پنج شنبه, 09ام فروردين

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی زیست بوم فروچاله استهبان در حال بزرگ شدن - زمین‌های روستای هم‌جوار ترک خورد

زیست بوم

فروچاله استهبان در حال بزرگ شدن - زمین‌های روستای هم‌جوار ترک خورد

فروچاله منطقه ایج شهرستان استهبان در حال بزرگ‌تر شدن است و اوضاع را وخیم کرده است. زمین‌های اطراف روستای هم‌جوار فروچاله ترک‌خورده و اگر به خانه‌های مردم برسد باید محل کاملاً تخلیه شود.

new nike football boots 2012 2017 - 002 - Nike Air Max 270 ESS Ανδρικά Παπούτσια Γκρι / Λευκό DM2462 | Buy Branded Footwear & Shoes Online In India

خبرگزاری مهر: چندی پیش خبر رسید که فروچاله ای در روستای چاه دراز منطقه «ایج» شهرستان استهبان فارس ایجاد شده که قطری حدود ۲۰ متری و عمقی بالغ‌ بر ۸۰ متر دارد.

در این رابطه محققان تیم زمین‌شناسی به منطقه اعزام و با فروچاله ای عظیم مواجه شدند که خطرات زیادی را برای مردم داشت.

پس از انتشار گزارش خبرگزاری مهر در خصوص این فروچاله، به دستور معاون استاندار تیم‌های بررسی این پدیده تشکیل شد.

مسئولان مرتبط پس از بررسی و مقایسه فروچاله های دیگر کشور متوجه شدند که این فروچاله بزرگ‌ترین فروچاله کشور محسوب می‌شود.

رئیس سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی منطقه جنوب (مرکز شیراز) با اشاره به تشکیل کارگروهی برای بررسی وضعیت فرونشست در روستای چاه دراز ایچ در شهرستان استهبان گفت: به دنبال انتشار گزارش «بزرگ‌ترین فروچاله فارس نمایان شد/ احتمال ادامه ریزش زمین» در خبرگزاری مهر و بازخورد بسیار خوب آن در سطح کشور به دستور معاون عمرانی استاندار فارس کارگروهی برای بررسی عمق این فاجعه تشکیل شد.

طهمورث یوسفی ادامه داد: در این راستا تعدادی از اساتید دانشگاه شیراز با همکاری سازمان زمین‌شناسی گروهی تشکیل و شخص دکتر انتظامی معاون بخش مخاطرات سازمان زمین‌شناسی کشور برای بازدید از این منطقه به استان فارس سفر کرد.

فرونشست زیرساخت‌ها را نیز تحت تأثیر قرار داده و به دلیل بارندگی اخیر و نرم و مرطوب شدن خاک وضعیت بحرانی‌تر شده است
وی اظهار داشت: در این خصوص طی بازدید اخیری که به همراه تعدادی از اعضای این کارگروه از منطقه صورت گرفت،  مشخص شد که دیگر فروچاله استوانه‌ای نیست و به دلیل ریزش‌هایی که اخیراً داشته از این شکل استوانه‌ای خارج‌شده است.

رئیس سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی منطقه جنوب (مرکز شیراز) با اشاره به ایجاد این ترک و فرونشست در جاده مربوط به روستا بیان کرد: متأسفانه این فرونشست زیرساخت‌ها را نیز تحت تأثیر قرار داده و به دلیل بارندگی اخیر و نرم و مرطوب شدن خاک وضعیت بحرانی‌تر شده است.

وی از این فرونشست به‌عنوان بزرگ‌ترین فروچاله کشور یادکرد و گفت: این فرونشست‌ها به‌صورت ناگهانی روی نداده بلکه تدریجی بوده و طی چند مدت اخیر عریض‌تر و عمیق‌تر شده است و طی بررسی‌هایی که صورت گرفته مشخص‌شده که در سطح کشور چنین فروچاله ای با این ابعاد وجود ندارد.

اگر ترک در منازل روستای همجوار فروچاله دیده شد باید محل تخلیه شود

یوسفی با تأکید بر اینکه اگر ترک در منازل دیده شود باید روستا تخلیه شود، افزود: عواقب و خطرات این پدیده خسارات جبران‌ناپذیری را به همراه دارد. از این‌ رو ضروری است که هر چه سریع‌تر برای پیشگیری از افزایش این پدیده تدابیر ویژه‌ای اتخاذ شود.

وی ادامه داد: پدیده فرونشست فقط مربوط به استان فارس نیست بلکه در دیگر استان‌ها ازجمله کرمان و همدان نیز دیده‌ شده اما بر اساس عمق و قطر فرونشست در روستای استهبان در سطح کشور،این مورد در استان فارس بزرگ‌ترین فروچاله است که در این خصوص با بررسی مستندات می‌توان به آن پی برد.

رئیس سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی منطقه جنوب (مرکز شیراز) به اشاره به اینکه ترک زمین‌های اطراف روستا را فراگرفته، بیان کرد: این پدیده در مرز شهرستان استهبان و روستای دیندارلو که خودش نیز با این پدیده درگیر است رخ‌داده و بسیار نگران‌کننده است.

یوسفی تأکید کرد: این پدیده فقط به دلیل برداشت‌های بی‌رویه صورت نگرفته بلکه می‌تواند ناشی از فعال شدن گسل نیز باشد که تأثیر زیادی در ایجاد آن داشته است.

وی اظهار داشت: در حال حاضر گروهی کارشناس مطالعات خود را پیرامون این موضوع آغاز کرده‌اند تا پس از بررسی وضعیت سفره آب‌های زیرزمینی و گسل نظر قطعی خود را اعلام کنند.

پیش‌ از این یوسفی در گفت‌وگو با خبرنگار مهر اعلام کرده بود این فرونشست در طول جغرافیایی ۵۴ درجه و ۱۰ دقیقه و ۱۴ ثانیه و عرض جغرافیایی ۲۸ درجه ۵۷ دقیقه و ۹ ثانیه (منطقه فروچاله) در جنوب غرب شهر «ایج» و جنوب شهرستان استهبان در استان فارس قرار دارد.

وی در خصوص زمین‌شناسی منطقه اظهار داشت: منطقه ایج بر اساس تقسیم‌بندی‌های زمین‌شناسی در پهنه زاگرس واقع‌شده، ساختار کلی منطقه شامل ساختمان‌های طاقدیسی بزرگ است و با توجه به تکتونیک فعال و با شکستگی‌های محلی، لایه‌های سنگ آهکی بسیار خردشده و بلوک‌های بزرگ با مرزهای گسل در منطقه ایجادشده است.

یوسفی ادامه داد: خردشدگی و گسلش دارای بلورهای دوباره متبلور شده منجر به تشدید پدیده انحلال و ایجاد غارها و تونل‌ها زیرزمینی در منطقه شده است.

رئیس سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی منطقه جنوب (مرکز شیراز) گفت: دشت ایج یک دشت پایین افتاده است که توسط پرتگاه‌های گسلی احاطه‌شده و محل فروچاله در حاشیه نقطه‌ای از این پرتگاه‌ها ایجاد شده است.

وی ادامه داد: با بازدیدهای به‌عمل‌آمده وجود فروچاله‌های کوچک و گسیختگی‌های طویل در حاشیه این پرتگاه‌ها مشاهده‌شده که گویای فرونشست شدید در دشت ایج بوده و در هشت سال اخیر رخ‌ داده است.

یوسفی با اشاره به اینکه  برداشت‌های بی‌رویه آب در سال‌های اخیر در این منطقه سبب تشدید پدیده انحلال و نهایتاً ایجاد فروچاله در این منطقه شده، بیان کرد: با توجه به فرونشست سطح دشت بخش‌های دامنه‌ای نیز به علت تفاوت در نرخ فرونشست، شکاف‌های طویل و عمیقی را در حاشیه دشت شکل داده است.

مدیر گروه بخش زمین‌شناسی دانشگاه شیراز نیز در این خصوص به خبرنگار مهر گفت: اخیراً کارگروهی برای بررسی وضعیت این فرونشست تشکیل و در بازدیدی که داشته‌ایم و بر اساس اطلاعات اولیه به نظر می‌رسد این پدیده به دلیل برداشت بی‌رویه آب‌های زیرزمینی صورت گرفته باشد.

ضرغام محمدی افزود: با توجه به شرایطی که منطقه دارد پتانسیل ایجاد این فروچاله در ابعاد دیگر نیز وجود دارد ازاین‌رو باید مطالعات گسترده‌تری انجام شود.

وی با اشاره به اینکه باید اطلاعات لازم از اداره آب نیز گرفته شود، بیان کرد: به‌طور حتم نظر قطعی در خصوص این فروچاله و دلایل ایجاد آن ظرف یک هفته آینده اعلام می‌شود.

مدیر گروه بخش زمین‌شناسی دانشگاه شیراز با تأکید بر اینکه دانشگاه شیراز برای همکاری در این خصوص آمادگی کامل دارد، اظهار داشت: پس از تهیه نقشه‌ها و بررسی دقیق موضوع نتایج اعلام می‌شود.

فرماندار شهرستان استهبان نیز با اظهار نگرانی از وقوع این پدیده در روستای چاه دراز این شهرستان گفت: در هشتم آبان ماه سال جاری ایجاد این فروچاله در روستای مذکور به فرمانداری گزارش شد.

محمدمهدی شرفی ادامه داد: در بازدیدی که از محل انجام مشخص شد قطر این فروچاله ۲۰ متر و عمق آن ۱۰۰ متر است به همین دلیل موضوع به ستاد بحران اعلام شد.

قسمتی از جاده روستا شکاف برداشت به همین دلیل خودروها از تردد در این مسیر واهمه دارند و فرزندان روستاییان برای سوارشدن به سرویس باید یک هزار و ۵۰۰ متر پیاده‌روی کنند
وی با اشاره به اینکه زمین‌های اطراف نیز دچار این پدیده شده بودند، گفت: در این خصوص اکیپی از کشور و استان برای بررسی موضوع به این منطقه اعزام شدند.

فرماندار استهبان با تأکید بر اینکه در صورت نیاز این روستا تخلیه می‌شود، افزود: در حال حاضر ۱۲ خانوار در روستای چاه دراز زندگی می‌کنند که در صورت نیاز باید روستا را تخلیه کنند.

وی با اشاره به اینکه این روستا در چهار کیلومتری ایج قرار دارد، بیان کرد: قسمتی از جاده این روستا شکاف برداشت به همین دلیل خودروها از تردد در این مسیر واهمه دارند و فرزندان روستاییان برای سوارشدن به سرویس باید یک هزار و ۵۰۰ متر پیاده‌روی کنند.

شرفی بابیان اینکه تعدادی از احشام نیز در این فروچاله ها افتاده‌اند، گفت: در این خصوص نیز با گوسفندانی که در فروچاله ها افتاده بودند خارج شدند.

به گزارش مهر، در این رابطه مدیران استان باید نسبت به جلوگیری از بحران‌های احتمالی ناشی از پیشروی بیشتر فروچاله به‌سرعت تدابیر ویژه را اتخاذ کنند.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه