جمعه, 10ام فروردين

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی زیست بوم ضرورت کاهش سالانه ۱۰۰هزار مترمکعب برداشت از جنگل‌ها

زیست بوم

ضرورت کاهش سالانه ۱۰۰هزار مترمکعب برداشت از جنگل‌ها

برگرفته از همشهری آنلاین

رئیس انجمن علمی جنگلبانی ایران با اشاره به ضرورت اجرای طرح تنفس جنگل‌ها در کشور می‌گوید که اگر دولت به اندازه اعتباری که برای یک تیم فوتبال هزینه می‌شود برای طرح تنفس جنگل هزینه کند رویشگاه‌های جنگلی شمال را می‌توان حفظ کرد.

دکتر هادی کیادلیری به مهر گفته است در حال حاضر سالانه 850هزار مترمکعب چوب از جنگل‌های شمال برداشت می‌شود درحالی‌که با اجرای طرح تنفس جنگل ظرف 10سال می‌توان با کاهش سالانه 100هزار مترمکعب، این میزان را به صفر رساند و با واردات چوب این کاهش را جبران کرد.

از نگاه منتقدان

طرح تنفس جنگل نخستین‌بار در سال‌های 1379و 1380از سوی سازمان حفاظت محیط‌زیست پیشنهاد شد و تحت پیگیری قرار گرفت. براساس این طرح، طی 10سال هرگونه برداشتی از جنگل متوقف می‌شود. طرفداران این طرح معتقدند که اجرای طرح تنفس، باعث می‌شود جنگل توان بازسازی و ترمیم خود را به‌دست آورد و در نتیجه تخریب‌های ناشی از برداشت‌های بی‌رویه ترمیم شود.

همزمان با رسانه‌ای‌شدن طرح تنفس جنگل،اما برخی اجرای این طرح را مغایر با مصالح جنگل عنوان کردند. برای نمونه، دکتر محمد امینی، رئیس وقت مرکز تحقیقات منابع طبیعی و کشاورزی استان مازندران در قامت یکی از منتقدان جدی طرح تنفس جنگل، به همشهری گفت که «تنفس برای جنگل‌های شمال معنی ندارد زیرا جنگل‌های شمال یک رویش مستمر و اکوسیستم‌ جاری دارد. به همین دلیل اگر بهره‌برداری از جنگل‌ها متناسب با تولید این رویشگاه‌ها باشد به‌طوری که «بهره» را برداریم نه اصل «سرمایه» را مشکلی برای جنگل پیش نمی‌آید.»

او در همان گفت‌وگو با اشاره به اینکه بهره جنگل شامل چوب و محصولات جانبی جنگل مانند کود، خاک، قارچ و گیاهان دارویی است، تأکید کرد که «اگر بهره‌برداری در حد تولید و ظرفیت جنگل باشد صدمه‌ای به آن نمی‌زند ولی اگر بهره‌برداری بیش از ظرفیت جنگل باشد به‌ویژه اگر در سطوح گسترده و به‌صورت مستمر اتفاق بیفتد قابلیت ترمیمی که در جنگل وجود دارد سرعتش کمتر از برداشت‌ها می‌شود و در نتیجه تخریب کمی و کیفی جنگل را درپی می‌آورد.»

به گفته امینی «طرح تنفس اگر به‌معنای تعطیلی طرح‌های جنگلداری باشد فضا را برای فرصت‌طلبان، زمین‌خواران و تجاوز به جنگل فراهم می‌سازد زیرا اغلب جاده‌های آسفالت شده و نشده در عرصه‌های منابع طبیعی شمال کشور به‌دلیل کمبود اعتبارات، نبود تاسیسات اطفای حریق و نبود مجوزهای جذب نیرو فاقد حفاظت و پوشش حفاظتی است.»

عبدالعظیم آقاجانی‌چوبری، دبیر انجمن کارفرمایان صنایع چوب ایران از دیگر منتقدان طرح تنفس جنگل، طی اظهاراتی به همشهری گفت که «تجربه نشان داده هر جا جنگل توسط صنعت و یا مجریان طرح‌های جنگلداری اداره شده، امکان تجاوز به عرصه جنگل و تخریب جنگل و قاچاق چوب، به‌شدت کاهش یافته و متوقف شده؛ زیرا جنگل همواره تحت نظارت و مدیریت مجریان طرح‌های جنگلداری قرار داشته است.» به گفته وی «مجریان طرح‌های جنگلداری به‌منظور جلوگیری از وقوع جرم در این حوزه و جلوگیری از پرداخت جرایم سنگین ناگزیرند با استفاده از عوامل محلی خود از تخریب، قطع غیرمجاز درخت و قاچاق چوب، جلوگیری کنند و در نتیجه امکان سوءاستفاده از عرصه‌های جنگلی به حداقل می‌رسد.»

ضرورت اجرای طرح آمایش سرزمین

دکتر هادی کیادلیری، رئیس انجمن علمی جنگلبانی ایران و رئیس دانشکده کشاورزی و منابع طبیعی واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی اما از زاویه دیگری به بررسی طرح تنفس جنگل پرداخته است. او روز گذشته با اعلام اینکه اجرای طرح تنفس جنگل با کاهش تدریجی بهره‌برداری از جنگل‌ها عملی است به مهر گفته است که طرح تنفس جنگل طرح خوبی است به شرط آنکه به‌تدریج و طی 10سال اجرا شود.

به گفته وی، از آنجا که در کشور ما طرح آمایش سرزمین برای بهره‌برداری از جنگل‌ها انجام نشده و برداشت چوب از آستارا تا گلیداغی در جنگل‌های شمال با یک روش و یک فرمول انجام می‌شود، اجرای طرح تنفس جنگل‌ها که از سوی برخی مسئولان مطرح شده ضروری به‌نظر می‌رسد.

آنطور که این استاد دانشگاه می‌گوید اگر دولت مدعی حفاظت از جنگل‌ها و مراتع به‌عنوان سرمایه‌های تاریخی و باستانی کشور است هیچ اشکالی ندارد که سالانه به اندازه یک تیم فوتبال برای این سرمایه ملی هزینه کند زیرا اگر امروز برای حفاظت از جنگل‌ها هزینه نشود در آینده نزدیک ناچار می‌شویم میلیاردها دلار مانند آنچه برای جنگل‌های زاگرس پیش آمده، هزینه کنیم. کیادلیری گفت: در حال حاضر میزان مصرف چوب در کشور 7میلیون مترمکعب در سال برآورد می‌شود درحالی‌که مجموع برداشت‌ها از جنگل‌ها و زراعت چوب و محصولات باغی کمتر از 3 میلیون مترمکعب در سال است؛ یعنی همین حالا قاچاق چوب بیش از دو برابر برداشت‌های قانونی در کشور است.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه