پنج شنبه, 09ام فروردين

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی زیست بوم درگیری مسلحانه‎ محیط‌بانان و شکارچیان

زیست بوم

درگیری مسلحانه‎ محیط‌بانان و شکارچیان

رئیس محیط‌زیست خرم‎آباد از دستگیری پنج شکارچی غیرمجاز در این شهرستان خبر داد.

75% - تسوق أونلاين في السعودية مع خصم 25 , أحذية ازياء رياضية الجري للرجال , adidas copa mundials in color today schedule 2016 , نمشي | air max 97 black undefeated , Kids Air Jordan — Rebel Engagement

امین مرادی در گفت‎وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، بیان کرد: طی گزارش همیاران فعال محیط‌زیست خرم‎آباد مبنی بر ورود شکارچیان غیرمجاز در منطقه آبستان کیان، محیط‌بانان به منطقه اعزام شدند.

وی اضافه کرد: پس از ایجاد درگیری مسلحانه‎ای بین محیط‌بانان و شکارچیان غیرمجاز، پنج متخلف تسلیم محیط‌بانان شدند.

مرادی ادامه‌داد: از متخلفان سه قبضه اسلحه ساچمه‌زنی و متاسفانه یک قطعه کبک به همراه ادوات سنتی شکار کبک (دیوجامه) کشف و ضبط شد.

جزئیات یک بیماری که گریبان زیستمندان پارک "بمو" را گرفت/ طاعون نشخوارکنندگان 20 سال پیش بروز کرد
 
خبرگزاری مهر: بررسی پیشینه بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک که اخیرا در پارک ملی بمو در نزدیکی شیراز گسترش یافته نشان می دهد که این بیماری 20 سال پیش نیز دیده شده بود و راه مقابله با آن نیز ضدعفونی محل و اقدامات مراقبتی است.

به گزارش خبرنگار مهر، پارک ملی بمو در نزدیکی شیراز به واسطه برخورداری از گونه های مختلف حیات وحش یک بانک ژنتیکی قوی محسوب می شود. کل و بز، قوچ و میش، آهو و ... ازجمله داشته های این پارک هستند.

اخیرا بیماری طاعون نوشخوارکنندگان کوچک گریبان حیوانات این پارک را گرفته و بالغ بر 30 راس حیوان را تلف کرده است.

پیش از این حمزه ولوی معاون محیط طبیعی محیط زیست فارس به خبرنگار مهر گفته بود که اقدامات کنترلی مانند دور نگه داشتن حیوانات اهلی از حیات وحش بمو، ضدعفونی کردن آبشخورها و... برای جلوگیری از سرایت این بیماری در حال انجام است.

وی همچنین تاکید کرده بود این بیماری با طاعون انسانی تفاوت دارد و به انسانها نیز منتقل نمی شود.

در این رابطه یک کارشناس حوزه محیط زیست با بیان اینکه این اولی بار نیست که  طاعون نوشخوار کنندگان به جان حیوانات بمو افتاده به خبرنگار مهر گفت: 20 سال پیش هم مورد مشابهی در همین منطقه ملی مشاهده شد که در آن سال نیز تعدادی از گونه ها از بین رفتند.

علمدار علمداری ادامه داد: 20سال پیش به خاطر ابتلا به بیماری و گسترش آن به دلیل واگیر بودن آن تعدادی تلفات در منطقه بمو داشتیم و از آن سال به بعد موردی از این بیماری گزارش نشده است.

این کارشناس حوزه محیط زیست گفت: در آن زمان هیچ درمانی برای بیماری وجود نداشت، به همین خاطر تلاش شد از توسعه بیماری جلوگیری شود.

وی با اشاره به اینکه این بیماری مشکلاتی در سیستم گوارشی حیوان به وجود می آورد، اظهار داشت:  این بیماری معمولا از حیوانات اهلی به حیات وحش منتقل می شود و به دلیل مشکلاتی که  در گونه های حیات وحش وجود دارد امکان شناسایی بیماری قبل زا تلفات وجود ندارد.

این کارشناس حوزه محیط زیست با اشاره به اینکه این بیماری در گذشته در همین فصل مشاهده شد، بیان کرد:  این بیماری در 20 سال پیش مانند امسال در فصل پاییز گسترش پیدا کرد.

وی تاکید کرد: در این فصل  و پیش از شروع بارشها، علفها خشک است و ممکن است غذا در دستگاه گوارشی حیوان به راحتی هضم نشود.

این کارشناس محیط زیست درباره احتمال سرايت بیماری از دام های محلی به حیات وحش گفت: باید از دام هاي اطراف نمونه برداری کنند تا راهکارهای مبارزه با بیماری مشخص شود.

وی با انتقاد از فعالیت گسترده انسانی در اطراف بمو افزود: دامداریهای خارج از پارک همچنان به صورت سنتی و متحرک اداره می شوند و از آنجا که چرخ اقتصاد برخی جوامع محلی حاشیه پارک بر تولید گوشت می چرخد رسیدگی هرچه سریعتر به این وضع اهمیت بسیار زیادی دارد.

علمداری افزود: علاوه بر این فعالیت گسترده صنعتی، گسترش شهرنشینی و ... در اطراف بمو در انتقال این بیماری از حیوانات اهلی به حیات وحش غیر ممکن نبوده زیرا ویروس این بیماری در فضا پخش شده  و منجر به انتقال آن شده است.

یک کارشناس حوزه محیط زیست با تاکید بر اینکه روش درمانی برای این بیماری وجود ندارد، گفت: تنها راهی که برای جلوگیری از تلفات وجود دارد این است که از گسترش آن جلوگیری کرد به گونه ای که لاشه گونه های تلف شده را سوزاند و محل را به طور کامل ضدعفونی کرد.

وی با اشاره به اینکه باید نسبت به واکسیناسیون دامهای اهلی نیز اقدام کرد، گفت: با این روش می توان از انتقال این بیماری به دیگه گونه های حیات وحش جلوگیری کرد.

علمداری با بیان اینکه تا زمان تلف شدن حیوان امکان تشخیص این بیماری وجود دارد، افزود: اگر برای گونه ای مانند آهو این اتفاق بیافتد به دلیل اینکه زنده گیری آن راحت تر است می توان از گسترش آن با قرنطینه کردن حیوان جلوگیری کرد اما زنده گیری قوچ، کل بز و... دشوار است.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه