سه شنبه, 29ام اسفند

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی دیده‌بان خلیج فارس باستان‌شناس‌ها 3500سال تاریخ ایرانی را از بوموسی بیرون کشیدند - کشف 10محوطه پیش از تاریخ تا دوره قاجار در «بوموسی»

دیده‌بان خلیج فارس

باستان‌شناس‌ها 3500سال تاریخ ایرانی را از بوموسی بیرون کشیدند - کشف 10محوطه پیش از تاریخ تا دوره قاجار در «بوموسی»

برگرفته از روزنامه همشهری

باستان‌شناس‌ها در نخستین‌بررسی‌های باستان‌شناسی در جزیره بوموسی در جنوبی‌ترین نقطه از خاک ایران در آب‌های خلیج‌فارس آثار و محوطه‌های به جای مانده از دوران پیش از تاریخ تا دوره قاجار را کشف کرده‌اند که حضور ایرانی‌ها از 3500سال پیش تاکنون در جزیره بوموسی را اثبات می‌کند.

با توجه به آثار به‌دست آمده در بوموسی ادعای واهی کشورهای عرب حاشیه جنوبی خلیج‌فارس درخصوص مالکیت جزایر سه گانه ایران برای چندمین بار مردود است. جزیره ایرانی بوموسی که اکنون به‌عنوان منطقه نمونه گردشگری کشور اعلام شده است در چند کیلومتری کشور امارات در میان آب‌های خلیج‌فارس قرار دارد.

اثبات تاریخ ایرانی در بوموسی

پیش‌تر به‌دلیل نبود تردد در این جزیره ایرانی کشورهای عرب حاشیه جنوبی خلیج‌فارس در منازعات سیاسی ادعای مالکیت این جزیره را به همراه دو تنب کوچک و بزرگ ایرانی مطرح می‌کردند که اکنون بررسی‌های باستان‌شناس‌ها 3500سال مالکیت ایران بر جزیره بوموسی را اثبات کرده است. در تازه‌ترین خبرها پس از آنکه باستان‌شناس‌ها برای بررسی تاریخی بوموسی به این جزیره 20کیلومتری در جنوبی‌ترین نقطه از خاک کشور در میان آب‌های خلیج‌فارس پرواز کردند مالکیت تاریخی ایران با استناد به محوطه‌های باستانی به دست آمده از دوران پیش از تاریخ تا دوره قاجار به اثبات رسید.

رئیس پژوهشکده باستان‌شناسی کشور با اعلام این خبر که بررسی‌های باستان‌شناسی در جزیره بوموسی، حضور ایرانیان را از دوران پیش از تاریخ در این محل ثابت کرده است صبح دیروز به ایسنا گفت: در مرحله نخست بررسی‌هایی که در جزیره بوموسی انجام شد، 10محوطه تاریخی به‌دست آمد که دوران پیش از تاریخ تا قاجاریه را در برمی‌گیرد که نشان از حضور پررنگ ایرانی‌ها در طول این دوران تاریخی در جزیره بوموسی دارد.

عباس مقدم با اعلام این خبر که گروه باستان‌شناسی برای بررسی‌های ابتدایی به جزیره بوموسی سفر کرده و قصد بررسی تمامی جزیره را نیز داشت که به دلایل مختلف امکان بررسی‌ها فراهم نشد، گفت: در جزیره بوموسی بندرگاهی وجود دارد که نیاز است باستان‌شناسی زیر آب در آن انجام شود، ولی فعلا در خود جزیره کاوش‌های باستان‌شناسی برنامه‌ریزی شده که به‌زودی شروع می‌شود.نام بوموسی در نقشه‌ها و اسناد تاریخی، بوموو به‌معنای آب، گپ سبزو (جای سبز) و بوم سوز یا بوموسو (مکان سبز) آمده است.

همزمان با برقراری امکان بازدید خبرنگاران و فعالان صنعت گردشگری از ظرفیت‌های گردشگری جزیره بوموسی در ابتدای سال‌جاری و پس از آن انتخاب بوموسی به‌عنوان منطقه نمونه گردشگری کشور قرار شد که گروهی از باستان‌شناس‌ها به‌منظور بررسی محوطه‌های تاریخی و باستانی این نقطه از کشور فعالیت باستان‌شناسی خود را در بوموسی شروع کنند، اما سفر باستان‌شناس‌ها به این جزیره ایرانی به دلایل مختلف به تاخیر افتاد تا آنکه بیش از یک‌ماه پیش سرانجام باستان‌شناس‌ها موفق به حضور در جزیره بوموسی و انجام بررسی‌ها و گمانه‌زنی‌های نخست درخصوص محوطه‌های باستانی و آثار تاریخی این جزیره شدند.

تداوم کاوش‌های تکمیلی

بررسی‌های نخست باستان‌شناس‌ها از وجود آثاری متعلق به 3500سال پیش تا دوره قاجار پرده برداشت. براساس آنچه سرپرست هیأت باستان‌شناسی اعزام شده به جزیره بوموسی اعلام کرده، آثار به‌دست آمده از این جزیره حضور تاریخی ایرانی‌ها در بوموسی و ایرانی بودن این جزیره را بیش از گذشته به اثبات رسانده است.

آنطور که عباس مقدم رئیس پژوهشکده باستان‌شناسی به ایسنا گفته است، پس از یک و نیم‌ماه هماهنگی حدود سه هفته قبل اعضای تیم باستان‌شناسی به سرپرستی محمد اسماعیل اسماعیلی، متخصص باستان‌شناسی خلیج‌فارس در دوره اسلامی از دانشگاه تهران و علیرضا خسروزاده، متخصص باستان‌شناسی خلیج‌فارس در دوره‌های اشکانی و ساسانی از دانشگاه شهرکرد به بوموسی سفر کردند که نتیجه بررسی‌های نخست آنها 3500سال تاریخ ایرانی در این جزیره را به اثبات رساند.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه