شنبه, 01ام ارديبهشت

شما اینجا هستید: رویه نخست تازه‌ها خبر آلودگي هوا دشمن مغز شما

خبر

آلودگي هوا دشمن مغز شما

تا به حال راجع به ضررهاي آلودگي هوا خيلي شنيده‌ايد اما آيا مي‌دانستيد مغز هم در هواي آلوده نمي‌تواند خوب فکر کند؟ محققان به تازگي اعلام کرده‌اند که آلودگي هواي شهرها، علاوه بر ايجاد مشکلات قلبي، عروقي و تنفسي براي انسان، قدرت تفکر مغز را کم مي‌کند. نتايج اين تحقيق همچنين نشان داد که سطح بالاي آلودگي هواي شهرها مغز افراد بالاي 50 سال را سه سال پيرتر مي‌کند.

nike-air-force-1-shadow-lucky-charms-dj5197-100-date-sortie | adidas am4par women wear shoes , Sunrise Underwire Bikini Top by Endless Online , JofemarShops , Australia

اين محققان با بررسي 15 هزار بزرگسال متوجه شدند که ذرات ريز آلاينده‌هاي موجود در هوا مي‌تواند خطر زيست محيطي زيادي براي قدرت تفکر آنها باشد.

آنها معتقدند هر 10 ميکروگرم اضافي آلاينده در هر مترمکعب هوا، به اندازه سه سال پيري موجب افت قدرت تفکر در انسان مي‌شود. ذرات ريزآلاينده‌هاي موجود در هوا در هنگام تنفس در ريه‌ها و احتمالاً مغز رسوب مي‌کند و مشکلات قلبي، عروقي و ريوي ايجاد مي‌کند.

کارشناسان پيش‌بيني کرده‌اند که آلودگي هوا با تأثير بر روي قلب و ريه‌ها مي‌تواند ميزان اميد به زندگي را به طور متوسط هفت تا هشت ماه کم کند.

به نظر مي‌رسد که افراد مسن به دليل افت سلامتي و عملکردي مرتبط با سن، نسبت به خطرات ناشي از قرار گرفتن در معرض هواي آلوده آسيب‌پذيرتر هستند. شايد به همين علت است که آلودگي هوا با افزايش مشکلات قلبي عروقي، تنفسي و حتي مرگ پيش از موعد در افراد مسن‌تر ارتباط دارد.

 

منبع: روزنامه اطلاعات

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه