سه شنبه, 29ام اسفند

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی دیده‌بان خلیج فارس نظرات جالب اهالی ابوموسی درباره ادعای امارات- ابوموسی؛ محبوب ایرانیها

دیده‌بان خلیج فارس

نظرات جالب اهالی ابوموسی درباره ادعای امارات- ابوموسی؛ محبوب ایرانیها

خبرگزاری مهر: گنبد سلطانیه از دیرباز به عنوان یک اثر ارزشمند و مهم تاریخی مورد توجه علاقمندان به میراث کهن ایران زمین و دوستداران میراث جهانی بوده و به عنوان یک اثر ثبت شده در یونسکو نیازمند توجه ویژه است، ولی شکاف ها و ترک های عمیق در کاشی کاریها، بدنه و اسلیمی های داخلی، گنبد سلطانیه را تهدید می کند.

Air Jordan 1 Blue Chill Womens CD0461 401 Release Date 4 | Air Jordan 4 Retro "White Oreo" CT8527 - 100 , NETWORK-PRESIDENTS Store - nike zoom hypercross trainer turquoise gold rings

به گزارش خبرنگار مهر، گنبد تاریخی سلطانیه به عنوان هفتمین اثر تاریخی ایران ثبت شده در یونسکو همواره در کانون توجه فعالان و دلسوزان عرصه میراث فرهنگی بوده و متولیان امر نیز بنا به گفته های خود کوشیده اند در راستای حفظ و نگهداری از این بنای ارزشمند تاریخی تلاش کنند.

کشورهای بیگانه به دلیل موقعیت استراتژیک جزیره همیشه قصد داشته اند هر طور شده آنها را از آن خود کنند چه زمانی که در اختیار بریتانیایی ها قرار گرفت چه اکنون که اعراب کشور تازه تاسیس امارات ادعای مالکیت بر آن را دارند. آن هم به دلیل سکونت تنها چهار نفر اماراتی در روستای کوچکی در ابوموسی. با جمعیتی که بیشتر آنها ملیت کشورهای دیگر را دارند.

در این میان ادعای مالکیت اماراتی‌هایی که تا 40 سال پیش جهان کشوری به این نام را به رسمیت نمی شناخت بر جزایر سه گانه خلیج فارس از جمله ابوموسی، تنب بزرگ و تنب کوچک به حدی برای ساکنان جزیره ابوموسی بی اهمیت است که تنها در مقابل شنیدن این صحبتها عنوان می کنند اماراتی ها رعیتهایی بودند که ایران اجازه داد گوسفندشان را برای چرا به این سرزمین بیاورند اما حالا که عده محدودی از آنها در ابوموسی اجازه اقامت دارند ادعا می کنند جزیره مال آنهاست درحالی که اگر حتی یک بار به جزیره سفر می کردند متوجه اشتباهاتشان می شدند!

نیشخند اهالی جزیره ابوموسی به اظهارات اماراتی ها

کارشناسان مسائل بین المللی هم این روایت اهالی را که شیخ نشینان عرب زمانی با اجازه دولت ایران برای چرای گوسفندان از مراتع سرسبز خلیج های ایرانی استفاده می کردند تایید می کنند.

با این حال مردم جزیره ابوموسی هر کدام نظرات مختلفی و البته واحدی درباره ادعاهای واهی امارات دارند.

مانند قاسم رستاخیز که کارش ماهیگیری در آبهای خلیج فارس است. رستاخیز هم مانند بسیاری از اهالی جزیره اهل بندرعباس است و برای گذراندن زندگی چند سالی است به اینجا آمده و تنها از همین راه نان می خورد.

او هم مانند اهالی دیگر جزیره درباره ادعاهای امارات نیشخندی می زند و می گوید: ابوموسی خاک ایران است. مال ماست. امارات هم زیاد حرف می زند چون نمی تواند این خاک را از ما بگیرد. آنها حتی حق حرف زدن هم ندارند.

رستاخیز ادامه می دهد: وقتی این صحبت ها مطرح شد مردم اینجا هیچ واکنشی نشان ندادند چون مطمئن هستند امارات نمی تواند با ایران مقابله کند و نیروهای نظامی جزیره هم حق پرواز در آسمان و شنا در خلیج را به آنها نمی دهند به همین دلیل از اینکه می بینیم خارجی ها چقدر از اینکه جزیره مال ایران است حسودی می کنند، خوشحالیم!

اماراتی ها از پوشش زنان در مراسم استقبال از احمدی نژاد تعجب کردند

در همین حال اعظم کریم زاده، همسر رستاخیز که متوجه می شود صحبت درباره ابوموسی است می گوید: وقتی رئیس جمهور به اینجا آمد اماراتی ها ادعا کردند که ابوموسی مال آنهاست چون تا به حال مقامات مسئول اینجا نیامده بودند اما شنیدم که عربها گفته اند چرا زنان ابوموسی به جای چادر بندری چادر مشکی به سر کرده اند مگر آنها عرب نیستند؟ این نشان می دهد که حتی نمی دانند که همه مردم جزیره ایرانی هستند و از آنها فقط تعداد محدودی در جزیره زندگی می کنند.

بی اهمیتی ایرانیان ساکن آبی ترین جزیره خلیج فارس نسبت به این موضوع را حسن زاهدی هم تایید می کند و همانطور که به مشتری های مغازه لوکس فروشی اش پاسخ می دهد می گوید: یکی از عرب ها گفته که به زودی یک کشتی به جزیره می فرستد اما اماراتی ها نمی توانند از آسمان وارد جزیره شوند پس باید شناکنان بیایند که در آن صورت ما آنها را در تور ماهیگیری می اندازیم.

متجاوزان را مانند ماهی با نیزه شکار می کنیم

این تهدیدات و اظهارات واهی اعراب امارات به حدی برای مردم جزیره خنده دار است که محمد شرفی از ماهیگیران جزیره می گوید: برخی از ماهی های جزیره را با نیزه شکار می کنیم بگذارید اماراتی ها پایشان به جزیره برسد آنها را با نیزه گرفته و تحویل می دهیم!

او که از 15 سال پیش برای کار به جزیره آمده می گوید: آن زمان که عرب ها برای چراندن گوسفندهایشان به اینجا آمدند نباید اجازه می دادیم که تا هر وقت دوست داشتند در جزیره بمانند آن وقت دیگر نیم توانستند ادعای تصاحب سرزمین مان را بکنند!

رد ادعاهای اماراتی ها درباره جزایر ایرانی حتی در میان کودکان دبستان جزیره ابوموسی نیز نمود دارد آنقدر که اگر از یزد هم به این جزیره آمده باشند خود را جزیره ای می نامند مانند حسین علیپور دانش آموز کلاس دوم راهنمایی که می گوید: شنیده ام امارات درباره جزیره ما چی گفته اما می دانم که هیچ وقت نمی تواند بگوید ابوموسی جزیره آنهاست چون حتی در کتابهای جغرافی و تاریخی هم آمده که اسم جزیره ابوموسی وتنب بزرگ و کوچک ایرانی است... .

........

گزارش از فاطیما کریمی

عکس از محمد جعفری

 

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه