پنج شنبه, 06ام ارديبهشت

شما اینجا هستید: رویه نخست تازه‌ها رویدادهای فرهنگی دومین دوره شاهنامه پژوهی را بنیاد فردوسی برگزار می‌کند

رویدادهای فرهنگی

دومین دوره شاهنامه پژوهی را بنیاد فردوسی برگزار می‌کند

برگرفته از ایرنا

دبیر کل بنیاد فردوسی از برگزاری دومین دوره شاهنامه پژوهی با حضور اساتید دانشگاه و محققان برتر کشور به عنوان یکی از ویژه برنامه‌های این بنیاد خبر داد.

میثم موحد فرد روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار گروه فرهنگی ایرنا اظهار داشت: دومین دوره شاهنامه پژوهی با موضوع دانش در شاهنامه در شش نشست تخصصی روزهای یکشنبه در سرای اهل قلم برگزار می‌شود.

به گفته وی، نخستین نشست با عنوان دستور زبان و شاهنامه ‪ ۱۴‬آذر ماه جاری ساعت ‪ ۱۹-۱۷‬با حضور ضیاالدین هاجری و با نقالی ابوالفضل ورمرزیار برگزار می شود.

موحد فرد افزود: دومین نشست در ‪ ۲۱‬آذر با حضور شروین وکیلی استاد دانشگاه تهران با موضوع آیین شهریاری و سیاست در شاهنامه و نشست سوم ‪۲۸‬ آذر ماه با سخنرانی یدالله قائم پناه با موضوع دانش عرفان در شاهنامه برپا خواهد شد.

به گفته این مقام مسوول، پنجم دی ماه آینده فرانک دوانلو نویسنده و محقق به بررسی دوره‌های تاریخی در شاهنامه می‌پردازد. ‪ ۱۲‬دی ماه داوود اسپرهم استاد دانشگاه علامه طباطبایی آموزه‌های دانش کلام در شاهنامه را بررسی خواهد کرد و محمد حسین طوسی وند رییس بنیاد فردوسی نیز ‪ ۱۹‬دی ماه به پیشینه دانش پزشکی ایرانیان در شاهنامه می‌پردازد.

موحد فرد خاطرنشان کرد: بنیاد فردوسی برگزاری نمایشگاه‌های گوناگون هنری مانند نمایشگاه عکاسی، پوستر و خوشنویسی را در دستور کار دارد که بزودی زمان و مکان آن‌ها اعلام می‌شود.

دبیرکل بنیاد فردوسی، پشتیبانی از ساخت عروسک‌های اساطیر شاهنامه، اجرای موسیقی - نمایش کودکانه و برپایی کارگاه آموزش ساخت عروسک‌های کاغذی اساطیر شاهنامه را از دیگر برنامه‌های فرهنگی و هنری بنیاد فردوسی برشمرد و گفت: کارگاه آموزش ساخت عروسک‌های کاغذی اساطیر شاهنامه را محمدرضا امامی طراحی کرده و بزودی در ایران و کشورهای اروپایی ارائه می‌شود.

وی در مورد برنامه‌های برون مرزی این بنیاد عنوان داشت: آیین گشایش مجموعه تالارهای ویژه شاهنامه در موزه پرگامون برلین - یکی از بزرگترین موزه‌ها و گنجینه‌های غنی تاریخی - در ‪ ۱۸‬آذر ماه از برنامه‌های در دست تدارک این بنیاد است.

موحد فرد گفت: پیش از این تالارهای رم، یونان ،فرش ایران و تمدن بابل در این موزه راه اندازی شده بود. اختصاص عنوان تالارهای شاهنامه در این موزه که اکنون در حال بازسازی و مرمت است، می‌تواند گوشه‌ای از تاریخ و تمدن ایران را به جهانیان نشان دهد. ضمن اینکه در حاشیه آیین گشایش این تالارها بیش ‪ ۳۰‬برگ از شاهنامه‌های نفیس چون شاه طهماسب در معرض نمایش عموم گذاشته می‌شود.

وی با اشاره به بازدید سالانه بیش از ‪ ۵۵۰‬هزار گردشگر از موزه پرگامون تاکید کرد: بنیاد فردوسی درحاشیه برگزاری این مراسم برنامه‌های متنوعی چون سه همایش جهانی برای بررسی شاهنامه و نمایشگاه‌های فرهنگی ایران را در شهر برلین آلمان برگزار خواهد کرد.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه