شنبه, 01ام ارديبهشت

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی زیست بوم باغبان جنگل‌های زاگرس در معرض تهدید

زیست بوم

باغبان جنگل‌های زاگرس در معرض تهدید

‌یک پژوهشگر محیط زیست گفت: جنگل‌زاران بلوط مدیون شیطنت‌های سنجاب است.

Women's shoes - adidas hermosa mesh backpack purple and blue color , GiftofvisionShops - Fitness - adidas nite jogger kids - Sports shoes | nike air failed status in windows 7 2017 - Buy Online - nike lunar air force 1 white ice hockey tickets for Women & Men - FitforhealthShops

مهندس ایمان شرفی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، بیان کرد: سنجاب ایرانی، پستانداری روزفعال با جثه‌ای متوسط، دمی بلند و پشمالو بوده که موهای پشت بدنش خاکستری متمایل به قهوه‌ای است.

وی با بیان اینکه زیستگاه این گونه، بلوط‌های کهنسال و بلند جنگل‌های زاگرس است، اضافه کرد: متاسفانه در سال‌های اخیر خشکسالی، ریزگردها، آتش‌سوزی و قطع بی‌رویه درختان و به دنبال آن زوال بلوط باعث از بین رفتن زیستگاه آن شده است.

شرفی ادامه داد: همچنین این حیوان هدف قاچاقچیان سودجو شد و بی‌رحمانه سر از بازارهای نحس شهرهای بزرگ درآورده است.

این کارشناس ارشد محیط زیست با بیان اینکه اغلب این سنجاب‌ها از کوهستان‌های لرستان و کردستان زنده‌گیری می‌شوند، افزود: شکارچیان غیرمجاز آنها را به بازارهای تهران می‌رسانند و در آنجا می‌فروشند.

وی گفت: جنگل‌داران بلوط مدیون شیطنت این گونه جونده است، چراکه با پنهان کردن دانه‌های بلوط در خاک برای ایجاد ذخیره غذایی، فرصت رشد درختان بلوط را طی سالیان زیادی فراهم کرده‌اند.

شرفی تصریح کرد: سنجاب فراموش می‌کند دانه‌های پنهان شده را پیدا کند و به این ترتیب فرصتی برای برآوردن جنگل‌های بلوط فراهم می‌شود.

این محقق یادآور شد: به استناد دیدگاه دکتر کهرم، تمام درختان بلوط را سنجاب‌ها کاشته‌اند، اما امروز سوداگران مرگ و قاچاقچیان حیات وحش با به آتش کشیدن زیستگاه آن و خشکاندن درختان بلوط و با پهن کردن دام‌های مخوف آنها را به دام می‌کشند و نسل‌شان را با تهدید روبرو کرده‌اند.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه