پنج شنبه, 09ام فروردين

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی زیست بوم بیماری که به تدریج درختان اُرس سمنان را می‌خشکاند

زیست بوم

بیماری که به تدریج درختان اُرس سمنان را می‌خشکاند

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان از کنترل کامل بیماری "اورس واش" در جنگل‌های ارس این استان خبر داد و گفت: با وجود اقدامات کنترلی و پیشگیرانه هنوز احتمال بازگشت این بیماری منتفی نیست.

علی‌نقی حیدریان در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا اظهار کرد: بیش از 152 هزار هکتار جنگل ارس در سطح استان سمنان وجود دارد که متاسفانه در چند سال گذشته این جنگل‌های ارزشمند با بیماری "اورس واش" تهدید می‌شدند که با اقداماتی که در این چند سال اخیر داشتیم تا حدودی این بیماری را کنترل کردیم.

وی با بیان اینکه "اورس واش"به مرور درختان ارس را می‌خشکاند، تصریح کرد: یکی از عمده‌ترین دلایل بروز این بیماری و آلودگی جنگل‌های ارس استان به "اورس واش"، تغییرات اقلیمی و خشکسالی‌های متوالی در منطقه بود.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان از قطع سرشاخه‌های آلوده درختان و سوزاندن و امحاء آنها به عنوان موثرترین راه‌حل مقابله با این بیماری نام برد و گفت: امسال از مردم محلی نیز برای مقابله با بقایای احتمالی این بیماری کمک گرفتیم و از چوپانان محلی خواستیم که با قطع سرشاخه‌های آلوده و استفاده از برگ آنها همکاران ما را یاری دهند.

وی با بیان اینکه عمده جنگل‌های ارس استان در پایین‌دست البرز جنوبی و در مناطق شمالی استان واقع شده خاطرنشان کرد: این جنگل‌ها از مهمترین مناطق جنگلی استان هستند و قدمتی حداقل چندصدساله دارند.

حیدریان با بیان اینکه این بیماری در اثر آفت نیست که بتوان به صورت شیمیایی با آن مبارزه کرد بلکه بیماری از خود درخت ارس است، افزود: اولنگ شاهرود، چشمه‌روزیه در چاشم و پرور در شهرستان مهدیشهر و مناطقی از شهرستان دامغان از جمله مناطقی هستند که این بیماری در آنها وجود داشته که خوشبختانه با برنامه‌ریزی چند ساله این بیماری در حال حاضر در کنترل ماست و از توسعه آن جلوگیری کردیم.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان در پاسخ به این پرسش خبرنگار ایسنا که تا چه حد امکان بازگشت این بیماری محتمل است، خاطرنشان کرد: این مهم به شرایط آب و هوایی بستگی دارد؛ اگر در سال‌های آتی دوباره با خشکسالی مواجه شویم احتمال بازگشت این بیماری نیز وجود دارد. البته امسال خوشبختانه بارش‌ها بیش از متوسط نرمال بوده و امیدواریم که در سال‌های آتی نیز این وضعیت بهبود بیشتری بیابد.

به گزارش ایسنا، اورس یا سرو کوهی که در زبان محلی اَوِرس گفته می‌شود گونه‌ای سرو است که در مناطق کوهستانی روییده و در برابر ناملایمات طبیعی بسیار مقاوم است. اورس از گیاهان سوزنی برگ و همیشه سبز  و دیرزی است. این گونه ارزشمند از جمله گونه‌های حمایت شده است و از این رو حفاظت از جنگل‌های اورس از اهمیت مضاعفی برخوردار است.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه