پنج شنبه, 09ام فروردين

شما اینجا هستید: رویه نخست تازه‌ها رویدادهای فرهنگی لایحه «اساسنامه سازمان فرهنگی هنری فارسی زبانان (ایتا)» تقدیم مجلس شد

رویدادهای فرهنگی

لایحه «اساسنامه سازمان فرهنگی هنری فارسی زبانان (ایتا)» تقدیم مجلس شد

لایحه «اساسنامه سازمان فرهنگی هنری فارسی زبانان (ایتا)» از سوی رئیس‌جمهور تقدیم مجلس شد.

shock drop air force 1 full uv reactive | Buy Online - nike air composite 1 foam insulation tape for sale - IetpShops - Nike Air Max 90 for Men & Women

به گزارش گروه دریافت خبر خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، لایحه «اساسنامه سازمان فرهنگی هنری فارسی زبانان (ایتا)» که بنا به پیشنهاد وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به تصویب هیأت وزیران رسیده است، از سوی رییس‌جمهور تقدیم مجلس شد.


در مقدمه توجیهی این لایحه آمده است: با توجه به اهمیت صیانت از میراث مشترک فرهنگی بین کشورهای فارسی زبان و احیا و گسترش آن و تقویت پیوندهای فرهنگی بین کشورهای یاد شده و به منظور شناساندن و معرفی تمدن مشترک و ادبیات غنی منطقه به سایر ملل و در راستای توسعه و ارتقای سطح روابط منطقه‌ای، لذا «لایحه اساسنامه سازمان فرهنگی هنری فارسی زبانان (ایتا)» برای طی مراحل قانونی تقدیم مجلس می‌شود.


بر اساس ماده واحده این لایحه، اساسنامه سازمان فرهنگی هنری فارسی زبانان (ایتا) مشتمل بر یک مقدمه و هشت ماده تصویب می‌شود. رعایت اصل هفتاد و هفتم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران برای اصلاح اساسنامه مذکور الزامی است.


بر این اساس به منظور صیانت از میراث مشترک فرهنگی و معرفی تاریخ و تمدن مشترک و نیز گسترش و تقویت ادبیات غنی منطقه و نیز تقویت پیوندهای فرهنگی بین کشورهای حوزه تمدنی مشترک یک سازمان توسط کشورهای عضو تشکیل می‌شود.


وضعیت حقوقی


بر این اساس، ایتا به ‌عنوان یک تشکیلات منطقه‌ای در چارچوب اساسنامه و طبق مقررات مالی و اداری مصوب خود، برنامه‌ها و ماموریت‌های خود را زیر نظر هیأت امنا اجرا می‌کند.


ارکان ایتا شامل شورای وزیران، شورای نمایندگان و دبیرخانه است.


شورای وزیران است که مرکب است از وزرای فرهنگ و یا هر وزیر دیگری که مسئولیت امور فرهنگی در کشورهای عضو را بر عهده دارد.


همچنین شورای وزیران سیاست‌گذار و تصمیم‌گیرنده اصلی ای آی تی است و هر سال به‌صورت دوره‌ای در کشورهای عضو تشکیل جلسه می‌دهد. تصمیمات در هیأت امنا با اجماع خواهد بود.


شورای نمایندگان مرکب از سفیران/نمایندگان دائم دولت‌های عضو است که از سوی دولت‌های خود معرفی می‌شوند. جلسات آنها به‌صورت دوره‌ای تشکیل می‌شود.


این شورا وظیفه دارد طرح‌ها و پیشنهادات کشورهای عضو و دبیرکل را مورد بررسی قرار داده و به تصویب برساند و تصویب بودجه سالانه و نظارت بر هزینه‌ها از وظایف این شوراست.


مقر ایتا


مقر ایتا در تهران است. ایتا می‌تواند دفاتر نمایندگی در هر یک از کشورهای عضو بر اساس مقررات آن کشور تاسیس کنند. رئیس شعبه با پیشنهاد کشور متبوع و حکم دبیرکل منصوب خواهد شد.


به گزارش ایسنا به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی دولت، همچنین ایتا در ارتباط نزدیک با سازمان‌های منطقه‌ای و بین‌المللی، سازمان‌ها و موسسات دولتی و غیردولتی فرهنگی کشورهای مختلف بوده و می‌تواند در چارچوب سیاست‌های مصوب شورای وزیران با آنها قرارداد همکاری امضا کند و کشورهای دارای پیوندهای مشترک فرهنگی و تمدنی، سازمان‌های فرهنگی بین‌المللی مرتبط با حوزه فعالیت سازمان می‌توانند با تصویب شورای وزیران به عضویت آن درآیند.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه