سه شنبه, 29ام اسفند

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی زیست بوم کشف دو میکروارگانیسم جدید در تن نیمه‌جان دریاچه ارومیه

زیست بوم

کشف دو میکروارگانیسم جدید در تن نیمه‌جان دریاچه ارومیه

رییس مرکز ملی ذخایر ژنتیکی و زیستی ایران با بیان اینکه نبض حیات میکروبی در تن نیمه‌جان دریاچه ارومیه می‌زند، از کشف دو میکروارگانیسم جدید توسط محققان این مرکز خبر داد.

nike shox mens australia women soccer players - White - DA8301 - 101 - Nike Air Force 1 '07 LX Women's Shoe | Women's Nike shoes, clothing and accessories

به گزارش بخش علمی ایسنا، دکتر سید ابوالحسن شاهزاده فاضلی اظهار کرد: به تازگی کشف میکروارگانیسم‌های جدید از دریاچه نیمه جان ارومیه، تداوم حیات آن را به رخ کشیده است. چند سالی است که این دریاچه دوران سخت بی‌آبی را طی می‌کند و تلاش‌ها برای نجات این دریاچه زیبا با کشف میکروارگانیسم‌هایی توام شده است که می‌توانند با توجه به پتانسیل‌های ارزشمند زیستی و ژنتیکی منشأ پیشرفت‌های مهم در زیست‌فناوری باشند.


رییس مرکز ملی ذخایر ژنتیکی وزیستی ایران در این باره گفت: تلاش‌های ما در این مرکز طی نمونه‌برداری‌های مختلف از این دریاچه منجر به کشف دو میکروارگانیسم مهم به نام‌های علمی Halosiccatus urmianus و Halovarius luteus شده است که بر اهمیت این منطقه اکولوژیکی برای انجام مطالعات گسترده تنوع زیستی تأکید می‌کند.


وی در ادامه افزود: میکروارگانیسم‌ها به دلیل پتانسیل‌های ژنتیکی از مسیرهای متابولیکی خاصی بهره می‌برند که آنها را برای زیستن در شرایط سخت محیطی سازگار می‌کند. سازگاری با شرایط خشکی و کم آبی حاکم بر دریاچه ارومیه که خود منجر به بالارفتن غلظت نمکها در آن شده است، فشار زیادی را بر موجودات دریاچه وارد کرد، به طوری‌که بسیاری از اشکال حیات در آن از بین رفته یا این‌که از تنوع آنها کاسته شده است. با این وجود کماکان زندگی میکروبی از شایعترین نوع حیات در این دریاچه است و تلاش‌ها برای کشف گونه‌های جدید همچنان ادامه دارد.


شاهزاده فاضلی با تأکید بر مأموریت مرکز ملی ذخایر ژنتیکی و زیستی ایران در جمع‌آوری و نگهداری نمونه‌های زیستی گفت: میکروارگانیسم‌های کشف شده از این دریاچه بر درستی مسیر طی شده این مرکز در اکتشاف و ذخیره‌سازی منابع زیستی صحه می‌گذارد و هم اکنون این گونه‌ها در کلکسیون میکروبی مرکز با شماره‌های دسترسی IBRC-M 10911 و IBRC-M 10912 نگهداری می‌شوند و قابل ارائه به تمام محققان و دانشمندان کشور هستند.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه