پنج شنبه, 20ام ارديبهشت

شما اینجا هستید: رویه نخست تازه‌ها ورزش فیفا اعلام کرد: ایران صاحب بهترین خط دفاعی مرحله گروهی جام‌جهانی فوتبال شد

ورزش

فیفا اعلام کرد: ایران صاحب بهترین خط دفاعی مرحله گروهی جام‌جهانی فوتبال شد

از دقایقی دیگر نخستین دیدار مرحله یک‌هشتم نهایی جام‌جهانی با دیدار دو تیم برزیل و شیلی برگزار می‌شود و شانزده تیم راه‌یافته به مرحله یک‌هشتم نهایی برای قرار‌گرفتن در جمع هشت تیم برتر جام تلاش می‌کنند. پایان مرحله گروهی البته به معنی خداحافظی شانزده تیم دیگر با جام هم بود و تیم ملی ایران هم در جمع این شانزده تیم صبح امروز به خانه‌اش بازگشت.


به گزارش تابناک، علی‌رغم اینکه در گزارش آماری که در پایان مرحله گروهی منتشر شده و بسیاری از وب‌سایت‌های داخلی و خارجی آن را پوشش داده‌اند، تیم ملی ایران هیچ رتبه درخوری را کسب نکرده و در پایان هم تیم بیست‌و‌هشتم جام شده اما تارنمای فیفا با متر و معیارهای خود ایران را صاحب بهترین خط دفاعی مرحله گروهی جام‌جهانی دانسته است.


در آمار و ارقامی که بعد از مرحله گروهی اعلام شد، شاید بهترین رتبه ما مربوط به مهرداد پولادی مدافع جسور تیم ملی بود که با کسب 9.09 امتیاز در رتبه‌بندی بهترین بازیکنان جام در مکان بیست‌و‌نهم قرار گرفت و جزء سی بازیکن برتر جام تا این پایان مرحله شد. وگرنه سایر رتبه‌ها و ارقام مربوط به ایران چندان تعریفی نبود. ما در جمع تیم‌های حاضر در جام در رتبه سی‌ام هجومی‌ترین تیم‌ها قرار گرفتیم و با 604 پاس سالم آخرین تیم جام از نظر دقت پاس شدیم.

هرچقدر که مشخصه‌های هجومی تیم ما ضعیف و غیرقابل‌دفاع بود؛ اما عملکرد تیم ملی ما در خط دفاعی از سایر تیم‌ها بهتر بود. وب‌سایت فیفا در بخش اعداد و ارقام خود بهترین تیم‌های هجومی و دفاعی مرحله گروهی را معرفی کرده که تیم ملی ایران با 92 تلاش موثر در خط دفاعی از این نظر بهترین تیم جام بود.

در این بخش تیم ملی فرانسه با 62 تلاش برای حمله به سوی دروازه حریفان بهترین تیم هجومی جام شده. هلند با ده گل‌ زده بهترین خط حمله جام شده و آلمانی‌ها با 1792 پاس درست بهترین تیم در عملکرد تیمی شد و تیم ملی ایران با 92 تلاش موفق در خط دفاعی بهترین تیم دفاعی جام بودند.

بازیکنان تیم ملی ایران در سه بازی خود در مرحله گروهی اگرچه چهار گل دریافت کردند و از این نظر وضعیت بدتری نسبت به تیم‌هایی چون مکزیک، کاستاریکا و بلژیک دارند که در سه بازی جام تنها یک گل خورده بودند اما به دلیل 72 تکل، 12 سیو و 8 بلاک موفق بهترین عملکرد را در میان سی‌و‌دو تیم حاضر در مرحله گروهی جام‌جهانی داشتند.

یکی دیگر از عملکردهای جالب توجه تیم ملی کشورمان در جام‌جهانی دوندگی بالای بازیکنان تیم ملی بود که برای اولین بار در حد استانداردهای جهانی در این مسابقات دویدند و از نظر قوای جسمانی کم نیاوردند. سایت فیفا در مقایسه جالبی که میان تیم‌ها از این نظر انجام می‌دهد تیم ملی ایران را در رتبه 15 دونده‌ترین تیم‌های جام و بالاتر از برزیل، آرژانتین، انگلستان و ایتالیا قرار می‌دهد.

به هرحال نظرها در‌خصوص عملکرد تیم ملی ایران در جام‌جهانی متفاوت است. خیلی‌ها معتقدند با پتانسیل فعلی همین عملکرد هم از بازیکنان فعلی تیم ملی ایران نمره قبولی می‌گیرد و فارغ از نتایج دستاورد این جام برای ملی‌پوشان ایران مهم بود که توانستند حداقل برای دو مسابقه کیفیتی برابر  با کیفیت تیم‌های بین‌المللی و سطح اول فوتبال دنیا را از برخی جهات به نمایش بگذارند.


*****


جام‌جهانی فوتبال
برزیل به زحمت در ضیافت پنالتی‌ها از سد شیلی شایسته گذشت
نزدیک بود فاجعه ماراکانای ۱۹۵۰ بار دیگر در بلوهوریزنته رخ بدهد و برزیل میزبان حذف شود اما تیرها دروازه به همراه خوش‌شانسی برزیلی ها در ضیافت پنالتی‌ها به کمک فیل بزرگ و یارانش آمد تا آن‌ها در جام باقی بمانند.

برزیلی‌ها همچنان از فینال ماراکانای ۱۹۵۰ به عنوان بزرگترین فاجعه تاریخ یاد می‌کنند. جایی که آن‌ها جام قهرمانی را در میان دویست هزار تماشاگر پرشور به اروگوئه‌ای‌ها واگذار کردند. شصت و چهار سال بعد نزدیک بود فاجعه دیگری در بلوهریزونته رخ بدهد. اگر ضربه دقیقه ۱۲۰ مائوریسیو پینیا چند سانتیمتر پائین‌تر بود به جای تیر افقی به تور دروازه ژولو سزار می‌چسبید دیگر دروازه‌بان درخشان برزیل نمی‌توانست با خودنمایی در ضربات پنالتی بهترین بازیکن زمین شود.

برزیل، مدعی قهرمانی جام جهانی، برای بازی امشب مقابل شیلی فرم ایده‌آل خود را بازیافته و متکی به رکورد فوق‌العاده خود برابر این تیم است اما این را هم خیلی خوب می‌داند دیگر تیم آمریکای جنوبی به اندازه کافی قدرت هجومی دارد که میهمانی میزبان را خراب کند.


به گزارش تابناک، مردان لوییز فلیپه اسکولاری که به دنبال کسب ششمین قهرمانی کشورشان هستند با برد یک-4 مقابل کامرون صدرنشینی خود در گروه A را تثبیت کردند ضمن آنکه نیمار دو گل زد و نمایشی تحسین برانگیز برای هواداران داشت. حالا در نخستین بازی مرحله حذفی جام جهانی، برزیل با سابقه‌ای عالی به مصاف شیلی می‌رود، این تیم در دو جام جهانی آخری که شیلی حضور داشته (1998 و 2010) در همین مرحله لاروخا را حذف کرده و در واقع در 10 دیدار آخر 9 تا را برده.


اما تیم هجومی و سریع شیلی بهتر از دو تیم قبلی بوده و با پیروزی صفر-2 مقابل اسپانیا تا همینجای جام یکی از مدعیان بزرگ را به خانه‌اش فرستاده و پشت سر هلند از گروه B به مرحله حذفی آمده. این برزیل بعد از دو بازی ابتدایی خود که بردی نه چندان مقتدرانه مقابل کرواسی و تساوی با مکزیک بود، ترسی در دل شیلیایی‌ها ایجاد نمی‌کند.


آرتورو ویدال که بازی سوم مرحله گروهی مقابل هلند را به دلیل مصدومیت از دست داد، می‌گوید: «برزیل همیشه سرنوشت محتوم شیلی بوده اما فوتبال تغییر می‌کند، نسل‌های جدید می‌آیند و بازیکنان تازه پیدا می‌شوند. ما قهرمان جهان را شکست داده‌ایم بنابراین می‌توانیم برزیل را هم ببریم.» برای رسیدن به این هدف ادواردو وارگاس و الکسیس سانچس دو مهاجم تیم باید مانند بازی با استرالیا و اسپانیا در بهترین شرایط خود باشند. مانند دیگر کشورهای آمریکای جنوبی، ده‌ها هزار هوادار شیلی راهی برزیل شده‌اند و امیدوارند حداقل بهترین عملکرد خود در جام جهانی یعنی سومی سال 1962 در خانه را تکرار کنند. حدس بزنید آن سال چه تیمی شیلی را از رسیدن به فینال بازداشت؟ برزیل.


در حالی که هر دو تیم بیشتر به حمله مایل هستند تا دفاع، دیدار استادیوم مینیرائو در بلوهوریزونته می‌تواند سرشار از لحظات خطرناک روی دو دروازه باشد چون هر یک به سراغ نقاط ضعف دفاعی دیگری می‌روند.


نگرانی‌های اقتصادی و اعتراضات سیاسی نسبت به میزبانی برزیل هم به حاشیه رفته و حالا دیگر همه مردم این کشور حامی سلسائو هستند؛ حتی در بلوهوریزونته که در حالت معمولی، مرکزی جدی برای تجارت و سرمایه‌گذاری است، بیشتر شهر به رنگ طلایی درآمده.
در آستانه بازی نیمار به تعریف و تمجید از دوست و هم‌تیمی‌اش در بارسلونا، الکسیس سانچس پرداخته و مهار او را کلید موفقیت تیمش دانسته: «الکسیس یک ستاره‌ است و برایش احترام زیادی قایلم. باید خیلی مراقبش باشیم و فضایی در اختیارش نگذاریم.»
دو تیم 68 بار با هم بازی کرده‌اند که سهم برزیل 48 پیروزی و سهم شیلی تنها 7 برد بوده، 13 بازی هم مساوی شده. آخرین دیدار دو تیم نوامبر گذشته در تورنتوی کانادا برگزار شد که برزیل یک-2 برنده شد.

 

ترکیب برزیل:
خولیو سزار، دنی آلوس، تیاگو سیلوا، داوید لوئیز، فرناندینیو، مارسلو، هالک، فرد، نیمار، اسکار، لوئیز گوستاوو


ترکیب شیلی:
براوو، منا، ایسلا، سیلوا، سانچس، ویدال، وارگاس، مدل، خارا، آرانگوئیز، دیاس


گزارش بازی:


۱۰:۰۰  ده دقیقه نخست بازی با برتری نسبی برزیل همراه بود اما بیشتر زمان بازی در میانه میدان در جریان بود.


۱۳:۰۰  یک صحنه مشکوک خطا روی هالک در محوطه جریمه شیلی! اما هوارد وب قاطعانه اعلام می‌کند که اعتقادی به خطای پنالتی ندارد. در این دقایق هالک از محبوبیت خاصی در میان هواداران برزیل رخوردار نیست و با واکنش‌های منفی هواداران مواجه می‌شود.


۱۵:۰۰  ضربه کاشته پشت محوطه جریمه توسط نیمار راهی دروازه شیلی می‌شود اما کلودیو براوو به زیبایی ضربه نیمار را از آن خود می‌کند.


۱۶:۰۰  نیمار یک تنه به خط دفاعی شیلی می‌زند  اما سرانجام میان مدافعان پرشمار این تیم گرفتار می‌آید و توپ را از دست می‌دهد.


۱۷:۰۰  منا بازیکن شیلی با یک خطای هند نخستین بازیکن اخطاری این بازی است تا در صورت صعود شیلی بازی بعدی این تیم را از دست بدهد.


۱۸:۰۰  گل برای برزیل...سرانجام طلایی‌پوشان به گل می‌رسند... بعد از چند دقیقه حمله بی‌امان به سمت دروازه شیلی روی کرنر نیمار داوید لوئیز گل نخست بازی را به ثمر می‌رساند. گرچه به نظر می‌رسید خارا با یک گل به خودی دروازه تیم خود را گشوده اما فعلا که گل به نام داوید لوئیز ثبت شد.


۳۲:۰۰  شیلی به بازی باز می گردد...الکسیس سانچز با گل زیبای خود شیلی را به مسابقه باز می‌گرداند. یک اشتباه کشنده از هالک در استوپ توپ، موجب می شود تا یاران شیلی سانچز را در محوطه جریمه صاحب موقعت گلزنی کنند و او هم بازیکنی نیست که این توپ‌ها را از دست بدهد.


۳۵:۰۰  سانتر سیلوا روی سر نیمار می‌نشند اما دخالت مدافع شیلی مانع گل شدن توپ می‌شود.


۳۹:۰۰  نیمار یکبار دیگر خط دفاعی شیلی را بهم می‌ریزد اما تکروی او بیش از حد است و توپ اتفاقی مقابل پای فرد می‌افتد اما توپ فرد هم راهی به دوازه شیلی ندارد.


۴۲:۰۰  برخلاف جریان بازی آرتور ویدال می‌رفت تا ورزشگاه را در سکوت غرق کند اما سزار در آخرین لحظه توپ را به خوبی از آن خود می‌کند.


۴۳:۰۰  شوت دیدنی آلوس با واکنش خوب براوو به بیرون رفت!


پایان نیمه نخست با تساوی دو تیم


۵۵:۰۰   ۱۰ دقیقه ی ابتدایی نیمه ی دوم پر برخورد پیگیری شده و توپ بیشتر در میانه ی میدان به گردش درآمده است.


۵۶:۰۰   برزیل موفق شد روی ضربه ی هالک با کمی خوش شانسی به گل برسد ولی داور گل را مردود اعلام کرد و به هالک کارت زرد نشان داد. تصاویر آهسته نشان می‌دهد که هالک از بازویش استفاده کرده و داور به اشتباه گل برزیل را مردود کرده است.


۶۵:۰۰  سزار دروازه برزیل را نجات می‌دهد. بازیکنان شیلی برای لحظاتی همه را مات و مبهوت کردند. پاسکاری برزیلی بازیکنان شیلی و شوت سرکش آراگونیز فقط توسط سزار دفع شد تا یکی از مهم‌ترین موقعیت‌های شیلی تبدیل به گل نشود.


۷۴:۰۰  روی سانتر نیمار، جو در موقعیتی عالی قرار داشت که موفق نشد به توپ ضربه ای وارد کند و توپ از مقابل دروازه به بیرون رفت.


۸۴:۰۰  هالک با دو دریبل دیدنی در موقعیت تک به تک قرار گرفت و شوت زیبای او توسط براوو دفع شد.


۹۰:۰۰  بازی با نتیجه ی 1-1 مساوی در 90 دقیقه به پایان رسید. حالا باید منتظر شروع وقت اضافه باشیم.


پایان نیمه دوم بازی


۱۰۳:۰۰  هالک با یک حرکت عرضی در پشت محوطه جریمه یک شوت زیبا را راهی دروازه شیلی می‌کند که با واکنش خوب براو همراه است.


۱۰۵:۰۰  آلکسیس سانچز پشت یک ضربه ایستگاهی قرار می‌گیرد تا شانس خود را برای گشودن دروازه برزیل بیازماید اما توپ او در چارچوب نیست و راهی به دروازه برزیل ندارد.


پایان وقت اضافه اول


۱۱۹:۰۰  پانزده دقیقه دوم تحت تاثیر حمله‌های بی‌امان و بی‌هدف برزیل و دفاع منطقی شیلی بی کمترن موقعیت قابل توجهی در جریان است.


۱۲۰:۰۰  مهم‌ترین موقعیت البته در آخرین دقیقه بازی رخ داد. جایی که ضربه سرکش پینیا به تیر افق دروازه سزار برخورد کرد تا برزیلی‌ها تنها به مدد چند میلیمتر از یک فاجعه بزرگ فرار کنند.


پنالتی‌ها
پنالتی اول برزیل:  داوید لوئیز نخستین پنالتی برزیل را در گوشه سمت راست دروازه شیلی قرار می دهد تا نخستین پنالتی برزیل تبدیل به گل شود.


پنالتی اول شیلی:  پینیا ضربه پنالتی‌اش را از دست می‌دهد. ژولو سزار ضربه پنالتی پینیا را جمع می‌کند.


پنالتی دوم برزیل:  ویلیان توپ را برخلاف حرکت براو به بیرون می زند.


پنالتی دوم شیلی:  بازهم ژولیو سزار پنالتی آلکسیس سانچز را دفع می‌کند تا همچنان برزیل تیم برتر پنالتی‌ها باشد.


پنالی سوم برزیل: مارسلو ونالتی‌اش را گل می‌کند.


پنالتی سوم شیلی: آرانگویز پنالتی‌اش را به طاق دروازه سزار می‌کوبد.


پنالتی چهارم برزیل: هالک محکم و با قدرت ضربه‌اش را به وسط دروازه و زانوهای براو می‌کوبد.


پنالتی چهارم شیلی: دیاز پنالتی‌اش را گل می‌کند تا دو تیم برابر شوند.


پنالتی پنجم برزیل: نیمار پنالتی‌اش را گل می‌کند.


پنالتی پنجم شیلی: خارا توپش را به تیر دروازه می‌کوبد تا برزیل در جام بماند و تیم شایسته شیلی حذف شود.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه