سه شنبه, 29ام اسفند

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی یادمان چه کسانی به خانه «شعبان بی‌مخ» رفت‌وآمد دارند؟

یادمان

چه کسانی به خانه «شعبان بی‌مخ» رفت‌وآمد دارند؟

«شعبان جعفری» در سال 1300 در محله‌ی «سنگلج» تهران به دنیا آمد. او پس از گذشت مدت کوتاهی تحصیل در چند مدرسه مانند «عنصری» به‌دلیل شرارت‌های زیادی که داشت، تحصیل را رها کرد و‌ بعدها به «شعبان بی‌مخ» معروف شد.

LTB - JuzsportsShops | IicfShops , leather green nike sneaker for heaven boots sale , BLACKPINK Jennie Stuns in CK x Heron Preston

به گزارش خبرنگار بخش میراث فرهنگی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، گفته می‌شود که خانه‌ی منسوب به «شعبان بی‌مخ» در سال 1304 با کاربری مسکونی و در محله‌ی سنگلج در خیابان وحدت اسلامی، تقاطع خیابان 15 خرداد، نبش بن‌بست داداش‌زاده، پلاک 979 کنونی ساخته شد.


این بنا به‌واسطه‌ی ارزش‌های تاریخی و معماری‌اش در 25 آبان‌ماه 1383 در فهرست آثار ملی به ثبت رسید. همچنین براساس اسناد موجود در اداره‌ی ثبت، عمارت اصلی در سال 1345 توسط کارخانه‌ی «روغن نباتی جهان» از شخصی به نام «میررزا شکرالله جعفری» خریده و به‌عنوان دفتر کارخانه‌ی روغن نباتی جهان ثبت شد.


در دهه‌ی 50 و همزبان با تحولات پیش از وقوع انقلاب اسلامی، هیئت مدیره‌ی این کارخانه، بنا را تخلیه کرد و پس از متروک شدن این خانه، اثر یادشده به بنیاد شهید رسید. تا سال‌ 1381 این بنا به حال خود رها شده و به مکانی برای رفت‌وآمد اراذل و اوباش منطقه تبدیل شده بود؛ اما سرانجام در تابستان سال 1381 توسط شهرداری منطقه‌ی 12 تهران، این خانه از بنیاد شهید خریده و کار پاک‌سازی در آن انجام شد. سپس عملیات مرمت بنا با هدف ایجاد خانه‌ی فرهنگ آغاز شد و اکنون به‌عنوان مرکز مطالعات دینی شهرداری تهران فعال است.


برخی کارشناسان نیز معتقدند که «شعبان بی‌مخ» در خانه‌ای زندگی می‌کرد که برای ساخت «تالار سنگلج» تخریب شد و خانه‌ی پلاک 979، به اشتباه به «شعبان بی‌مخ» نسبت داده می‌شود.


 
شعبان جعفری
به گزارش ایسنا، «شعبان جعفری» پس از ترک تحصیل، کارهای زیادی را تجربه کرد؛ اما در نهایت، به‌علت علاقه‌اش به ورزش باستانی، به این ورزش وارد شد. او را می‌توان یک زورخانه‌دار و باستانی‌کار دانست که به‌دلیل حضورش در حرکات سیاسی، بخصوص نقشش در کودتای ۲۸ مرداد سال ۱۳۳۲، یکی از نام‌های جنجالی تاریخ معاصر ایران و از بازیگران اصلی کودتای ۲۸ مرداد لقب گرفت. او پس از پیروزی کودتا و بازگشت شاه به کشور، فامیلی «تاج‌بخش» را برای خود انتخاب کرد. او در میان لات‌ها و محله‌گردان‌های آن زمان به «شعبان بی‌مخ» و «شعبان درخونگاه» شهرت داشت و خود را از دوستداران محمدرضاشاه پهلوی می‌دانست.


پس از خدمتی که «شعبان جعفری» در کودتای 28 مرداد انجام داد، با پیشنهاد تیمسار زاهدی، او با شاه ملاقات کرد و شاه نیز زمینی را برای تأسیس باشگاه ورزشی به او داد. ساخت «باشگاه جعفری» سه سال طول کشید و محمدرضا پهلوی خود آن را افتتاح کرد.


با آغاز انقلاب اسلامی، جعفری احساس خطر کرد و به اسراییل گریخت؛ ولی دوباره به ایران بازگشت و همزمان با خروج شاه از کشور، به ژاپن رفت و از ژاپن به آلمان، اسراییل، فرانسه، انگلیس و ترکیه رفت.  جعفری تا آخر عمر در شهر لس‌آنجلس در ایالت کالیفرنیا در آمریکا زندگی کرد. او در سن 85سالگی در ۲۸ مرداد ۱۳۸۵ (سالگرد کودتای ۲۸ مرداد) در لس‌آنجلس درگذشت و همان‌جا دفن شد.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه