جمعه, 10ام فروردين

شما اینجا هستید: رویه نخست تازه‌ها خبر تخریب‌های زیست‌محیطی عامل شیوع ویروس «زیکا»

خبر

تخریب‌های زیست‌محیطی عامل شیوع ویروس «زیکا»

به گزارش سرویس محیط زیست خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)،‌ قطع درختان عاملی است که ساکنان مناطق آلوده را در تماس با ویروس زیکا قرار داده و همچنین رشد شهرها و افزایش تولید زباله‌ها، فاکتورهای مهم در تکثیر سریع این ویروس هستند.

کارشناسان احتمال می‌دهند که این ویروس با بروز نارسایی‌های مادرزادی در هزاران نوزاد در برزیل و افزایش موارد ابتلا به عارضه میکروسفالی ارتباط داشته باشد.

از سال گذشته میلادی (2015) و مشاهده اولین مورد ابتلا به ویروس زیکا در برزیل، این ویروس به 23 کشور و منطقه در قاره آمریکا گسترش یافته است.

همچنین نیمی از جمعیت جهان در مناطقی زندگی می‌کنند که پشه‌های ناقل این بیماری به شکل فراگیر وجود دارند و سازمان جهانی بهداشت (WHO) هشدار داده که احتمال می‌رود به زودی تعداد مبتلایان به این بیماری در قاره آمریکا به چهار میلیون نفر برسد.

مقامات چندین کشور آمریکای لاتین از زنان درخواست کردند تا بارداری خود را به تاخیر بیاندازند. همچنین کارشناسان سازمان جهانی بهداشت اعلام کرده‌اند که این ویروس می‌تواند به بخش‌هایی از آسیا، آفریقای سیاه و حتی جنوب اروپا هم گسترش یابد.

به نوشته روزنامه ایندیپندنت، پرفسور «آمی ویتور» از موسسه پاتوژن‌های نوظهور در دانشگاه فلوریدا در این رابطه گفت: ظهور و گسترش این ویروس با فرسایش‌ها و تخریب‌های زیست محیطی مرتبط است. چنین بیماری‌هایی معمولا در چرخه بسته حیوانات و پشه‌ها باقی می‌مانند تا اینکه از طریق عوامل تداخلی و تاثیرگذار همچون قطع درختان از این چرخه خارج شده و در نتیجه بین انسان‌ها گسترش می‌یابند.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه