سه شنبه, 29ام اسفند

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی دیده‌بان خلیج فارس به ابوموسی خوش آمدید - جمعیت 75 میلیون نفر

دیده‌بان خلیج فارس

به ابوموسی خوش آمدید - جمعیت 75 میلیون نفر

 

«ابوموسی» جزیره‌ای در خلیج فارس است که مساحت آن حدود ۲۵ کیلومتر مربع است. ابوموسی در ۲۶ درجهٔ خط عرض شمالی و در ۵۵ درجهٔ خط طول شرقی واقع شده‌ است. این جزیره در اسناد تاریخی و نقشه‌ها با نام بوموو، بوم+اوو یعنی آب (معرب آن بومف) و با نام گپ سبزو (به معنای جای سبز) و بوم سوز یا بوموسو. ثبت شده (بوم به معنی مکان است و «سو» چند معنی دارد سو  مخفف سوز نام یک نوع سبزی است و بطور کلی نیز در زبان فارسی کهن معنی سبز می‌دهد و در مجموع می‌توان آن را به معنای زمین سبزنامید). ابوموسی یک نام جدید است و سابقه آن به حدود بیشتر از یکصد سال قبل برمی‌گردد که یکی از ساکنان بنام ابوموسی این نام را بجای بوموسو رایج ساخت.

حاکمیت ایران بر جزایر ابوموسی، تنب بزرگ و تنب کوچک در دورهٔ امپراطوری‌های ایلامی، ماد، هخامنشی، اشکانی و ساسانی ریشه دارد. در این دوران نظم و امنیت ایرانی  بر سراسر این پهنه آبی خلیج فارس و جزایر آن حکم‌فرما بود. جزایر سه‌گانه در سال ۱۹۰۸ به طور کامل تحت اشغال بریتانیا به عنوان قیم رسمی امارات متصالحه در آمد اما تا سال ۱۹۷۱ هیچ کدام از دولت‌های ایران این اشغال را قبول نداشته و ابوموسی به همراه تنب بزرگ و کوچک در تقسیمات کشوری ایران قرار داشتند.

 

طرح ابوموسی - با جمعیت 75 میلیون، داریوش (محمد) آقاعلیخانی - ایرانبوم

 

طرح به مناسبت روز خلیج‌فارس، مهدی رستمی -  ایرانبوم

طرح شادباش به مناسبت‌های ویژه اردیبهشت‌ماه، روز بزرگداشت حکیم توس + روز خلیج‌فارس، یاسمین مجتهدپور -  ایرانبوم

طرح ویژه «ابوموسی جزیره ایرانی»، تارنمای پژوهش‌های خلیج فارس

«نگاه شما»: زمین چمن جزیره ابوموسی، تارنمای تابناک

محمود فیض آبادی در مطلب ارسالی برای «نگاه شمای تابناک» نوشته است:
امروز علاقه‌مند شدم جزیره زیبای ابوموسی را با استفاده از نقشه‌های ماهواره‌ای گوگل ببینم. داشتم این جزیره رو می‌دیدم که زمین چمن جزیره ابوموسی نظرم رو جلب کرد. تصویر این زمین چمن را برای شما فرستادم. مختصات زمین چمن در زیر تصویر آمده و شما می‌توانید چک کنید.

خليج فارس تا هميشه

 

کاریکاتور/ امارات چه چیزی را می خواهد؟ - برگرفته از تارنمای الف


کاریکاتور/ امارات چه چیزی را می خواهد؟ - برگرفته از تارنمای الف

دیدگاه‌ها   

+1 #2 Guest 1391-02-11 19:22
ياد خرشمهر و آزادسازي آن افتادم
يك عكسي در ورودي شهر خرمشهر نصب شده بود كه به شهر خرمشهر خوش آمديد جمعيت 36 ميليون ياد همه شهدا و جانباختگان در راه خدا و براي ايران را گرامي ميداريم
نقل قول کردن
+3 #1 Guest 1391-02-06 18:32
امیدوارم با پایداری و همدلی همه ی ایرانیان ، بدون در نظر گرفتن هیچ نوع تفکر سیاسی خاص ، نگذاریم اعراب ، و دولت های غربی که همیشه چشم به این آب و خاک داشته و دارند ، به این خواسته ی شوم یعنی مالکیت این جزایر دست یابند.
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه