پنج شنبه, 20ام ارديبهشت

شما اینجا هستید: رویه نخست تازه‌ها ورزش مجموعه اطلاعات خواندنی درباره جام‌جهانی - همه چیزهایی که درباره جام‌جهانی می‌خواهید بدانید را اینجا بخوانید

ورزش

مجموعه اطلاعات خواندنی درباره جام‌جهانی - همه چیزهایی که درباره جام‌جهانی می‌خواهید بدانید را اینجا بخوانید

شمارش معکوس برای آغاز بیستم دوره رقابت‌های جام‌جهانی فوتبال در برزیل آغاز شده است. رقابت‌های که بزرگترین رویداد ورزشی سال است و بیش از سه میلیارد نفر از مردم دنیا آن را پیگیری خواهند کرد. حضور ایران به‌عنوان یکی از سی‌ودو تیم حاضر در این رقابت‌ها جذابیت جام‌جهانی را برای ما ایرانی‌ها بیش از پیش کرده است.

به گزارش تابناک، ساعت ۳۰ دقیقه بامداد روز جمعه ۲۳ خرداد ماه، یعنی در اولین دقایق جمعه هفته بعد بازی دو تیم برزیل و کرواسی آغاز خواهد شد و به صدا درآمدن سوت آغاز این دیدار به‌معنی آغاز بیستمین دوره جام‌جهانی فوتبالی است که خیلی‌ها را در سرتاسر دنیا واله و سرگشته خود کرده است. به‌جز جمعه ۲۳ خردادماه شاید مهم‌ترین تاریخ‌ها برای ایرانی‌ها دوشنبه ۲۶ خرداد ماه، شنبه ۳۱ خردادماه و چهارشنبه ۴ تیرماه باشد که ایران قرار است با نیجریه، آرژانتین و بوسنی بازی کند.

یکی از بازی‌های مهم جام جمعه ۲۳ خردادماه خواهد بود که دیدارنهایی جام‌جهانی ۲۰۱۰ قرار است در ورزشگاه ایتایپاوا آرنا فونته نوآوا برگزار شود و اسپانیا و هلند دو تیم از گروه ب جام‌جهانی رودرروی هم قرار گیرند. شنبه ۲۴ خرداد ماه هم یکی دیگر از بازی‌های مهم جام میان انگلستان و ایتالیا برگزار خواهد شد که یکی از بازی‌های مهم جام و گروه مرگ جام‌جهانی برگزار خواهد شد.


دوشنبه ۲۶ خردادماه هواداران آلمان می‌توانند اولین بازی این تیم در جام‌جهانی را که مهم‌ترین بازی این تیم است را تماشا کنند. بازی آلمان و پرتغال که ساعت ۲۰:۳۰ روز دوشنبه برگزار خواهد شد. دیدار آلمان و آمریکا هم که به جهت حضور کلینزمن روی نیمکت آمریکا از جذابیت بالایی برخوردار است روز پنج‌شنبه ۵ تیرماه برگزار خواهد شد.


این‌ها بخشی از مهم‌ترین دیدارهای جام‌جهانی است که در چندهفته پیش‌رو برگزار خواهد شد. اگر علاقه‌مند هستید از برنامه دیدار سایر تیم‌ها مطلع شوید به برنامه زیر نگاه کنید.


برنامه بازی‌های بالا نشان می‌دهد که روزهای جذابی برای فوتبالدوستان در برزیل همراه است. همین‌طور برگزاری بازی‌های این‌دوره در برزیل که کشوری فوتبال‌خیز است خبر از یکی از جذاب‌ترین جام‌جهانی‌های تاریخ خواهد داشت. با این‌حال همه می‌دانند که در جام‌جهانی روزهای سختی در انتظار فوتبالدوستانی است که می‌خواهند در روزهای آینده برزیل را برای مقصد سفر خود انتخاب کنند.

ژروم والک، دبیرکل فیفا روز جمعه گذشته اعتراف کرد افرادی که برای تماشای بازی‌های جام جهانی به برزیل می‌آیند با چالش زیادی روبرو خواهند شد که مهم‌ترین این چالش‌ها بعد مسافت و حمل و نقل عمومی است. او در گفتگو با خبرگزاری رویترز گفت:‌ پیش خودتان فکر نکنید برزیل مانند آلمان است و خیلی راحت می‌تواند در خیابان وسیله نقلیه عمومی برای جا به جا شدن استفاده کنید. برای مثال شهر ریو را در نظر بگیرید. از این شهر تا پورتو آلگره 1585 کیلومتر فاصله است.همچنین از شهر ریو تا سائوپائولو 444 کیلومتر و در پایان از شهر ریو تا فورتالزا 2618 کیلومتر فاصله است یعنی مسافتی از لندن تا جنوب ترکیه !

اما مهم‌تر از مشکلات حمل و نقل، تامین امنیت مسافران برزیل بزرگترین دغدغه مسافران برزیل و برگزارکنندگان این مسابقات است. بین ژانویه و مارس 2014 میلادی، 1459 قتل فقط در شهر ریو ثبت شده است که 22 درصد نسبت به سال قبل افزایش داشته است.

دیگر مشکل بزرگ در کشور بزرگ سرقت‌های خیابانی است. در سه ماه نخست میلادی سال جاری میلادی، 23675 سرقت خیابانی در شهر ریو ثبت شده است که نسبت به سال 2013 بیش از 46 درصد افزایش داشته است. در ماه‌های اخیر حمله اوباشگران برزیلی به پلیس این شهر ‌ها نیز نگرانی های زیادی ایجاد کرده است. خیلی از کشورها از هواداران خود برای حضور در برزیل درخواست کردند که لباس های گرانقیمت و پول نقد زیاد با خود حمل نکنند چرا که ممکن است طعمه سارقان پرتعداد در شهر های برزیل شوند. سرقت مسلحانه در ریودوژانیرو و دیگر شهرهای محروم برزیل عادی است. البته وزارت امور خارجه برزیل تضمین کرده است که با افزایش نیروهای امنیتی مشکلی برای علاقه‌مندان به فوتبال وجود نخواهد داشت.

اما نبود زیرساخت‌های مناسب و گسترش فساد و فحشا موضوعی است که سال‌هاست با نام برزیل گره‌خورده است.  اما به جز این‌ها چند سال است که اعتراضات مردمی همراه با سایر نقاط دنیا خیابان‌های برزیل را هم در برگرفته است.

اعتراضات در کشور برزیل از قبل از جام کنفدراسیون ها شروع شد و تاکنون ادامه داشته است. اعتراض مردم برزیل ابتدا به هزینه بالای جام جهانی که روی دست دولت این کشور گذاشته است صورت گرفت اما در ادامه به فساد سیاسی و دیگر موضوعات اجتماعی دیگر نیز سرایت کرد و در ماه‌های اخیر اعتراضات مردم برزیل به برگزاری جام جهانی حتی پای بازیکنان بزرگ این کشور از جمله پله و روماریو را نیز به آن باز کرده است. هم پله و هم روماریو با سیاست خاصی از معترضان حمایت کردند اما اعلام کردند که اعتراض کنندگان نباید در طول برگزاری جام جهانی به بازیکنان تیم ملی برزیل اعتراض کنند و انها را هو کنند چرا که آنها تقصیری ندارند. معترضان اعلام کردند در طول برگزاری جام جهانی نیز به اعتراض خود ادامه خواهند داد.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه