شنبه, 01ام ارديبهشت

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی زیست بوم محیط زیست کرمان در مرز بحران

زیست بوم

محیط زیست کرمان در مرز بحران

ریزگردها و خشکسالی شدید در کرمان در کنار استفاده‌ی غیرصحیح از منابع طبیعی و استفاده‌ی بی‌رویه از سموم و یا سم‌های تاریخ مصرف گذشته و سلاح‌های مجاز و غیرمجاز و آلاینده‌های کارخانه‌های صنعتی در کرمان محیط زیست پهناورترین استان کشور را در معرض تهدید قرار داده است.

adidas heliopolis hotel in dubai , adidas concord ankle fur sneakers boys running Release Date Info , MysneakersShops | Latest Releases , IetpShops - Women's Nike Air Jordan 1 trainers - nike air force suede blauw shoes boots sale free

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، خشکسالی‌های متمادی و برداشت بی‌رویه از آب‌های زیرزمینی در 20 سال اخیر و نیز استفاده زیاد کود و سم برای افزایش تولید، سبب آلوده شدن آب‌های زیرزمینی و افزایش املاح معدنی آن شده است و بخش اعظمی از منابع آب‌های زیرزمینی، جنگل‌ها، مراتع بعلت عدم آینده‌نگری کافی و نگاه سطحی به منابع طبیعی، تخریب شده است و در صورت ادامه‌ی روند فعلی این مهم می‌تواند به یک بحران زیست محیطی بزرگ تبدیل شود.

به گزارش ایسنا، «محمود صفرزاده»، رئیس سازمان حفاظت محیط زیست استان کرمان می‌گوید: استان کرمان بعنوان بزرگ‌ترین استان کشور با اقلیم گسترده‌ای نمونه‌های گوناگون گیاهی و جانوری را در خود جا داده است و بسیاری از گونه‌ها منحصر به فرد و برخی در معرض انقراض هستند.

وی ادامه می‌دهد: در استان کرمان 22 منطقه تحت پوشش سازمان حفاظت محیط زیست است که بیش از دو میلیون و 700 هزار هکتار از مساحت استان را دربر می‌گیرد.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست استان کرمان با بیان اینکه استان کرمان با چالش‌های مختلفی در حوزه‌های زیست محیطی مواجه است، می‌افزاید: خشکسالی و بحران کمبود آب، مهم‌ترین چالش زیست‌محیطی استان کرمان است و در کنار آن باید به بحث ریزگردها در استان و استفاده‌ی گسترده از سلاح‌های مجاز و غیرمجاز اشاره کنم که حیات‌وحش و گونه‌های جانوری این خطه را تهدید می‌کند.

صفرزاده با انتقاد از مصرف گسترده از کود و سموم شیمیایی در مزارع و باغ‌ها از وجود 250 هزار هکتار جنگل و تاغ‌زار در دشت‌های استان کرمان خبر می‌دهد و می‌گوید: بحث استفاده از کود و سموم یکی از دغدغه‌های اصلی فعالان عرصه‌ی محیط زیست است، متأسفانه استفاده‌ی بی‌رویه از سموم و یا سم‌های تاریخ مصرف گذشته و رده خارج در مزارع کشاورزی سبب شده تا به خاک و منابع آبی آسیب‌ها و آلودگی‌هایی وارد شود.

صفرزاده ادامه می‌دهد: در 22 منطقه تحت پوشش چهار پناهگاه حیات‌وحش، 10 منطقه‌ی حفاظت شده و پنج منطقه‌ی شکار ممنوع وجود دارد، که از حدود 8000 گونه گیاهی، 1350 گونه در استان کرمان وجود دارد.

وی ادامه می‌دهد: استان کرمان 11 درصد مساحت کشور را دربرگرفته است و با جمعیت ویژگی‌های خاص جغرافیایی و توپوگرافی که دارد می‌توان گفت ویترینی از تنوع زیستی در کشور است.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست استان کرمان می‌افزاید: 15 درصد عرصه‌های استان تحت نظارت سازمان حفاظت محیط زیست قرار دارد، که در آن 10 منطقه حفاظت شده، شش منطقه‌ی شکار ممنوع و چهار پناهگاه حیات‌وحش وجود دارد که برای حفاظت از این میزان عرصه به 750 محیط بان نیاز است و هم‌اکنون 109 محیط‌بان مسئولیت حفاظت از دو میلیون و 700 هزار هکتار از اراضی تحت پوشش را برعهده دارند.

صفرزاده می‌گوید: برآورد ریالی برای تأمین زیرساخت‌های لازم بمنظور افزایش سطح حفاظت از مناطق زیست محیطی حدود 83 میلیارد تومان است.

وی ادامه می‌دهد : چهارمیلیون هکتار از کویر لوت ایران در کرمان قرار گرفته و 4.2 میلیون هکتار از شن‌زارهای فعال در این خطه وجود دارد.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست استان کرمان می‌گوید: در استان کرمان 16 نقطه‌ی بحرانی در بحث شنزارها وجود دارد و 6 میلیارد و 400 میلیون تومان اعتبار برای مقابله با این معضل نیاز است.

صفرزاده با بیان اینکه 1400 گونه حیات‌وحش در کشور 334 گونه در استان کرمان شناسایی شده است، می‌گوید : 70 گونه حیات‌وحش استان کرمان در معرض تهدید هستند که از مهم‌ترین آنها می‌توان به خرس سیاه آسیایی، گورخر، یوزپلنگ آسیایی، هوبره و دیگر پرنده‌های شکاری اشاره کرد.

وی ادامه می‌دهد: هم‌چنین از 8000 گونه گیاهی در کشور 800 گونه در استان کرمان شناسایی شده‌اند و براین اساس استان کرمان 17 درصد گونه‌های گیاهی و 24 درصد گونه‌های جانوری کشور را در خود جا داده است.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست استان کرمان در خصوص تالاب جازموریان نیز می‌گوید: ایجاد سدهای بالادستی سبب خشک شدن این تالاب شده که پیگیری‌هایی برای رهاسازی آب از طریق وزارت نیرو در حال انجام است و معتقدیم سدسازی نباید سبب از بین رفتن عرصه‌های زیست محیطی شود احیای تالاب جازموریان با هدف مقابله با ایجاد ریزگردها، به اعتبارات ویژه دولتی نیاز دارد و پیگیری‌ها برای احیای تالاب جازموریان وجود دارد.

صفرزاده وسایل نقلیه صحرایی، قرنطینه و تیمار حیات‌وحش، مرمت، تجهیز و بازسازی ساختمان‌های محیط بانی، احداث آزمایشگاه در همه‌ی شهرستان‌ها و نیز تجهیز آزمایشگاه‌های موجود را نیاز فوری این سازمان عنوان می‌کند.

وی در خصوص آلاینده‌های کارخانه‌های کک سازی زرند می‌گوید: محیط زیست موظف است همه‌ی خروجی‌های صنایع را پایش کنند، و صنایع بزرگ مهلت دارند تا پایان امسال از طریق خوداظهاری به سازمان حفاظت محیط زیست متصل شوند و میزان آلایندگی صنایع خود را گزارش کنند سازمان حفاظت محیط زیست همواره به وظایف خود درباره میزان آلایندگی کارخانجات و صنایع عمل می‌کند و اگر مشخص شود صنعت آلایندگی دارد، به آنها فرصت داده می‌شود تا در یک مقطع زمانی خاص آلایندگی خود را برطرف کنند.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست استان کرمان در خصوص فعالیت معدن‌های منطقه‌ی کوه‌شاه نیز می‌گوید: هم‌اکنون مجوز فعالیت در این منطقه لغو شده و هیچ فعالیت معدنی در آن نمی‌شود.


«صحتی ثابت»، کارشناس مسئول حیات وحش اداره‌کل محیط زیست استان کرمان نیز می‌گوید: بعضی از گونه های حیات وحش استان در معرض خطر انقراض هستند،که خرس سیاه آسیایی، یوزپلنگ آسیایی و گورخر ایرانی از جمله ی این گونه ها هستند .

وی ادامه می‌دهد: خرس سیاهی که در استان کرمان وجود دارد، آخرین گونه‌ی خرس سیاه در دنیاست، و در ایران تنها 250 قلاده از این خرس وجود دارد.

کارشناس مسئول حیات وحش اداره‌کل محیط زیست استان کرمان می‌گوید : 70 قلاده یوزپلنگ آسیایی نیز در کشور وجود دارد که این حیوان نیز از گونه‌های رو به انقراض است.

صحتی ثابت با بیان اینکه در استان کرمان تاکنون بیش از 1350 گونه گیاهی جمع‌آوری و شناسایی شده است، خاطرنشان می‌کند: از این تعداد 308 گونه معادل 24.4 درصد، شامل گونه‌های دارویی و اسانس‌دار بوده و بیش از 10 درصد آن شامل گونه‌های اندمیک و نادر و یا در معرض خطر انقراض است.

وی می‌افزاید: هم‌چنین 1132 گونه‌ی مهره‌دار از رده‌ی پرنده، پستاندار، خزنده، دوزیست و ماهیان در ایران زیست می‌کنند که 334 گونه از انواع رده‌های نامبرده شده در استان کرمان وجود دارد.

این کارشناس مسئول حیات‌وحش اداره‌کل محیط زیست استان کرمان مناطق شکار ممنوع و قرق اختصاصی در استان کرمان را شامل پنج منطقه‌ی شکار ممنوع و یک منطقه‌ی قرق اختصاصی دانست و گفت: وسعت این مناطق 404 هزار هکتار است که معادل 2.3 درصد مساحت استان است که در مناطق شکار ممنوع اگر زیستگاه حساس نباشد، مجوز صنعتی معدنی ارائه می‌شود در حالی که مناطق حفاظت شده و اثر «طبیعی - ملی» ممنوعیت ویژه‌ای دارند.

صحتی ثابت ادامه می‌دهد: محیط زیست استان کرمان هم‌زمان با بروز خشکسالی‌های پی در پی در سالیان اخیر به شدت تخریب شده بنحوی‌که به عقیده کارشناسان در صورت ادامه روند فعلی و حتی در صورت بروز بارندگی کافی، برای احیای این منابع مدت زمان طولانی باید طی شود.

وی می‌گوید: اقتصاد بیشتر مردم کرمان به کشاورزی وابسته است و این در حالی است که با کاهش آب‌های زیرزمینی و فرسایش خاک و تخریب محیط زیست می توان پیش‌بینی کرد که در آینده‌ی نه‌چندان دور، استان با بحرانی بزرگ مواجه می‌شود که در این میان جمعیت روستایی بیشترین ضربه را متحمل می‌شود.

این کارشناس مسئول حیات‌وحش اداره‌کل محیط زیست استان کرمان می‌گوید: 17 سال گذشته استان کرمان با خشک‌سالی روبه‌رو بوده و همین مسأله تهدیدی برای وحوش و دیگر حیوانات و در مجموع محیط زیست محسوب می‌شود.

صحتی ثابت می‌افزاید: استان کرمان به شدت به سمت صنعتی شدن و تولید فولاد و مس پیش می‌رود و وجود شهرک‌ها و نواحی صنعتی می‌تواند برای محیط زیست خطراتی را ایجاد کند که باید هم از آن‌ها در توسعه‌ی اقتصاد استفاده کرد و هم به اشتغال‌زایی پرداخت و در چنین شرایطی باید به‌گونه‌ای عمل تا محیط زیست حفظ شود.


گزارش از: «فرزانه لشکری»، خبرنگار ایسنا

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه