پنج شنبه, 09ام فروردين

شما اینجا هستید: رویه نخست تازه‌ها خبر چین بسازد تا ما پولدار شویم، مهم نیست کارگر بیکار شود و آبروی کشور برود!

خبر

چین بسازد تا ما پولدار شویم، مهم نیست کارگر بیکار شود و آبروی کشور برود!

برگرفته از ماهنامه خواندنی شماره 60، سال هشتم، اسفندماه 1388 - فروردین 1389، ص 18

پاره‌ای از کارفرمایان سودپرست، کارخانه‌ها را تعطیل می‌کنند یا سطح تولید را پایین می‌آورند و تولیدات خود را به «چین» سفارش می‌دهند و با نشان استاندارد و ساخت ایران، وارد کشور می‌کنند. البته نه این که این مساله از دید مسئولان پنهان مانده بود؛ بلکه « سخت‌گیرانه » عمل نمی‌کردند ؟!

بر اثر این « سودجویی » کارفرمایان و عدم سخت‌گیری مسولان، هزاران کارگر ایرانی بیکار می‌شوند و هزینه‌‌های سنگینی بابت « بیمه‌ی بیکاری » و ... ، به کشور تحمیل می‌شود. البته بگذریم از پی‌آمدهای سخت اجتماعی ـ اقتصادی که در اثر بی‌کاری، گریبان‌گیر، کارگران و جامعه می‌گردد.

برای آگاهی به ژرفای این سودجویی از سوی پاره‌ای از کارفرمایان و عدم سخت‌گیری مسولان، به این خبر توجه فرمایید:

مشاور رییس سازمان استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران گفت: هم‌اکنون برخی از شرکت‌های بزرگ داخلی به چین سفارش تولید داده و محصولات سفارش داده شده را تحت برند [ نشان ] خود و  حتا آرم استاندارد وارد کشور می‌کنند که این کار غیرقانونی است. فریدون بلغاری در این مورد توضیح داد: سازمان استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران قصد دارد از این پس نسبت به اقدام خلاف قانون برخی از شرکت‌های بزرگ داخلی که به چین سفارش تولید می‌دهند، سختگیرانه‌تر عمل کند.  وی افزود: بر اساس سازمان استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران بخشنامه‌ای را به استان‌های سراسر کشور و به ویژه استان‌های مرزی ابلاغ کرده که بر اساس آن از ورود کالاهای با برند ایرانی و مشمول استاندارد اجباری به کشور جلوگیری شود.

این مقام مسول افزود: در بین شرکت‌های بزرگ داخلی حتا یکی از بزرگ‌ترین تامین‌کنندگان خودرو نیز به چین سفارش تولید می‌دهد و قطعات تولید شده را تحت برند خود و با نشان استاندارد وارد ایران می‌کند. بلغاری یاد‌آوری کرد: معمولا محصولاتی که از سوی شرکت‌های داخلی به چین برای تولید سفارش داده می‌شوند. دارای مشکلات کیفی هستند؛ این در حالی است که ممکن است این کالاها به کشورهای دیگر نیز صادر شوند که در این بین احتمال دارد کیفیت این کالاها زیر سئوال رفته و آبروی برند [ نشان ] ایرانی در بازارهای خارجی از بین برود. وی تاکید کرد: حک علامت استاندارد روی محصولات تولید چین با سفارش شرکت‌های ایرانی کم از جعل علامت استاندارد نیست ( ایران ـ 13/11/88 ـ ر 8 )

راستی، در این میان، پاسخ‌گو کیست؟ چرا اجازه داده شده است که کار به این جا بکشد؟ چرا در برابر سودجویی چند کارفرمایی که هیچ گونه احساس مسئولیتی حتا برابر کارگران یگان تولیدی خود نمی‌کنند، تا این حد « مدارا » شده است؟ چه کسی پاسخ‌گوی این همه کارگری است که از کار بی‌کار شده‌اند؟ چه کسی پاسخ‌گوی مشکل‌های اجتماعی خانواده‌ی کارگران بی‌کار شده و دیگر وابستگان آن‌ها هستند؟ چه کسی باید « تاوان » این همه زیان‌‌های اجتماعی ـ اقتصادی وارده به کارگران، کارمندان و مهندسان این یگان‌های تولیدی را بدهد ؟

بازرسی کل کشور کجاست؟ دادستان کل کشور کجاست؟ دولت کجاست؟، مجلس و تحقیق و تفحص کجاست؟

مردم ایران و به ویژه کارگران ایران،‌ انتظار دارند که این مساله مورد پی‌گیری قرار گیرد و « کارفرمایان متخلف » و مسولان دولتی مربوط، مورد پی‌گرد قانونی قرار گیرد و مجبور به پرداخت ضرر و زیان‌های وارده به کشور و کارگران گردند.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه