جمعه, 10ام فروردين

شما اینجا هستید: رویه نخست تازه‌ها خبر تدوین «دانشنامه ادب فارسی» در آستانه توقف کامل است

خبر

تدوین «دانشنامه ادب فارسی» در آستانه توقف کامل است

سرپرست دانشنامه «ادب فارسی» که تاکنون 9 مجلد از آن منتشر شده، از احتمال توقف کامل این پروژه و نیمه کاره ماندن 5 مجلد دیگر به دلیل مشکلات مالی خبر داد.

SneakersbeShops® , Shop Online For Luxury, High-End Fashion, Expensive & Authentic Designer Brands | Air Jordan 1 Mid 554724 - nike air sweet lunar shoes sale free shipping - 271 Hemp – JmksportShops

حسن انوشه در گفتگو با خبرنگار مهر، با ابراز تاسف از لاینحل ماندن مشکلات این دانشنامه گفت: نمی‌توانم بگویم که تدوین دانشنامه متوقف شده ولی کار خیلی لطمه خورده است و به شکل کژدار و مریز پیش می‌رود.

وی افزود: نویسندگان مقالات و گروه تدوین‌کننده دانشنامه چطور می‌توانند به کارشان ادامه بدهند، وقتی من نمی‌توانم دستمزد آنها را بپردازم؟!

سرپرست دانشنامه ادب فارسی اضافه کرد: من که درآمد مفت از قِبَل این دانشنامه کسب نمی‌کنم تا با کلمه‌شمار، پول نویسندگان مقالات را پرداخت کنم.

انوشه همچنین با انقاد از خروج یک‌جانبه وزارت ارشاد از حمایت پروژه تدوین دانشنامه ادب فارسی گفت: متاسفانه یا خوشبختانه من روابط عمومی خوبی ندارم که بروم برای پروژه حامی پیدا کنم. البته چند وقت پیش وزارت ارشاد اعلام آمادگی کرد که از آن حمایت کند و امیدوار شدیم که پروژه احیا می‌شود.

وی ادامه داد: حمایت وزارت ارشاد تنها در حد گفتن این جمله بود که 500 نسخه از دانشنامه ادب فارسی را خریداری می‌کنند. این که نشد حمایت از دانشنامه، این حمایت از ناشر است؛ به من و نویسندگان مقالات چه ربطی دارد؟!

حسن انوشه از سال 1372 به دعوت وزارت ارشاد، تدوین «دانشنامه ادب فارسی» را آغاز کرد. ناشر این دانشنامه سازمان چاپ و انتشارات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بود که انتشار جلد اول آن را از سال 75 شروع کرد. بر اساس برآوردهای همان سال، بودجه دانشنامه ادب فارسی سالانه حدود 12 میلیون تومان است که می‌بایست از طریق سازمان مذکور تأمین می‌شد.
 
مجلدهای 9 گانه این دانشنامه که تاکنون منتشر شده شامل ادب فارسی در آسیای میانه، شبه‌قاره، قفقاز، افغانستان، آناتولی، بالکان، جهان عرب و فرهنگ اصلاحات، موضوعات و مضامین ادب فارسی است.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه