می شود از سویی یک منبع آگاه خبر می دهد احتمالاً فردا هیأتی از تهران راهی شیراز خواهد شد.

از سویی هنوز اسامی هیچ کدام از بناهای تخریب شده مشخص نشده، اما قدمت آن‌ها به اواخر قاجار و اوایل پهلوی اول باز می‌گردد.

گفته می‌شود با توجه به موقعیت قرارگیری خانه‌ها،‌ آن‌ها در لیست بناهای واجد ارزش شورای عالی شهرسازی قرار دارند.

در تصاویری ارسالی به هنرنیوز بخشی از تخریب این خانه‌های تاریخی قابل رویت است.

 

***


آغاز موج جدید تخریب‌ها در بافت تاریخی شیراز

موج جدید تخریب خانه‌های تاریخی در شیراز در ضلع شرقی حرم شاهچراغ (ع) آغاز شده و تا کنون سه خانه تاریخی که جزو بناهای واجد ارزش بافت تاریخی شیراز بودند، تخریب شده‌اند.

به گزارش خبرنگار بخش میراث فرهنگی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، این تخریب‌ها توسط مالکان خانه‌های تاریخی انجام می‌شود. بناهای تخریب‌شده در ضلع شمال غربی خانه تاریخی پورنواب قرار دارند که سال گذشته نابود شد.

اواسط سال گذشته، تعدادی لودر و بیل مکانیکی با شبیخون زدن به محله اسکندریه در قلب بافت دوره‌ی ایلخانی شهر شیراز، چند خانه تاریخی از جمله پورنواب و حلی‌ساز را تخریب کردند. با تخریب‌های سال گذشته تعداد خانه‌های از بین رفته در بافت تاریخی اسکندریه به عدد هفت رسید.

آن زمان، مسعود سلطانی‌فر - رییس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری - با نوشتن پنج نامه جداگانه به دفتر مقام معظم رهبری، وزیر کشور، دادستان کل کشور، استانداری و تولیت آستان حرم شاهچراغ (ع) توقف روند تخریب بافت تاریخی شیراز را درخواست کرد؛ اما پس از گذشت حدود 9 ماه، بار دیگر موتور لودرها برای تخریب‌ دیگر خانه‌های قرارگرفته در این بافت روشن شده است.

البته پس از تخریب شدن پنج خانه تاریخی در ضلع شرقی شاهچراغ که گفته می‌شود با هدف اجرایطرح توسعه حرم انجام شده است، وزیر راه و شهرسازی در جلسه‌ای که با تولیت آستان شاهچراغ داشت، تفاهم‌نامه‌ای امضا کرد تا براساس آن، طرحی برای توسعه شاهچراغ آماده و پس از تصویب شدن توسط سازمان میراث فرهنگی، اجرایی شود. این در حالی است که گفته می‌شود هنوز طرح یادشده به سازمان میراث فرهنگی تحویل داده نشده است.


***

 

تخریب یک خانه تاریخی دیگر در شیراز

مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان فارس گفت: با عوامل تخریب خانه تاریخی صادقی در شیراز برخورد خواهیم کرد.

به گزارش گروه دریافت خبر خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، مصیب امیری اظهار کرد: با وجود اینکه طرح توسعه بافت تاریخی شیراز مراحل تصویب را در شورای عالی شهرسازی می‌گذراند و مشاور طرح نیز بر حفظ بناهای ثبت شده و دارای ارزش این بافت با هدف حفظ کالبد بافت تاریخی و فرهنگی شیراز تاکید دارد، اما طی روزهای اخیر شاهد تخریب یکی دیکر از خانه‌های تاریخی این بافت بودیم.

امیری با بیان اینکه یکشنبه گذشته خانه تاریخی صادقی در بافت تاریخی شیراز تخریب شده است، گفت: این خانه طبق مصوبه شورای‌عالی شهرسازی با کاربری موجود باید حفظ، نگهداری و مرمت می‌شد اما متاسفانه به طور کامل تخریب شده است.

این مقام مسئول یادآور شد: اداره کل میراث فرهنگی فارس بر اساس وظایف ذاتی و قانونی اقدامات لازم و قانونی در خصوص تخریب‌ها را انجام داده است و بر همین اساس پیگیر موضوع خواهد بود.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه