جمعه, 07ام ارديبهشت

شما اینجا هستید: رویه نخست تازه‌ها خبر «ایرج افشار مرد اولین‌ها بود» سه کتاب افشار در بزرگداشتش رونمایی شد

خبر

«ایرج افشار مرد اولین‌ها بود» سه کتاب افشار در بزرگداشتش رونمایی شد

در مراسم بزرگداشت ایرج افشار که روز گذشته (نهم خرداد) در دانشکده‌ی ادبیات و علوم انسانی دانشگاه تهران برگزار شد، سه عنوان کتاب این استاد فقید نسخه‌شناسی و ایران‌شناسی رونمایی شد.

75% - تسوق أونلاين في السعودية مع خصم 25 , أحذية ازياء رياضية الجري للرجال , adidas copa mundials in color today schedule 2016 , نمشي | Streetwear & Hip Hop Klamotten Online Shop , DefShop

 

غلامحسین کریمی دوستان - رییس دانشکده‌ی ادبیات و علوم انسانی دانشگاه تهران - در آغاز این مراسم با اشاره به این‌که مرحوم افشار تجلی روحیه‌ی اسلامی و ایرانی بوده است، اظهار کرد: او همواره می‌آموخت و تلاش می‌کرد تا به دیگران نیز بیاموزد.
وی ادامه داد: مرحوم افشار لحظه‌ای از عمرش را به غفلت نگذراند و سال‌ها در همین دانشگاه زحمت کشید و ایده‌ی تجلیل از او هم از گروه تاریخ و مرکز پژوهشی میراث مکتوب شکل گرفت.
در ادامه‌ی مراسم، اکبر ایرانی - مدیر مرکز پژوهشی میراث مکتوب - با اشاره به این‌که مراسم بزرگداشت ایرج افشار، حق‌شناسی و ادای دین به کسی بود که کارنامه‌ی آثارش خود کتابی قطور است، اظهار کرد: افشار قریب به 300 کتاب و سه‌هزار مقاله و یادداشت نوشت و مؤسس و مبدع و مرد اولین‌ها بود.
او همچنین گفت: ایرج افشار با شور و شوق تمام، هرجا نسخه‌ی‌ خطی پیدا می‌کرد، همراه مرحوم دانش‌پژوه به آن‌جا سفر می‌کرد و اطلاعات مربوط به آن را تهیه می‌کرد و شایسته است که جوانان ما با خواندن آثار ایرج افشار، راه و روش او را بیاموزند.
ایرانی با اشاره به رونمایی از سه عنوان کتاب ایرج افشار، اظهار کرد: کتاب‌های «کتاب‌شناسی شاهنامه و فردوسی»، «سفرنامه‌ی عهد حسام» و «کاغذ در زندگی و فرهنگ ایرانی» از آثاری است که امروز رونمایی می‌شود. همچنین ساخت سردیس ایرج افشار توسط جمشید ماهرنیا در دستور کار قرار دارد و تهیه‌ی نرم‌افزاری از کتاب‌ها و مقالات او نیز از برنامه‌های آینده است.
در ادامه‌ی این مراسم، گزارشی تصویری از منوچهر ستوده پخش شد که در آن با ذکر خاطراتی از ایرج افشار، اظهار کرد: ایرج افشار دوست چهل‌ساله‌ی من بود و با او به شهرهای مختلف سفر کردم و در سفرهای‌مان، افشار از راه‌های اصلی نمی‌رفت؛ بلکه توسط نقشه‌ای که در اختیار داشت، راه‌های موازی با جاده‌های منتهی به شهرها را انتخاب می‌کرد و در این مسیرها با روستاها و ایالات و عشایر برخورد می‌کرد و در جمع خانواده‌های آن‌ها می‌رفت و گمان نمی‌کنم کسی تا به حال این‌گونه اقوام ایرانی را شناسایی کرده باشد.
ستوده با اشاره به این‌که تمام خاک ایران از لحاظ آثار تاریخی و کتیبه‌ها و غیره بی‌نظیر است، گفت: هیچ جای دنیا وجود ندارد که این‌گونه آثار کهن در آن یافت شود و ایرج افشار از لحاظ شناسایی خاک ایران و نسخه‌شناسی و کتیبه‌شناسی، اولین بوده است.
او ادامه داد: دانش‌پژوه و افشار هر دو عشق نسخ قدیمی را داشتند. مرحوم افشار در خانه‌اش تلویزیون و رادیو نداشت و روزنامه نمی‌خواند و از تمام دقایق عمرش استفاده کرد و در این مدت 50 سال ندیدم که یک لحظه از عمرش را هدر داده باشد.
ستوده با اشاره به این‌که هیچ‌گاه عمل خلاف شرع و عرفی از ایرج افشار ندیده‌ است، عنوان کرد: ‌این‌که می‌گویند سفر انسان را می‌سازد، درست است و فکر می‌کنم سفرهای ایرج افشار در شکل‌گیری شخصیت او بسیار مؤثر بوده است.
منبع: ایسنا

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه