جمعه, 07ام ارديبهشت

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی زیست بوم خسارت آتش سوزی جنگل‌های پاسارگاد

زیست بوم

خسارت آتش سوزی جنگل‌های پاسارگاد

مدير كل منابع طبيعي و آبخيزداري استان فارس گفت: برآوردهاي اوليه نشان‌دهنده وارد شدن 189 ميليارد تومان خسارت به واسطه وقوع آتش‌سوزي در پاسارگاد است.

به گزارش ايسنا،«مهرزاد بوستاني» عصر چهارشنبه 27 خرداد در جلسه شوراي هماهنگي مديريت بحران استانداري فارس گفت: از 868 هكتار اراضي موجود در منطقه پاسارگاد، 175 هكتار جنگلي و 639 هكتار آن مرتع مشجر بود.

وي خاطرنشان كرد: اعتبار مورد نياز براي جبران بخشي از اين خسارت حداقل يك ميليارد و 560 ميليون تومان است تا بتوانيم نسبت به احياء عرصه‌هاي مرتعي اقدام كنيم.

بوستاني با تاكيد بر اين‌كه امكان نهال‌كاري در كوتاه مدت در منطقه تنگ خرسي پاسارگاد وجود ندارد، با قدرداني از اصحاب رسانه در انتقال و انعكاس اخبار حادثه آتش‌سوزي اين عرصه،‌گفت: متاسفانه در زمان وقوع حادثه اخبار و اطلاعات اشتباهي در برخي رسانه‌ها و فضاهاي مجازي منتشر شد، اخباري كه حكايت از سوختن 2 تا 8 هزار هكتار داشت.

وي با بيان اين‌كه حراست اداره‌كل منابع‌طبيعي فارس در زمان وقوع آتش‌سوزي با بررسي‌هاي دقيق 6 مظنون را مشخص كرده بود، گفت: در نهايت پس از تحقيقات تعداد مظنونان به سه نفر تقليل يافت كه همگي به دستگاه قضايي براي پيگيري‌هاي مرتبط، معرفي شده‌اند.

بوستاني همچنين گفت: گياهان موجود در اين منطقه شامل بوته‌هاي چند ساله و يكساله، درختچه‌هاي ارژن و كيكم و درختان بنه كوهي بوده است.

او با قدرداني از همه اداره‌ها و دستگاه‌هايي كه در مهار آتش همكاري داشتند، نيروهاي مردمي را اصلي‌ترين نيروهاي كمك‌كننده در اين حادثه معرفي و تصريح كرد: در اين مدت تنها منابع طبيعي بالغ بر 28 ميليون تومان آب و مواد غذايي تهيه و بين افراد حاضر در منطقه توزيع كرد.

بوستاني با تصريح اينكه حضور هلي‌كوپتر هلال‌احمر خوزستان بسيار موثر بود و باعث شد ظرف مدت 4 ساعت 80 درصد آتش مهار شود، یادآور شد: اگر بالگرد به موقع رسيده بود، 70 درصد خسارات وارد به جنگل‌ها و مراتع مشجر پاسارگاد كاهش پيدا مي‌كرد.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه