سه شنبه, 29ام اسفند

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی زیست بوم خشکیدگی درختان کهنسال بلوط کوه خائیز کهگیلویه به علت بیماری

زیست بوم

خشکیدگی درختان کهنسال بلوط کوه خائیز کهگیلویه به علت بیماری

رئیس حفاظت محیط زیست شهرستان کهگیلویه از بروز آفت در جنگلهای بلوط منطقه خائیز کهگیلویه و خشکیدگی درختان کهنسال بلوط این منطقه خبر داد.

nike air force 1 low uv | DQ5091 - nike jordan 1 retro high purple hair color ideas - 041 - Jordan 1 High Zoom Air CMFT Celestine Blue (W)

به گزارش خبرنگار مهر، قدرت الله علیپور صبح یکشنبه در جمع خبرنگاران افزود: درخت بلوط با نام علمی quercus در تیره پیاله داران یا راشیان قرار دارد که هر هکتار از این درخت قادر به ذخیره سازی حدود ۵۰۰ تا دو هزار متر مکعب آب در خاک در طی فصل بارندگی و ریزش نزولات است.

وی اظهار داشت: پستی و بلندی های ایجاد شده در سطح خاک توسط درخت بلوط باعث افزایش سرعت نفوذ آب در خاک می شود.

علیپور با بیان اینکه سرعت نفوذ باران در اراضی جنگلی بلوط ۴۰ برابر بیشتر از اراضی بدون جنگل است، یادآور شد: زمان نفوذ یک لیتر آب در اراضی دارای پوشش بلوط حدود ۷ دقیقه، اراضی کشاورزی حدود ۴۶ دقیقه و در مناطق غیر جنگلی این زمان به ۴ ساعت می رسد.

وی همچنین به اهمیت جنگل های بلوط در افزایش اکسیژن محیط اشاره داشت و عنوان کرد: هر هکتار جنگل بلوط قادر به آزاد کردن5.2 تن اکسیژن در سال است که این مقدار تولید اکسیژن می تواند سالیانه برای تنفس ۱۰۰ انسان کافی باشد.

رئیس حفاظت محیط زیست شهرستان کهگیلویه نقش درختان بلوط در جذب ریزگردها را بسیار مهم عنوان و تصریح کرد: هر هکتار از این درختان قادرند حدود ۶۸ تن از آلاینده ها و ریزگردها را رسوب دهد.

علیپور در ادامه بیان کرد: با وجود مزیت های بی شمار درخت بلوط این روزها این درختان رو به زوال و خشکیدگی نهاده اند و این درخت که هزاران سال حیات بخش نسل های گذشته و حال و حتی منبع اصلی تغذیه زاگرس نشینان در زمانهای قبل بوده است این روزها غریبانه و مظلومانه در حال جان دادن هستند.

 وی با اشاره به اینکه سطح کل جنگل های زاگرس حدود شش میلیون هکتار است، اضافه کرد: متاسفانه مساحتی بالغ بر ۹۲۰ هزار هکتار از این جنگل ها دچار نوعی بیماری شده است.

رئیس حفاظت محیط زیست شهرستان کهگیلویه عامل اصلی خشکیدگی این جنگل ها را قارچی با نام ذغالی بلوط و عامل ثانویه آن را آفت چوبخوار عنوان و افزود: علاوه بر این، وقوع خشکسالی، ریزگردها، تغییر اقلیم، برداشت بی رویه آبهای زیرزمینی و چرای بی رویه دام از مهترین عوامل تشدید کننده این بیماری هستند.

علیپور یادآور شد: این سوسک چوبخوار درون تنه درختان بلوط تخمگذاری کرده و لاروها با تغذیه از آوندهای درختان باعث قطع آوند شده و باعث مرگ و خشکیدگی درخت می شوند.

وی تصریح کرد: این پدیده در منطقه حفاظت شده خائیز شهرستان کهگیلویه نمود عینی داشته و منجر به خشکیدگی درختان کهنسال بلوط در این منطقه شده است.

رئیس حفاظت محیط زیست شهرستان کهگیلویه اظهار داشت: با وقوع این بیماری، تلاش چندین ساله حفاظت از این منطقه براحتی مقهور قهر طبیعت شده است.

علیپور عنوان کرد: در حال حاضر با تلاش مدیران محیط زیست کشور و پیگیری های مدیر کل محیط زیست استان و اختصاص اعتبار برای مقابله با این بیماری و همچنین اعتباری که منابع طبیعی شهرستان کهگیلویه به این موضوع اختصاص داده در حال جمع آوری و قطع درختان و پایه های خشکیده آلوده و انتقال آنها به بیرون از منطقه و معدوم سازی آن هستیم.

 

 وی با تأکید بر ناکافی بودن اعتبارات اختصاص یافته، بیان کرد: کاربردی ترین روش برای مبارزه با این آفت در طبیعت روش ذکر شده است که مقابله با این بیماری و حفظ جنگلهای بلوط حمایت همه مسئولان در راستای حفظ طبیعت و محیط زیست را می طلبد.

رئیس حفاظت محیط زیست شهرستان کهگیلویه خواهان همکاری همه مسئولان شهرستان در خصوص تخصیص اعتبارات برای مبارزه با این بیماری شد.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه