پنج شنبه, 09ام فروردين

شما اینجا هستید: رویه نخست زبان و ادب فارسی زبان پژوهی کشورهای فارسی‌زبان فرهنگ لغات مشترک بنویسند

زبان پژوهی

کشورهای فارسی‌زبان فرهنگ لغات مشترک بنویسند

حسن انوشه در مراسم رونمایی از کتاب «فارسی ناشنیده» خواستار تالیف فرهنگ لغات مشترک مان کشورهای فارسی زبان شد.

new nike football boots 2012 2017 - 002 - Nike Air Max 270 ESS Ανδρικά Παπούτσια Γκρι / Λευκό DM2462 | Nike nike shox for girls youth soccer Valentine's Day DQ9320 , 100 - nike twist women black boots sale girls on youtube - JofemarShops

به گزارش خبرنگار مهر، حسن انوشه نویسنده کتاب «فارسی ناشنیده» در همایش فارسی زبانان که شب گذشته شنبه 25 آذرماه در محل موسسه فرهنگی اکو برگزار شد، در سخنانی با اشاره به تالیف کتاب «فارسی ناشنیده» گفت: سابقه تالیف این کتاب به زمانی بر می‌گردد که مشغول تدوین دانشنامه ادب فارسی بودیم که من و همکارانم در حین تالیف مجلد «افغانستان» از این دانشنامه به واژه‌هایی برخورد کردیم که برای فارسی‌زبانان امروز ناشناخته و ناشنیده بود و تصمیم گرفتیم این واژگان را به صورتی مجزا معرفی کنیم.
انوشه افزود: برای تالیف این کتاب نزدیک به 100 هزار برگه فیش‌برداری شد و امروز شاهد انتشار این کتاب با حمایت موسسه فرهنگی اکو هستیم؛ کتابی که 4 دسته از واژگان فارسی قدیم را در بر می‌گیرد که شامل واژه‌های پرکاربردی می‌شود که در روزگاران کهن ایران مورد استفاده بوده است و امروزه بیشتر در افغانستان کاربرد دارد.
وی همچنین گفت: دسته دیگر از لغات این کتاب  به واژه‌هایی بازمی‌گردد که در ایران و افغانستان کاربرد دارد، اما معنی آنها در هریک از دو کشور فرق می‌کند. دسته سوم از لغات هم به عباراتی برمی‌گردد که تنها در افغانستان کاربرد دارد و در ایران ناشناخته است.اما بخش قابل توجه این کتا معنی واژگانی است که از زبان‌های دیگر به فارسی افغانستان راه یافته‌اند، اما هیچ حضوری در فارسی ایران ندارند.
وی در پایان گفت: انگلیسی‌ها و پرتغالی‌ها و سایر ملل غربی هرگاه یک فرهنگ لغات نوشته‌اند در همه کشورهای هم‌زبان‌شان خوانده می‌شود اما در میان کشورهای فارسی زبان هنوز یک فرهنگ لغات مشترک وجود ندارد. امیدوارم که این کتاب فتح بابی برای نوشتن چنین فرهنگ‌نامه مشترکی شود.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه