جمعه, 10ام فروردين

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی زیست بوم پرونده قتل سلطان صخره های زاگرس- قربانیانی از اشترانکوه تا سفیدکوه

زیست بوم

پرونده قتل سلطان صخره های زاگرس- قربانیانی از اشترانکوه تا سفیدکوه

کَل و بز کوهی به عنوان یکی از گونه های ارزشمند طبیعت زاگرس طی سالهای اخیر روزگار ناخوشی را در زیستگاههای خود تجربه کرده است تا برای استمرار حیات چشم به ارتقای سطح حفاظت داشته باشد.

nike-air-force-1-shadow-lucky-charms-dj5197-100-date-sortie | Women's Nike Air Max 270 trainers - Latest Releases

به گزارش خبرنگار مهر، امروز با افزایش روند شکار کل و بزکوهی در کوهستانهای زاگرس دیگر سفید کوه و اشترانکوه از "کوه کلا" و "کیالو" گرفته تا "بلومان" و "هرور" خالی از رد سم "اشکار" شده تا اذهان را اینگونه نهیب زند که دیگر سلطان صخره های لرستان در حال تبدیل شدن به خاطره ای خاک گرفته است.

این در حالیست که طی سالهای گذشته یکی از گونه هایی که همواره مورد هجمه شکارچیان قرار گرفته است کل و بز کوهی بوده تا جایی که ردپای شکارچیان این گونه در جای جای استان ثبت و گزارش شده است.

دست کم طی شش ماه اخیر بارها شکارچیانی در صحنه قتل سلطان صخره های زاگرس دستگیر شده اند که به دلیل عدم وجود قوانین بازدارنده همچنان فعالان و علاقمندان به محیط زیست در انتظار برخوردهای قاطع تر با این متخلفان هستند.

مهرماه سال ۱۳۹۳، کوهدشت صحنه کشف لاشه بز کوهی

بنابراین گزارش در مهرماه سال گذشته شهرستان کوهدشت شاهد کشف لاشه یک راس بز کوهی بود تا خبر این موضوع را رئیس اداره محیط زیست کوهدشت اطلاع رسانی کند.

وی در مورد جزئیات این خبر نیز گفته بود که برابر گزارش واصله از سوی پلیس شهرستان مبنی بر کشف یک عدد لاشه کل (بز کوهی) از شخصی با هویت متخلف در زمینه شکار غیر مجاز، یگان اجرایی این اداره به محل مورد نظر اعزام و پس از تکمیل پرونده برابر قوانین و مقررات فرد متخلف به شعبه دوم دادیاری شهرستان برای رسیدگی به پرونده ارجاع داده شد.

 

مطابق بررسی های صورت گرفته بزکوهی شکار شده بومی استان بوده که فرد متخلف مطابق مواد ۱۱، ۱۲ و ۱۴ قانون شکار و صید مصوب سال ۷۵ موظف به پرداخت جریمه یک میلیون و ۸۰۰ هزار تومانی شد.

آبان ماه سال ۹۳، سلطان صخره های زاگرس در سفید کوه زمین گیر شد

حادثه دیگری که برای بز کوهی طی شش ماه گذشته رخ داد این بار در منطقه حفاظت شده سفید کوه خرم آباد گزارش شد تا مسئول این منطقه حفاظت شده از شناسایی دو نفر که اقدام به شکار غیر مجاز در ارتفاعات حفاظت شده سفید کوه خرم آباد کرده بودند خبر دهد.

در جریان این عملیات نیروهای اجرایی سفیدکوه خرم آباد شکارچیان غیرمجاز با توجه به آشنایی با منطقه اقدام به فرار کردند ولی در نهایت حکم بازرسی از منزل آنها از طریق دادستان دریافت و با هماهنگی نیروی انتظامی محل مورد تفتیش قرار گرفت.

نتیجه بررسی منجر به کشف سه عدد کوله پشتی آغشته به خون و نیز کیسه خواب و وسایل شکار و همچنین دو قبضه اسلحه شکاری و مقداری گوشت و نیز سر یک راس بز وحشی شد تا این متهیان نیز توسط نیروی انتظامی دستگیر و به دادسرا تحویل داده شوند.

آذرماه ماه ۹۳؛ شکار بزکوهی در منطقه حفاظت شده اشترانکوه

قربانی بعدی شکارچیان بزکوهی تنها یک ماه بعد در منطقه حفاظت شده اشترانکوه کشف و ضبط شد.

کورش لشنی مسئول منطقه حفاظت شده اشترانکوه در این رابطه گفت که مامورین منطقه حفاظت شده اشترانکوه در حین گشت و کنترل و سرشماری وحوش در ارتفاعات سه هزار متری اشترانکوه متوجه حضور شکارجیان شده اند.

وی ادامه داد: در جریان این عملیات با توجه به صخره ای بودن منطقه شکارچیان متوجه حضور مامورین شده و ضمن ایجاد درگیری در نهایت متواری شدند که در این عملیات از شکارچیان لاشه یک راس بز وحشی کشف و ضبط شد.

 

همان روزها نیز مسئول منطقه حفاظت شده اشترانکوه فریاد سخن برآورد که برای چندمین بار است که اعلام می کنیم قوانین شکار و صید بازدارنده نیست و از نمایندگان مجلس درخواست داریم در این قوانین بازنگری صورت گیرد.

فروردین ماه ۹۴، ارتفاعات گرین قربانگاه بز کوهی

و اما نخستین حادثه برای بز کوهی طی سال ۹۴ نیز رخ داد تا این بار ارتفاعات گرین تبدیل به قربانگاه این گونه ارزشمند شود.

طاهر فتح الهی رئیس محیط زیست شهرستان الشتر در رابطه با جزئیات این تخلف زیست محیطی می گوید: بنا بر گزارش همیاران محیط زیست مبنی بر اینکه یک شکارچی سابقه دار اقدام به شکار یک راس بز کوهی در ارتفاعات شکار و صید ممنوع گرین کرده است با هماهنگی قاضی کشیک شهرستان الشتر دستور ورود به منزل متخلف صادر شد.

 

وی ادامه داد: در پی اخذ مجوز لازم از مقام قضایی و با توجه به اهمیت موضوع با همکاری نیروی انتظامی شهرستان، نیروهای یگان اجرایی محیط زیست الشتر اقدام به بازرسی از منزل متخلف کردند که در جریان این بازرسی ۷۰ پوکه دست پر، لاشه چهار قطعه کبک، یک کیلوگرم گوشت شکار شده و تاکسیدرمی یک راس قوچ از منزل متخلف کشف و ضبط شد.

پرونده فرد دستگیر شده نیز که از متخلفان سابقه دار شهرستان بوده و بارها توسط مامورین یگان اجرایی شهرستان الشتر دستگیر شده است به مقامات قضایی شهرستان الشتر ارجاع شد.

لرستان میزبان تنها هزار راس بز کوهی

مدیرکل حفاظت از محیط زیست استان لرستان در این رابطه به خبرنگار مهر می گوید: با توجه به شرایط توپوگرافی استان لرستان، این استان یکی از اصلی ترین زیستگاهها و پناهگاههای کل و بز است.

مهرداد فتحی بیرانوند با اشاره به روند شکار این گونه طی سالهای گذشته بیان داشت: با تمهیدات اندیشیده شده طی سالجاری تلاش می شود که با ارتقای سطح حفاظت زیستگاههای این گونه تخلفات به حداقل ممکن برسد.

 

وی معتقد است که بر اساس آمار وضعیت حیات این گونه در استان بهبود یافته است و یادآور می شود: مطابق آخرین سرشماری صورت گرفته نزدیک به هزار راس کل و بز در استان وجود دارد.

سطح حفاطت زیستگاههای کل و بز ارتقا می یابد

مدیرکل حفاظت از محیط زیست استان لرستان از منطقه حفاظت شده سفید کوه به عنوان یکی از زیستگاههای اصلی بز کوهی یاد می کند و می گوید: در این راستا به منظور ارتقای حفاظت پاسگاه محیط بانی "یافته" امسال افتتاح شده است تا یکی از معابر اصلی متخلفان ناامن شود.

وی از افتتاح دو پاسگاه دیگر در مناطق "رفت خوان" و "چم تکله" خبر می دهد و یادآور می شود: با افتتاح این پاسگاهها سطح حفاظت از این گونه افزایش پیدا کرده و اکثر معبرهای ورود متخلفان بسته می شود.

فتحی بیرانوند امیدوار است با این اقدامات حفاظتی شاهد افزایش زاد و ولد کل و بز در استان باشیم و ادامه می دهد: همچنین با همکاری دادگستری شعب بررسی تخلفات زیست محیطی تشکیل و برخوردها در این زمینه جدی تر شده است.

مدیرکل حفاظت از محیط زیست استان لرستان از ایجاد پاسگاه موقت محیط بانی در محور تردد شکارچیان در پناهگاه کل و بز کوهی خبر می دهد و معتقد است که روند شکار این گونه با اقدامات انجام شده کاهشی بوده است.

فتحی بیرانوند البته یادآور می شود که قوانین موجود در زمینه برخورد با متخلفان بازدارنده نبوده که با اقدام شورای عالی حفاظت از محیط زیست کار بازنگری جرایم صورت گرفته که منتظر هستیم این موارد مصوبه شده و به ادارات کل محیط زیست استانها ابلاغ شود.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه