پنج شنبه, 09ام فروردين

شما اینجا هستید: رویه نخست تازه‌ها خبر افزایش واکنش های بین المللی به خشونت آل خلیفه در بحرین

خبر

افزایش واکنش های بین المللی به خشونت آل خلیفه در بحرین

تنها چند روز پس از اینکه دولت بحرین قانون ممنوعیت هرگونه تظاهرات و گردهمایی مردمی در این کشور را به تصویب رساند، امواج تازه ای از قیام های مردمی از پایتخت این کشور آغاز شده است. این در حالی است که نهادهای بین المللی نیز بالاخره اقدام به محکوم کردن رژیم آل خلیفه کرده اند.

shock drop air force 1 full uv reactive | Latest Releases , IetpShops - Women's Nike Air Jordan 1 trainers - ken griffey nike swingman shoes sale 2017

تنها چند روز پس از اینکه دولت بحرین قانون ممنوعیت هرگونه تظاهرات و گردهمایی مردمی در این کشور را به تصویب رساند، امواج تازه ای از قیام های مردمی از پایتخت این کشور آغاز شده است. این در حالی است که نهادهای بین المللی نیز بالاخره اقدام به محکوم کردن رژیم آل خلیفه کرده اند.

به گزارش «تابناک»، پایتخت بحرین و مناطق اطراف آن، روز جمعه ناآرامی را پشت سر گذاشت؛ زیرا این مناطق به صحنه درگیری نیروهای پلیس ضد شورش با تظاهرکنندگان غیرمسلحی تبدیل شده بود که در اعتراض به تشدید سخت گیری های رژیم آل خلیفه گرد هم آمده بودند.

روزنامه «ایندیپندت» در این رابطه گزارش داده صدها نفر از مردم شب گذشته به خیابان های منامه آمدند و با در دست داشتن پرچم های کشورشان، علیه آل خلیفه و ایالات متحده شروع به شعار دادن کردند. در همین حال، نیروهای ضد شورش بدون هیچ گونه اخطار قبلی به سمت آن ها حمله ور شده و اقدام به ضرب و جرح و بازداشت آن ها نمودند.

گزارش این روزنامه حاکی از آن است که «یوسف المحافظه»، از چهره های سرشناس مخالفین بحرینی در جریان این تظاهرات بازداشت شده است.

ایندیپندنت در گزارش خود از بحرین می نویسد: «خشونت ها به سرعت در این کشور جزیره ای خلیج فارس اوج می گیرد؛ یک متحد کلیدی ایالات متحده که میزبان ناوگان پنجم نیروی دریایی این کشور است. این اوج گیری خشونت ها، 21 ماه پس از آن رخ می دهد که نیروهای امنیتی بحرین ده ها نفر از مردم را کشته و صدها نفر را بازداشت کردند و یک قیام دموکراسی خواهانه را سرکوب نمودند».

بر اساس این گزارش، درگیری میان نیروهای امنیتی و معترضان تقریباً هر شب اتفاق می افتد و از زمان شروع ناآرامی ها تاکنون این روند به طور مستمر جریان دارد.

این روزنامه ناآرامی های بحرین را به سیاست های ایالات متحده ارتباط داده و می نویسد رویکرد آمریکا نسبت به اعتراضات در این کشور، انتقادهای زیادی را برانگیخته است. مردم بحرین بر این باورند که آمریکا بر خلاف ادعاهای خود، هیچ حمایتی از جنبش دموکراسی خواهانه در این کشور نمی کند و این صرفاً به دلیل میزبانی رژیم آل خلیفه از نیروی دریایی آمریکاست.

این روزنامه به نقل از یکی از معترضان بحرینی می نویسد: «ما قربانی هستیم؛ زیرا ما نفت داریم و میزبان ناوگان پنجم نیروی دریایی آمریکا هستیم».

گزارش روزنامه ایندیپندت و گزارش های دیگری از این دست در حالی منتشر می شود که نهادهای بین المللی نیز طی هفته های اخیر بیش از گذشته توجه خود را به اوضاع بحرین معطوف کرده و انتقادهای خود از دولت آل خلیفه را آغاز کرده اند.

پس از تصویب قانون منع تظاهرات و گردهمایی در بحرین، ابتدا سازمان دیده بان حقوق بشر و سپس «بان کی مون»، دبیر کل سازمان ملل ضمن انتقاد از تشدید فضای سرکوب و فشار توسط دولت بحرین، خواهان لغو قوانین جدید شدند.

در مجموع، هرچند رژیم آل خلیفه سعی داشته طی ماه های اخیر اوضاع را بحرین عادی نشان داده و چنین القا کند که ثبات به این کشور بازگشته، اما تداوم حیات هسته های قیام مردمی و ادامه اعتراضات، از روند دیگری حکایت دارد.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه