پنج شنبه, 06ام ارديبهشت

شما اینجا هستید: رویه نخست تازه‌ها خبر با بهره‌گیری از عصاره گیاهان دارویی بومی ایران - اسپری گیاهی ضد تب برفکی در کشور ساخته شد

خبر

با بهره‌گیری از عصاره گیاهان دارویی بومی ایران - اسپری گیاهی ضد تب برفکی در کشور ساخته شد

پژوهشگران ایرانی موفق به تولید داروی گیاهی حاوی مواد مؤثره گل میخک و ریواس شدند که می‌تواند در درمان بیماری تب برفکی موثر باشد.

Upcoming 2021 Nike Dunk Release Dates - nike tiempo ii jersey green black friday specials - CopperbridgemediaShops | Women's shoes - chandal adidas negro redecilla black hair line - ropa deportiva adidas peru en vivo gratis internet , High boots and others - Trekker boots - DialadogwashShops

امین دبیلی، دانشجوی دکتری حرفه‌یی دامپزشکی دانشگاه شهرکرد و از مجریان این طرح در گفت‌وگو با خبرنگار پژوهشی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، اظهار کرد: عامل بیماری تب برفکی، ویروسی کشنده است که از طریق باد تا 200 کیلومتر هم جابه‌جا می‌شود.
این ویروس وارد بدن دام شده و زخم‌هایی را در ناحیه‌ی دهان وروی پوست آنها ایجاد می‌کند و موجب ناتوانی‌شان در خوردن علوفه می‌شود.

وی افزود: این بیماری هر ساله صدمات بسیاری را به صنعت دامپروری کشور وارد می‌کند و موجب کاهش تولید شیر و گوشت شده و رشد گوساله‌های پرواری را متوقف می‌کند.

دبیلی درباره‌ مزایای داروی آریااورال گفت: این دارو دارای خواص ضد درد، ضد عفونی‌کننده و انقباض عروق است که برای جلوگیری از خونریزی به کار می‌رود. مهمترین ویژگی این دارو ماده موثره‌های گیاهی به کار رفته درآن است که ضمن دفع آسان، عوارض داروهای شیمیایی را ندارند. داروهای شیمیایی گاهی روی کبد و کلیه دام تاثیر منفی می‌گذارند.

وی همچنین افزود: مواد موثره‌ گیاهی که در این دارو به کار می‌روند از داخل کشور تامین شده اند و لذا دارو با قیمتی مناسب عرضه می‌شود.

دبیلی مزیت دیگر این دارو را طریقه‌ مصرف آن دانست و اظهار کرد: این دارو به دلیل این که به دهان دام اسپری می‌شود نسبت به شیوه‌‌های دیگر که در آن دامدار دارو را به دهان دام می‌ریزد سهولت دارد.

وی با اشاره به نمونه های خارجی این دارو گفت: نمونه‌های خارجی دارو صرفا برای درمان تب برفکی نیست ونوعی ضد عفونی کننده و شست‌وشو دهنده‌ی بافت مخاطی محسوب می‌شود و عوارضی مانند مسمومیت خواهد داشت و مصرف دوز بالای آن برای دهان دام سوزاننده است و به بافت‌های مخاطی آسیب می‌رساند.

دبیلی با اشاره به این که طرح تولید این دارو با همکاری دکتر ایرج کریمی، دکتر جهانگیر کبوتری، دکتر سیدمحمد عظیمی، دکتر احسان‌الله صادقی و مشارکت موسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی و مرکز رشد دانشگاه شهرکرد طی چهار سال اجرا شده است به ایسنا گفت: تحقیقات روی این دارو به منظور بررسی سمیت سلولی ادامه دارد که این تحقیقات در قالب دو پایان‌نامه‌ی دکتری حرفه‌ای توسط موسسه رازی انجام می‌شود.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه