چهارشنبه, 05ام ارديبهشت

شما اینجا هستید: رویه نخست تازه‌ها رویدادهای فرهنگی تجلیل از شاعران پاکستان و تاجیک در همایش بین المللی پارسی زبانان

رویدادهای فرهنگی

تجلیل از شاعران پاکستان و تاجیک در همایش بین المللی پارسی زبانان

برگرفته از روزنامه اطلاعات، شماره 25922، سه‌شنبه 24 تیر 1393

در دومین روز از همایش بین المللی پارسی زبانان، از ظهیر احمد صدیقی و مومن قناعت از شاعران پاکستان و تاجیک در تالار مهر حوزه هنری تجلیل شد.

به گزارش پایگاه خبری حوزه هنری، در دومین روز از همایش بین‌المللی پارسی زبانان - که دیروز دوشنبه 23 تیر در حوزه هنری برگزار شد - جمعی از شاعران داخلی و خارجی از کشورهای پاکستان، تاجیکستان، افغانستان، اوکراین و هندوستان به شعرخوانی پرداختند.

در این همایش بین المللی، محسن مومنی شریف، افتخار حسین عارف و دکتر حداد عادل سخنرانی کردند.

همچنین در این مراسم، علاوه بر شعرخوانی علیرضا قزوه و جمعی دیگر از شاعران ایرانی، ظهیر صدیقی (شاعر پاکستانی)، مومن قناعت (شاعر تاجیک)، ابوطالب مظفری (شاعر اهل افغانستان)، محمدعلی عجمی (شاعر تاجیک)، بلرام شکلا (شاعر هندی)، علی کمیل قزلباش (شاعر پاکستانی)، فرزانه خجندی (شاعر تاجیک)، محمد افسر رهبین (شاعر اهل افغانستان)، آنا برزینا (شاعر اهل اوکراین)، آذرخش (شاعر تاجیک)، رستم عجمی(شاعر تاجیک) و عزیز مهدی(شاعر هندی) به شعرخوانی پرداختند.

نخستین همایش بین المللی شاعران پارسی زبان، در اصفهان آغاز شده و فردا چهارشنبه 24 تیر در تهران به کار خود پایان خواهد داد.

همایش سه روزه پارسی زبانان، با هدف تقویت زبان پارسی و تعامل بیشتر بین شاعران کشورهای پارسی برگزار شده است.

همچنین در این روز طی مراسمی ساعت 17 در موسسه فرهنگی هنری اوج علاوه بر شعرخوانی شاعران ایرانی و خارجی از استاد محمدعلی عجمی شاعر برجسته تاجیکستان تجلیل به عمل خواهد آمد.

 ***

دکتر حداد عادل : شاعران ، مدافعان همیشگی زبان فارسی بوده اند

فرهنگستان زبان و ادب فارسی در آئین اختتامیه نخستین همایش شاعران پارسی‌زبان گفت: مدافعان زبان فارسی در تمام سرزمین‌ها همواره شاعران بوده‌اند و آنها هستند که پرسش‌های ابدی انسان را به زبان می‌آورند و فراتر از زمان، مکان و فراتر از مرزهای سیاسی شاعران انسان ها و ملت‌ها را به یکدیگر پیوند می دهند.

به گزارش مهر، مراسم اختتامیه نخستین همایش پارسی‌زبانان شب دوشنبه 23 تیرماه با حضور جمعی از اهالی فرهنگ و ادب در تالار مهر حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی برگزار شد.

در این مراسم علیرضا قزوه، مدیر مرکز آفرینش‌های ادبی حوزه هنری در سخنانی اظهار کرد: زبان فارسی روزگاری از غرب تا شرق و همچنین تا بخشی از اروپا و سرزمین چین و هند گسترده بود و هنوز جای پای آن اقتدار بر زبان برخی شاعران آن دیار همچون بیدل دهلوی و اقبال لاهوری جاری است. به همین خاطر بر این باورم کسانی که در سرزمین‌های دوری مثل هند و پاکستان که زبان رسمی‌شان پارسی نیست، پارسی سخن و شعر می گویند، کاری بزرگ انجام می‌دهند و در حال مجاهدت‌اند.

قزوه با اشاره به دبیری‌اش در نخستین جشنواره شعر فجر، اظهار کرد: در آن جشنواره سعی کردم شاعران پارسی زبانی از کشورهای مختلف را دعوت کنم و افسوس می‌خورم که چرا بعد از برگزاری 8 دوره جشنواره شعر فجر شاعران پارسی زبان دنیا فراموش شده اند.

وی همچنین با اشاره به اینکه شاعران پارسی زبان دیگر کشورها اولویت حال حاضر جامعه ادبی ایران هستند.

همچنین در این مراسم دکتر غلامعلی حداد عادل نیز دقایقی به سخنرانی پرداخت.حداد‌عادل در ابتدای سخنان خود اظهار داشت: غالباً وقتی درباره زبان فارسی در کشورهای ایران، تاجیکستان، افغانستان، هندوستان و ... سخن می‌گوییم، فکرمان متوجه عوامل سیاسی، اقتصادی و اجتماعی است. محاسبه می کنیم که آیا بازار کار برای کسانی که در هندوستان زبان فارسی یاد بگیرند وجود دارد یا خیر؟ یا در جریانات اجتماعی چه قدر همراه هستند؟ در حالی که مدافعان زبان فارسی در تمام این سرزمین ها شاعران بوده‌اند.

وی افزود: شاعران سخن دل مردم را به زبان می آورند و دردهای روزگار را بیان می‌کنند. پرسش‌های ابدی انسان را به زبان می‌آورند و فراتر از زمان، مکان و فراتر از مرزهای سیاسی شاعران انسان ها و ملت ها را به یکدیگر پیوند می دهند. به نقش حافظ در گسترش زبان پارسی باید توجه کرد. هر جا فارسی زبان و فارسی دان هست، حافظ کنار دست اوست.

حداد عادل خاطرنشان کرد: در زمانه ما درست در روزگاری که استعمار انگلیس با همه توان قصد ریشه کن کردن زبان پارسی را از هند و پاکستان داشت، اقبال لاهوری به مدد شعر، چراغ زبان پارسی را قوت و روشنی بخشید و این کاری است که شاعران انجام می‌دهند. آنها دردها، حقایق و رازها را با زبانی دلنشین بیان می‌کنند و شیرینی سخن و لطافت اندیشه را به کام مردم می‌نشانند.

در این مراسم همچنین سیدعلی موسوی گرمارودی شاعر پیشکسوت در سخنانی شخصیت‌های برجسته شعر پارسی همچون مومن قناعت، محمدعلی عجمی و ظهیر احمد صدیقی را معرفی کرد و در پایان شعری را که درباره شهر دوشنبه، پایتخت تاجیکستان سروده بود، خواند.

در این مراسم علی‌اصغر داوری، بلرام شکلا، علی کمیل قزلباش، کیومرث عباسی قصری، ابوطالب مظفری، فرزانه مظفری، فاضل نظری، آنا برزینا، اسکندر حسینی، محمدافسر رهبین، عزیز مهدی، سیدمحمود سجادی و قادر طراوت پور هم به شعرخوانی پرداختند.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه