سه شنبه, 29ام اسفند

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی زیست بوم وقتی انسان و آسمان کمر به نابودی بلوط می‌بندند

زیست بوم

وقتی انسان و آسمان کمر به نابودی بلوط می‌بندند

آتش‌سوزی‌های امسال بر پیکره‌ی جنگل‌های بلوط تنها و تنها به دلیل بی‌احتیاطی ما انسان‌های زیاده‌خواه رخ داد و خواسته یا ناخواسته به نابودی بلوط‌هایی کمک کردیم که آسمان هم با دریغ کردن برف و باران در از بین بردن این سرمایه‌های عظیم پیش‌قدم شده بود.

adidas calabasas cream factory san jose menu - GZ3194 - adidas Ultra Boost 2021 White Multicolor | nike kd 7 ext long tail black line for sale - 401 – Ietp - New Air Jordan 1 High OG OSB DIAN Blue Chill Sorrowful CD0463

«حسین کاظمی‌پور»، کارشناس منابع طبیعی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، اظهار کرد: متأسفانه امسال شاهد آتش‌سوزی‌های جبران‌ناپذیری در سطح جنگل‌های استان بوده‌ایم و درختان بلوط بیشترین قربانیان حوادث ناگوار آتش‌سوزی بوده‌اند.

وی بابیان این‌که بنابر بررسی بیشترین علت آتش‌سوزی‌ها سهل‌انگاری و بی‌توجهی بوده است، افزود: آتش به پیکره‌ی بلوط به‌شدت آسیب وارد می‌کند و اثرات جبران‌ناپذیری بر جا می‌گذارد.

کاظمی‌پور ادامه داد: آگاهی‌بخشی در زمینهٔ ارزش درختان بلوط و نقش آن در توسعه‌ی استان باید در رسانه‌ها به‌صورت جدی موردتوجه قرار گیرد و اگر خوب در این زمینه به مردم فرهنگ حفاظت از درختان بلوط

آموزش داده شود قطعاً حفاظت پایدار صورت می‌گیرد.

این کارشناس منابع طبیعی با تأکید بر این‌که متأسفانه چند سالی است که خشکیدگی کمر به نابودی جنگل‌های این دیار زده است، خاطرنشان کرد: با شروع فصل گرما آتش‌سوزی هم به کمک خشکیدگی برای نابودی

جنگل‌های بلوط می‌آید.

وی بابیان این‌که حال‌ و روز جنگل‎های بلوط استان این روزها خوب نیست، افزود: درختان بلوط به‌عنوان بخشی از نعمت‎های خداوند که شامل استان شده، به‌عنوان نمادی برای ایلام است.

کاظمی‌پور خاطرنشان کرد: پایه و اساس امنیت حیاتی نیازمند بستری به نام منابع طبیعی و درختان است چون انسان که متولد می‎شود اولین چیزی که دریافت می‎کند، اکسیژن است.

این کارشناس منابع طبیعی با اشاره به این‌که گرد و غبار و امراض مختلف همه دست به دست هم داده است که درختان بلوط استان در مقابل سختی‌ها ایستادگی و تحمل خود را از دست بدهند و خشک شوند، گفت: باید چاره

جدی و عملی برای حفظ درختان بلوط صورت بگیرد.

وی ادامه داد: بیش از 180 گونه گیاهی و درختی قابل استفاده در این منطقه وجود دارد که این خود بیانگر ارزش اقتصادی و ژنتیکی جنگل‌های بلوط ایلام است.

کاظمی‌پور تصریح کرد: نابودی درختان بلوط اثر نامطلوب اقتصادی، اجتماعی و روانی به‌دنبال دارد.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه