سه شنبه, 29ام اسفند

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی یادمان درخواست کتبی کمیته تخصصی میراث فرهنگی از شهردار تهران جهت جلوگیری از تخریب سرای دلگشا

یادمان

درخواست کتبی کمیته تخصصی میراث فرهنگی از شهردار تهران جهت جلوگیری از تخریب سرای دلگشا

حکم تخریب حمام و بنای قاجاری سرای دلگشا توسط دیوان عدالت اداری، کمیته تخصصی میراث فرهنگی و دبیرخانه مشورتی سازمان‌های مردم نهاد را برآن داشت تا با نوشتن نامه و درخواست کتبی از شهردار تهران خواستار لغو حکم و منع تخریب این بنای تاریخی شدند.

001 - DC4091 - NikesneakersShops , nike air chromeposite for sale california cheap - Jordan Jordan 1 Mid MMD (Black) | Puma MB.01 Rick And Morty LaMelo Ball Release Date , JofemarShops , kyrie 2 summer pack nike shoes girls roshe

 

خبرگزاری میراث فرهنگی ـ گروه میراث فرهنگی ـ این نامه که از سوی کمیته تخصصی میراث فرهنگی به قالیباف شهردار تهران نوشته شد بر تصمیمات اتخاذ شده از سوی دیوان عدالت اداری تاکید داشت که ادامه آن حاصلی جز نابودی بناهای تاریخی و  معماری اصیل ایران نخواهد داشت. حکم تخریب حمام و بنای قاجاری دلگشا در حریم درجه یک بازار تهران توسط دیوان عدالت اداری درحالی اعلام شده که تعداد بسیاری از بناهای تاریخی به دلیل سودجویی مالکان درحال نابودی‌اند.
 
در این نامه آمده است: «در حالی که مقام معظم رهبری و سایر مسؤولان عالی‌رتبه نظام مرتباً تاکید بر حفظ و احیای معماری ایرانی – اسلامی دارند، تخریب حمام و بنای قاجاری سرای دلگشا در حریم درجه یک بازار تهران که با حکم دیوان عدالت اداری انجام شد زنگ خطر نابودی کامل معماری اصیل این سرزمین و جایگزین شدن آن با بناهایی با معماری‌های بی‌هویت را به صدا درآورده است. بی‌تردید، چنانچه آثاری که به ثبت ملی رسیده‌اند نتوانند در برابر زیاده‌خواهی و طمع سودآوری مالکان دوام آورند قطعا نمی‌توان کم‌ترین امیدی به بقای دیگر آثار ارزشمند و حفظ و ترویج معماری اصیل ایرانی-اسلامی داشت.
 
با چنین روند تخریبی که حکم دیوان عدالت اداری زمینه‌ساز قانونی و شهرداری تهران مشوق آن بوده است، ادامه روند تخریب بافت‌های ارزشمند تاریخی در قالب بافت فرسوده تا دهه دیگر اثری از بازار، بخش قدیمی و معماری اصیل تهران باقی نخواهد ماند. این درحالی است که به جای مرمت صحیح  و اعطای امتیازبه ساکنان این بافت‌ها با مطرح کردن طرح مسکن مهر در منطقه 12 به نابودی تاریخ و معماری ایرانی سرعت بخشیده‌ایم.
 
از آنجایی‌که تهران به عنوان پایتخت کشور، نمونه زوال معماری ایرانی – اسلامی معرفی شود با سرعت غیر قابل مهاری تمام آثار ارزشمند تاریخی – معماری در سراسر کشور رو به نابودی می‌رود و الگویی برای ارجاع معماری کهن باقی نخواهد ماند و نسل بعدی، بیش از پیش، با ریشه‌ها و هویت خود بیگانه خواهد شد. چنانچه اکنون در بافت تاریخی شیراز، یزد، تبریز، گرگان، رشت،... و حتی مشهد مقدس شاهدیم که چگونه هتل‌ها، پاساژها و برج‌های بی‌هویت، بدون کم‌ترین توجه به محیط پیرامون، جایگزین بافت تاریخی و معماری گذشته شده‌اند.
 
راهکار پیشنهادی:
با توجه به این مهم که بنای باارزش تاریخی پس از ورود به فهرست آثار ملی، قابل تخریب و خروج از آن فهرست نیست، سازمان‌های مردم‌نهاد عضو "کمیته تخصصی میراث‌فرهنگی دبیرخانه مشورتی سازمان‌های مردم‌‌نهاد" درخواست و پیشنهاد و می‌دهند آن مقام محترم با رایزنی حقوقی با مقامات قضایی از صدور احکام مبنی بر خارج شدن بناهای با ارزش تاریخی از فهرست آثار ملی جلوگیری نموده و با توجه به مصالح کشور جهت اقامه ارزش‌های ایرانی – اسلامی در برابر تخریب بافت ارزشمند تاریخی، به ویژه بازار تهران و بناهای اطراف آن، مقاومت نشان داده و با اعطای تشویق‌هایی غیر از تخریب بناهای قدیمی به احیاء و تغییر کاربری این بافت اقدام کند.
 
با توجه به این‌که کلان‌شهر تهران فاقد یک مرکز برازنده جذب گردشگر و تفرجگاه عمومی است و در حال حاضر منطقه 22 تهران نیز از برآوردن این نیاز عاجز مانده است، پیشنهاد می‌شود که با بهره‌گیری از تجربیات دیگر کشورها، منطقه بازار و بافت اطراف آن به این مهم اختصاص پیدا کرده و به جای افزایش تراکم، با کاهش تراکم و تبدیل تیمچه‌ها و انبارها به مراکز با ارزش گردشگری و فرهنگی و به شکل بازار سنتی با عرضه کالاهای نفیس ایرانی تبدیل به مکان امنی برای شهروندان شود.»

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه