پنج شنبه, 09ام فروردين

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی زیست بوم بیابانی شدن ساوه را تهدید می‌کند

زیست بوم

بیابانی شدن ساوه را تهدید می‌کند

‌رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان ساوه بیابانی شدن را تهدیدی در برابر این شهرستان عنوان کرد.

new nike football boots 2012 2017 - 002 - Nike Air Max 270 ESS Ανδρικά Παπούτσια Γκρι / Λευκό DM2462 | Nike Air Force 1 Shadow Black Friday Sale , IetpShops , nike tiempo leather turf 2010

"سهراب پاژنامه" در حاشیه بازدید رئیس دادگستری استان مرکزی و جمعی دیگر از مقامات استانی و شهرستانی از پروژه بیابان‌زدایی منطقه طراز ناهید ساوه در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)- افزود: منطقه طرازناهید ساوه یکی از کانون‌های بیابان‌زایی این شهرستان به شمار می‌رود که از جمله پروژه‌های اولویت‌دار بیابان‌زدایی است.

وی بیان کرد: به منظور نجات این مراتع فقیر‌ از بیابانی شدن، اجرای طرح اصلاح و احیای مراتع منطقه در قالب اجرای پروژه‌های کاشت نهال، کپه‌کاری و حفاظت و قرق از برنامه‌های اساسی پیش‌ روی منابع طبیعی این شهرستان است‌.

به گفته وی، در صورت عدم اجرای این طرح، بیابان‌زایی این شهرستان را تهدید خواهد کرد و شاهد بروز گردوغبار و نیز طوفان خواهیم بود که مشکلات زیست محیطی خاص خود را به همراه دارد.

وی با اشاره به اجرای طرح بیابان‌زدایی با همکاری اتباع افاغنه مستقر در مهمانشهر شهید ناصری ساوه گفت: در این منطقه نهال اسفناج وحشی یا آتریپلکس کاشته می‌شود که نیاز به آب زیاد ندارد و با گذر زمان باعث بیابان‌زدایی می‌شود.

رئیس منابع طبیعی ساوه در ادامه با اشاره به روند اجرای این پروژه اظهار کرد: اجرای طرح‌های بیابان‌زایی در قالب کلاس‌های آموزشی به جهت توانمندسازی افاغنه با مشارکت کمیساریای عالی سازمان ملل متحد در امور پناهندگان و سازمان جنگل‌ها در حال انجام است.

وی با بیان اینکه طرح بیابان‌زدایی منطقه طرازناهید ساوه با اعتباری بالغ بر ۱۰ میلیارد ریال و به مدت یک سال به مرحله اجرا در آمده است، اظهار کرد : فاز اول طرح بیابان‌زدایی روستای طرازناهید در سطح ۵۸۰ هکتار از اراضی بیابانی ساوه و با کاشت ۱۴۵ هزار اصله نهال آتریپلکس(اسفناج وحشی) اجرا شد.

وی با بیان اینکه گونه‌های گیاهی آتریپلکس در برابر خشکی و کم‌آبی مقاوم بوده و سازگار با آب و هوای این شهرستان هستند، ادامه داد: استفاده از این‌ گونه پوشش ‌گیاهی برای حفظ و مقاوم‌سازی خاک‌های فقیر با توجه به شرایط اکولوژیک منطقه مورد توجه قرار گرفته است.

پاژنامه تصریح کرد: مرحله دوم این طرح شامل کشت بوته‌های آتریپلکس است که با هدف جلوگیری از گسترش اراضی بیابانی، احیای اراضی و جلوگیری از تولید ریزگردها به اجرا درآمده است.

وی با اشاره به اجرای پروژه گشت و مراقبت از عرصه‌های منابع طبیعی بیان کرد: به منظور جلوگیری از تخریب و تصرف این اراضی و نیز چرای دام، ‌اکیپ‌های گشت و مراقبت به طور جدی در حال انجام وظیفه هستند.

به گفته وی، در دو سال گذشته اعتبارات بین‌المللی برای اجرای این پروژه در شهرستان تخصیص یافته است، اما در سال جاری فقط یک میلیارد ریال اعتبار ملی منظور شد که آن هم صرف پنج مرحله آبیاری و نیز قرق شده است.

پاژنامه خاطرنشان کرد: برای اجرای کامل پروژه بیابان‌زدایی در شهرستان ساوه و جلوگیری از بیابانی شدن منطقه نیازمند تخصیص اعتبارات بیشتری هستیم، که امیدواریم محقق شود.

وی طرح بیابان‌زدایی روستای طراز ناهید از توابع بخش مرکزی ساوه را به عنوان اولین طرح جامع و مدون در این شهرستان ذکر کرد و ادامه داد: منطقه بیابانی طراز ناهید با مساحتی معادل 32080 هکتار از 21 منطقه سامان عرفی شامل 12 روستا تشکیل شده است که در فاصله 20 کیلومتری شمال شرقی شهرستان قرار گرفته است.

پاژنامه با بیان اینکه منطقه طراز ناهید جزو اراضی پست و کم ارتفاع بوده و بارندگی سالانه ناچیزی معادل 180 میلیمتر بصورت پراکنده دارد‌، تصریح کرد: متوسط درجه حرارت منطقه 17 درجه سانتیگراد و تبخیر و تعرق 1200 میلیمتر در واحد سطح است که خود از عوامل محدودکننده اقلیمی به شمار می‌آید و در بعضی مواقع بطور نسبی بادها دارای شدت نسبتا زیادی هستند که زمینه فرسایش بادی را در منطقه ایجاد کرده است.

به گفته وی، شهرستان ساوه در شمال شرقی استان مرکزی واقع شده و مساحتی معادل 451.44 کیلومتر مربع را در بر می‌گیرد که از این میزان مساحتی معادل 70 هزار هکتار را اراضی بیابانی منطقه تشکیل می‌دهد.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه